خانواده‌ها با مدیریت فضای مجازی، خطرات حضور فرزندان در این فضا را مدیریت کنند/ قهر و تنبیه هیچ تاثیری در سلیقه فرزندان ندارد!

۱۴۰۰/۰۹/۱۴ - ۰۶:۰۳:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۵۴۴۷
خانواده‌ها با مدیریت فضای مجازی، خطرات حضور فرزندان در این فضا را مدیریت کنند/ قهر و تنبیه هیچ تاثیری در سلیقه فرزندان ندارد!
مجید ابهری جامعه شناس معتقد است که قهر و تنبیه هیچ تاثیری در سلیقه فرزندان ندارد و خانواده ها باید با یادگرفتن مدیریت فضای مجازی و خطرات و آسیب های موجود در آن زمان حضور فرزندان در این فضا را طوری مدیریت نمایند که آن ها نتوانند که از خانواده ها سو استفاده کرده و وارد فضاهایی شوند که به آن ها آسیب های تربیتی و فرهنگی و اجتماعی وارد کنند.

مجید ابهری، جامعه شناس، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا در پاسخ به این سوال که با توجه به تغییر سیستم آموزشی از مدرسه به دنیای نت و با توجه به اینکه دسترسی کودکان به فضای مجازی و محتویات آن راحت‌تر از قبل شده، خانوادهها چگونه باید  محتوای فضای مجازی فرزندانشان را مدیریت کنند و در کنار آن نیز مسئولین تولید محتوا چقدر می توانند با تولید آثار جذاب کودکان را به آن سمت سوق دهند اظهار کرد: گسترش بیماری کرونا عوارض و آسیب های متعددی را به جامعه وارد نمود. در کنار تلفات جانی و بیماری‌های این آسیب اجتماعی متاسفانه دانش آموزان مجبور شدند به خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی از آموزش حقیقی در مدرسه به آموزش مجازی در رایانه و یا تلفن همراه تغییر سبک آموزشی بدهند. این نوع آموزش در کنار حفظ کودکان از آسیب‌های بیماری دارای عوارض و آسیب‌های فرهنگی و تربیتی می‌باشد که در ذیل به بعضی از آن ها اشاره می‌کنم.

1- جامعه پذیر نشدن دانش آموزان یعنی غیبت آن‌ها از مدرسه و اقامت‌شان در خانه باعث می‌شود از مقررات اجتماعی که در مدرسه اجرا می‌گردد جا مانده و متاسفانه تابع مقررات خانواده در آموزش گردند.

2- به جای رعایت مقررات مدرسه یعنی حضور در کلاس و دریافت تحصیلات در خانه مانده و با سلیقه والدین به آموزش مشغول می شوند از این نظر دانش آموزان همواره گرفتار مسئله آموزش های متنوع خانوادگی می گردند در این زمینه 2 گروه دارای مسئولیت می باشند. گروه اول؛ خانواده که باید با آموزش مجازی آشنا بوده و حضور فرزندان را در فضای مجازی مدیریت نمایند. یعنی یک نوجوان با ورود به فضای مجازی باید به طوری کنترل شود که نتواند به هرجایی که دلش می خواهد سر زده و به هر سایتی وارد شود.

دومین گروه مدرسه می باشد که باید آموزش های کلاسیک را نوعی برنامه ریزی و قالب بندی کنند که در ظرفیت تلفن همراه گنجیده و به فرزندان ما منتقل شود.

از آنجایی که این نوع آموزش در کشور ما سبکی جدید بوده و دارای سابقه نمی باشد هر دو گروه خانواده و مدرسه در این زمینه ها دارای نقاط ضعف و کاستی هایی هستند که به زیان فرزندان جامعه تمام می شود. متاسفانه به علت غیبت از مدرسه فرزندان در خانواده هر ساعت که دلشان بخواهد می خوابند و بیدار می شوند و در کنار حضور در خانه از مقررات آموزشی مدرسه عقب می مانند بنابراین این دو گروه گفته شده که همان خانواده و مدرسه می باشند باید به شکلی برنامه ریزی کنند و  آموزش دهند که جای خالی مدرسه تا حد  ممکن پر شده و فرزندان با مقررات اجتماعی آشنا شوند.

مجید ابهری در پایان و در این خصوص که آیا خانواده ها با چه ترفند هایی می توانند سلیقه کودکان را در انتخاب سوژه های مورد علاقه شان در فضای مجازی مدیریت کنند و اینکه آیا برخورد با آن ها از جمله قهر کردن می تواند یکی از این گزینه ها باشد بیان کرد: خیر. قهر و تنبیه هیچ تاثیری در سلیقه فرزندان ندارد. اول اینکه خانواده ها باید با یادگرفتن مدیریت فضای مجازی و خطرات و آسیب های موجود در آن زمان حضور فرزندان در این فضا را طوری مدیریت نمایند که آن ها نتوانند که از خانواده ها سو استفاده کرده و وارد فضاهایی شوند که به آن ها آسیب های تربیتی و فرهنگی و اجتماعی وارد کنند.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز