نگاهی به ثبت ملی “فن و مهارت ساخت اسطرلاب مسطح”در رادیو فرهنگ‌

۱۴۰۰/۰۷/۲۱ - ۰۸:۴۰:۲۳
کد خبر: ۱۲۴۵۹۹۷
نگاهی به ثبت ملی “فن و مهارت ساخت اسطرلاب مسطح”در رادیو فرهنگ‌
برنامه "هفت اورنگ" چهارشنبه ۲۱ مهرماه با موضوع “ثبت ملی “فن و مهارت ساخت اسطرلاب مسطح”از رادیو فرهنگ پخش می شود.

به گزارش برنا؛ دربرنامه «هفت اورنگ» که به معرفی ثبت ملی و جهانی میراث ناملموس ایران زمین اختصاص دارد امروز ثبت ملی “فن و مهارت ساخت اسطرلاب مسطح” بررسی می شود. 

در برنامه این هفته با «ایرج صفایی» ( مسئول رسد خانه دانشگاه کاشان و پژوهشگر ابزارهای نجوم در قدیم به ویژه اسطرلاب و بازآفرین ۱۲ گونه اسطرلاب )گفت و گو می شود.

پس از توقف شش ساله به همت ایرج صفایی رئیس رصد خانه نیاسر شهریور سال ۱۳۹۶  اسطرلاب ایرانی با عنوان "فن و مهارت ساخت اسطرلاب مسطح" به شماره ۱۰۵ در بخش میراث ناملموس ثبت شد.

ایرج صفایی به تاریخچه انواع روش ساخت وکاربرد اسطرلاب ایرانی پرداخته و  بخشهای مربوط به چگونگی طراحی صفحات اسطرلاب، نحوه کاربرد آن در رصدخانه دانشگاه کاشان را آورده و در زمینه ابزارهای نجوم قدیم ازجمله انواع اسطرلاب بیست سال تحقیقات کرده است.

قدیمی ترین، دقیق ترین و زیباترین نمونه ها همچنین بیشترین گونه های آن در محدوده "ایران بزرگ" ساخته شده و به کار برده می شده ولی با گسترش نرم افزارهای نجومی شبیه ساز آسمان، از این بخش کاربرد اسطرلاب کمتر استفاده می شود.

برنامه هفت اورنگ را به همت گروه ادب و هنر به تهیه کنندگی حسین رحمانی، اجرای کارشناسی، نویسندگی و پژوهش ، ‌مشاور محتوایی سید حامد موسوی، ساعت ۲۱:۰۰ برروی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید .

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز