وحید چرخنده:

ضعف در برنامه ریزی یکی از اساسی ترین مشکلات مدیریت اقتصاد در خانواده

۱۴۰۰/۰۷/۱۹ - ۱۲:۱۵:۴۲
کد خبر: ۱۲۴۵۱۸۴
وحید چرخنده با حضور در برنامه صبح پارسی از مشکلات و راهکارهایی را درباره وضعیت اقتصادی در خانواده مطرح کرد.

به گزارش برنا؛ برنامه صبحگاهی صبح پارسی که از دو شنبه تا جمعه هر هفته ساعت 9 صبح به تهیه کنندگی علیرضا نظارت و ابراهیم ارجمندی بر روی آنتن شبکه جام جم می رود، با موضوع قدرت و تاثیر توکل و صلح بر قدرتمند بودن بر روی آنتن رفت.

در این برنامه پس از پخش آیتم هایی از جمله ورزش صبحگاهی، میز فرهنگی، اخبار ویژه، بدون مرز و نماهنگ هایی با موضوع انگیزشی و با تصاویری از طبیعت، امیر محمد زند و شمیم علیزاده با وحید چرخنده کارشناس اقتصادی برنامه صبح پارسی به گفت و گو نشستند.

چرخنده گفت: تعریف اقتصاد از صرفه جویی می آید چه در خانواده و چه در یک کشور به معنای تخصیص منابع محدود به خواسته های نا محدود است و در واقع زمانی اقتصاد مطرح می شود که پول به صورت بهینه به نیازهای زندگی انسان اختصاص می یابد. وی تصریح کرد: نیازها بر اساس نظریه مازلو دسته بندی می شوند؛ مازلو در هرمی که طراحی کرده است نیازهای اولیه و اساسی مثل خوراک و مسکن را در راس هرم قرار داده و به ترتیب اهمیت نیازها را مرتب سازی کرده است.

مسئله ای که در زمینه خانوار اهمیت می یابد این است که چطور خرج و دخل را در خانواده یکی کنیم. کارشنای اقتصادی صبح پارسی افزود: در تعیین وضعیت اقتصادی خانواده دو عامل وجود دارد یکی عوامل بیرونی مثل تورم که برای ما غیر قابل کنترل است و دیگری عوامل درونی مثل سبک زندگی است. سبک زندگی ما نسبت به گذشته متفاوت شده برای مثال در گذشته مادر فرزندانش را خودش تربیت می کرد و پرورش می داد اما این روزها کودک را به مهدکودک می برند، وقتی مادر فرزندش را به مهد کودک می برد یعنی تولید خانوار به مصرف تبدیل می شود و برای خانواده هزینه در بر دارد.

چرخنده درباره فقر و فاصله طبقاتی در جامعه بیان کرد: فاصله طبقاتی همواره در جامعه در حال افزایش است. بخش متوسط متوسط جامعه دارد به خط فقر نزدیک و نزدیک تر می شود و در این صورت بخش زیادی از درآمد خانوار صرف هزینه های مصرفی می شود و برای اموری مثل پس انداز پولی باقی نمی ماند. وقتی تورم ایجاد می شود خانوارهای فقیر، فقیرتر می شوند و مجبور می شوند مصرف خود را محدود کنند. وی کالاهای بی ارزش را اینطور معرفی کرد: قاعده این است که وقتی کالا ارزان شود بیشتر خریداری شود و وقتی قیمت آن افزایش می یابد میزان تقاضای آن کم شود.

این قاعده در کالاهای بی ارزش مثل سیب زمینی تاثیری ندارد چون به یک کالای اساسی در سبد خانوارهای فقیر تبدیل شده و نمی توان کالاهایی مثل گوشت و مرغ را در سبد خانوار جای داد و جایگزین آن ها سیب زمینی است. این کارشناس اقتصادی ادامه داد: هرکس مطلوبیتش یک چیزی است؛ یک نفر از ماشین لذت می برد یکی از موتور، یکی سفرهای زیارتی را دوست دارد و یکی سفرهای سیاحتی. باید براساس مطلوبیت و اولویتمان برای وضعیت زندگیمان برنامه ریزی کنیم.

ما ضعف برنامه ریزی داریم و برای زندگی مان یا حتی یک سفر هم برنامه ریزی نمی کنیم. ما بدون هدف و برنامه پیش می رویم و همین موضوع برایمان مشکل ساز است. باید خواسته ها و نیازهایمان را ببینیم و با توجه به محدودیت منابع و درآمد و خواسته های نامحدود برنامه ریزی کنیم. چرخنده اظهار داشت: طریقه نحوه تقسیم درآمد برای هزینه های خانوار به این صورت است که باید بررسی کرد و تشخیص داد که مثلا باید بیست تا پنجاه درصد برای اجاره، بیست درصد مصارف خانگی، بیست درصد مصارف دیگر، ده درصد پس انداز و ده درصد اتفاقات غیر قابل پیش بینی اختصاص یابد. وی در تبیین اهمیت آموزش برنامه ریزی اقتصادی به افراد از دوران کودکی گفت: آموزش ما مشکل دارد؛ از ابتدا به بچه ها آموزش نمی دهیم که چطور برای زندگی خود برنامه ریزی کنند و کسی هم به ما این موضوع را یاد نداده است.

در گذشته بچه ها از ابتدای نوجوانی سر کار می رفتند و می توانستند در همان ابتدا با بازار آشنا شوند اما حالا جوانان تا بیست و گاهی سی سالگی با بازار هیچ آشنایی ندارند. مدل های بازی و بازی های ساده طراحی کنیم تا بتوانیم به بچه ها برنامه ریزی اقتصادی را آموزش بدهیم. این کارشناس اقتصادی همچنین تصریح کرد: بازاری ها نبض بازار هستند و حس می کنند وضعیت بازار چیست؛ کارشناسان اقتصادی بر اساس علم و اطلاعات این موضوع را بررسی می کنند. ما به عنوان کارشناس اقتصادی باید زودتر بفهمیم چه اتفاقی در انتظار بازار است و به شرکت ها هشدار بدهیم اما در واقع بازاریان در این زمینه از ما جلوتر هستند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز