مهدی فردقادری:

سانسور در فیلم کوتاه، بسیار بیشتر از فیلم بلند است / مدیریت انجمن سینمای جوان به یک تغییر اساسی نیاز دارد

۱۴۰۰/۰۷/۲۷ - ۰۶:۰۴:۰۱
کد خبر: ۱۲۴۵۷۴۹
سانسور در فیلم کوتاه، بسیار بیشتر از فیلم بلند است / مدیریت انجمن سینمای جوان به یک تغییر اساسی نیاز دارد
مهدی فردقادری ریشه مشکلات امروز انجمن سینمای جوان را مربوط به سال‌هایی می‌داند که این انجمن طی کرده و معتقد است که برای رفع این مشکلات باید تغییراتی اساسی در تیم‌های تولید و مشاوره انجمن سینمای جوان انجام شود.

مهدی فردقادری کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: من پیش از اینکه وارد عرصه تولید فیلم بلند شوم، از زمانی که ساخت فیلم کوتاه را آغاز کردم مشکلاتی که امروز در انجمن سینمای جوان نمایان شده را دیده بودم؛ در واقع مسائلی که این روزها مطرح می‌شود مربوط به سالیان درازی می‌شوند که انجمن سینمای جوان طی کرده است.

فردقادری خاطرنشان کرد: مشکل از اینجا ناشی می‌شود که انجمن سینمای جوان سالیان طولانی مدیریتی یکسان داشته و هر جا که یک مدیر نگران جایگاه خود نباشد اتفاقاتی از این دست که امروز در انجمن شاهد هستیم، رخ می‌دهد. با وجود اینکه برخی از مسئولان انجمن سینمای جوان واقعاً دغدغه فیلم کوتاه را دارند، قطعاً اگر تغییری نباشد، روال سانسور آثار جشنواره فیلم کوتاه ادامه دارد و هیچ اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد و لازم است برای رفع این مشکل تغییراتی جدی در حوزه مدیریت، تولید و تیم مشاوره رخ دهد.

او افزود: هیئت داوران و هیئت انتخاب جشنواره فیلم کوتاه در سال‌های گذشته فقط حدود 20 نفر هستند که در دوره‌های مختلف جابه‌جا می‌شوند و در واقع یک تیم مشخص در بخش‌های مختلف این جشنواره حضور دارد. علاوه بر جشنواره در مدیریت انجمن سینمای جوان هم همینطور است و اگر مدیر انجمن با تغییر دولت عوض شود هم عده‌ای مشاوران و مدیران هستند که جایگاه خود را حفظ می‌کنند و در سمت خود باقی می‌مانند که این وضعیت منجر به بروز مشکلات بسیاری اعم از سانسور فیلم‌های کوتاه شده است. این رویه، وضعیتی به وجود آورده که فیلمسازان بسیاری به آن اعتراض دارند اما از آنجا که فیلمسازان سینمای کوتاه با انتقاد از این وضعیت برایشان مشکل ایجاد می‌شود و امکان فیلمسازی و بودجه گرفتن از انجمن برایشان از بین می‌رود، ترجیح می‌دهند که اعتراضی نداشته باشند.

کارگردان فیلم سینمایی «بی وزنی» در ادامه اظهاراتش درباره سانسور برخی فیلم‌های کوتاه در جشنواره فیلم کوتاه تهران تأکید کرد: سانسور فیلم‌های کوتاه تنها مربوط به امروز و جشنواره نمی‌شود اما به دلیل عدم حمایت مدیران انجمن از فیلمسازان، امروز وضعیت به شکلی است که مرز سانسور فیلم کوتاه به سانسور در تلویزیون نزدیک شده است و محدودیت‌ها در آن از سینمای بلند هم بیشتر شده است. برای رهایی از این وضعیت و حل مشکلات فراوانی که بخشی از آن‌ها این روزها نمایان شده همانطور که پیش‌تر گفتم تیم‌های تولید و مشاوره انجمن سینمای جوان یک تغییر اساسی نیاز دارد.

فردقادری درباره حذف هیئت انتخاب از جشنواره فیلم کوتاه گفت: در خیلی از فستیوال‌های جهان انتخاب فیلم‌ها توسط هیئت مشاوران صورت می‌گیرد اما از آنجا که ما ایده‌های اینچنین را بدون شناخت کپی می‌کنیم نتیجه خوبی از تغییرات حاصل نمی‌شود. در جشنواره‌هایی که انتخاب فیلم‌ها اینگونه صورت می‌گیرد تعداد اعضای هیئت مشاوران بسیار زیاد است به عنوان مثال در جشنواره فیلم ونیز اعضای این هیئت به بیش از 100 نفر می‌رسد اما در کشور ما که ایده‌ها تنها با یک جستجوی گوگل انتخاب می‌شوند و اطلاعات اجرا کنندگان هم در همین حد است نمی‌توان انتظار داشت که این ایده‌ها به درستی اجرا شوند و از طرفی با توجه به فضایی که بر سینمای ما حاکم است اتفاقاً باید جشنواره‌ها هیئت انتخاب داشته باشند، اعضای آن معرفی شوند، انتخاب‌های خود را اعلام کنند و درباره دلیل انتخاب‌هایشان شفاف‌سازی کنند. سالی که من در هیئت انتخاب جشنواره فیلم کوتاه تهران بودم این کار را انجام دادم و اتفاقاً آن زمان یک فیلم به اعتقاد برخی افراد نباید به جشنواره راه پیدا می‌کرد و من پای انتخاب این فیلم ایستادم و خوشبختانه به خوبی هم در جشنواره مورد استقبال قرار گرفت. سیستم مدیریتی ما با همه جای دنیا فرق دارد و نمی‌شود یک شکل اجرایی را بدون توجه به وضعیت مدیریت سینمایی کشورمان به بهانه اینکه در کشورهای دیگر موفق بوده، اجرایی کنیم.

او افزود: یکی از تفاوت‌های اصلی جشنواره‌های ما با جشنواره‌های خارجی این است که در کشورهای مختلف دنیا جشنواره‌ها اصلاً دولتی نیستند. اگر ما هیئت انتخاب را از یک جشنواره دولتی حذف کنیم در واقع به متولی جشنواره برای عدم پاسخگویی کمک کرده‌ایم. جوانان با انگیزه و امید فیلم می‌سازند و بسیاری از فیلمسازان با بودجه شخصی اثر تولید می‌کنند و حقشان است که بدانند چه کسانی در هیئت انتخاب حضور دارند و اگر فیلمشان رد شده دلیل این اتفاق چه بوده است.

فردقادری در پایان درباره تحریم فیلم‌های کوتاه ایرانی در آکادمی اسکار توسط اعضای ایرانی این آکادمی گفت: قبل از اینکه فیلمی را ببینیم نمی‌توانیم درباره آن اظهار نظر کنیم. قطعاً سانسور فیلم‌های کوتاه نوعی بی عدالتی است و اعتراض سینماگران به این اتفاق را کاملاً درک می‌کنم اما فیلمسازی که فیلمش به آکادمی اسکار معرفی شده هیچ تقصیری در این اتفاق ندارد و به نظرم این تصمیم‌گیری نمی‌تواند نتیجه خوبی داشته باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز