اصغر کیهان‌نیا:

والدین مراقب فرزندان باشند؛ جذابیت فضای مجازی پایان ناپذیر است/ دنیای مجازی در عین آموزنده بودن خطرناک است/ سرکشی، تمرد و عصیان در کمین کودکان شماست!

۱۴۰۰/۰۷/۲۵ - ۰۴:۰۳:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۵۸۵۷
والدین مراقب فرزندان باشند؛ جذابیت فضای مجازی پایان ناپذیر است/ دنیای مجازی در عین آموزنده بودن خطرناک است/ سرکشی، تمرد و عصیان در کمین کودکان شماست!
اصغر کیهان‌نیا، روان‌شناس، معتقد است پرایانه، اینترنت و فضای مجازی جزیی جدا نشدنی از زندگی مردم شده‌اند و همه لاجرم به این سمت رو آورده و فرزندان نیز از این قضیه مستثنی نیستند و وظیفه والدین است تا مراقبت لازم را انجام دهند.

اصغر کیهان‌نیا، روان‌شناس، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا در پاسخ به این سوال که با توجه به تغییر سیستم آموزشی از مدرسه به دنیای نت و با توجه به اینکه دسترسی کودکان به فضای مجازی و محتویات آن راحت‌تر از قبل شده خانوادهها چگونه باید  محتوای فضای مجازی فرزندان‌شان را مدیریت کنند و در کنار آن نیز مسئولین تولید محتوا چقدر می‌توانند با تولید آثار جذاب کودکان را به آن سمت سوق دهند؟ اظهار کرد: یکی از خطرناک‌ترین اتفاقات این است که کودکان بدون اینکه شناختی از فضای مجازی داشته باشند بدون نظارت و کنترل خانواده ها وارد این سیستم می‌شوند. مادر و پدرها باید در جریان باشند که وارد شدن به سیستم فضای مجازی کار ساده ای است و تا جایی که می‌توانند باید با حواس جمع کودکان خود را تحت نظارت قرار دهند. مرحله دوم این است که والدین باید زمان استفاده از فضای مجازی را کنترل کنند و آن ها نباید در طول شبانه روز بیش از یک الی دو ساعت وارد این فضا شوند.

او افزود: تا زمانی که پدر و مادر رابطه خوبی با فرزند برقرار می کند کودک نیز کمتر فکر ورود به فضای مجازی به سرش می زند و خانواده باید برای فرزندان اوقات فراغت لحاظ کنند و حتی می توانند در خانه برای آن‌ها سرگرمی‌های ساده‌ای به عمل بیاورند تا کودک وقت اضافی نداشته باشد تا وارد دنیای مجازی شود. به خصوص درحال حاضر که کودکان نمی‌توانند معاشرت کنند باید حتما یک سری برنامه های خاص برای سرگرمی آن ها چیده شود تا نتوانند وارد فضای مسموم مجازی شوند. فضای مجازی در عین حال که آموزنده است خطرناک نیز هست. کودکان با توجه به اینکه کنجکاو هستند اگر زیاد در این نوع فضا ها سر کنند کم کم عادت خواهند کرد و چون بازیهای خشن این روزها زیاد شده عاملی می‌شود تا خشونت به آن‌ها غلبه کند در حقیقت نوعی سرکشی، تمرد و عصیان در آن ها شکل می گیرد و خانواده ها باید مراقبت کنند و اجازه ندهند تا این اتفاق رخ دهد.

او ادامه داد: یکی دیگر از راهکارهایی که والدین می‌توانند در این مسیر انجام دهند این است که اغلب بازی‌های رایانهای را خودشان انتخاب کنند و اجازه ندهند کودکان هر اثر بی‌محتوایی را برگزینند تا برابر خطرات این دنیای ناشناخته در امان بمانند. رایانه، اینترنت و فضای مجازی جزیی جدا نشدنی از زندگی مردم شده اند و همه لاجرم به این سمت رو آورده و فرزندان نیز از این قضیه مستثنی نیستند و وظیفه والدین است تا مراقبت لازم را انجام دهند چرا که جذابیت فضای مجازی پایان ناپذیر است.

کیهان‌نیا در این خصوص که مسئولین تولید محتوا چقدر می‌توانند با تولید آثار جذاب کودکان را از فضای مجازی دور کنند؟ بیان کرد: مسئولین باید از طریق رسانهها اعم از رادیو، تلویزیون و سینما جامعه را کنترل کنند و عواقب فضای مجازی را به صورت نمایش و سرگرمی‌های کودکانه نشان دهند تا آن‌ها به‌طور کامل با دنیای مجازی آشنا و بیشتر روی مهارت‌ها، حمایت و راهنمایی شوند. بنابراین بسیار مهم است که مسئولین در حین این‌که برای بزرگسالان تولید محتوا می‌کنند کودکان را از یاد نبرند و آن‌ها را نسبت به فضای مجازی آگاه سازند.

این روان‌شناس در پایان و در این خصوص که خانواده‌ها با چه ترفندهایی می‌توانند سلیقه کودکان را در انتخاب سوژه‌های مورد علاقه‌شان در فضای مجازی مدیریت کنند و آیا برخورد با آن‌ها از جمله قهر کردن می‌تواند یکی از این گزینه‌ها باشد؟ خاطرنشان کرد: والدین باید در انتخاب بازی‌های رایانه‌ای نظارت دقیق داشته باشند و حتی گاهی باید خودشان انتخاب پیشه کنند تا به مهارت و آموزش آن‌ها کمکی شود.

نظر شما
پرونده ویژه