هوشنگ توکلی:

«گاردن پارتی» جدیدترین کار من در تئاتر است/ این نمایش مجموعه‌ای از امیدها، رنج‌ها و غم‌ها را در خود جای داده/ می‌توان دید که وزیر فرهنگ و ارشاد جدید به آرامی گره‌های ایجاد شده در هنر را باز می‌کند

۱۴۰۰/۰۷/۲۳ - ۰۵:۰۳:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۶۱۵۴
«گاردن پارتی» جدیدترین کار من در تئاتر است/ این نمایش مجموعه‌ای از امیدها، رنج‌ها و غم‌ها را در خود جای داده/ می‌توان دید که وزیر فرهنگ و ارشاد جدید به آرامی گره‌های ایجاد شده در هنر را باز می‌کند
هوشنگ توکلی بازیگر گزیده کاری است و در سریال‌های معدودی همچون «زیر تیغ»، «مرگ تدریجی یک رویا»، «شکرانه»، «آرام می‌گیریم»، «روزهای ابدی» و «روزگار قریب» جلوی دوربین رفته است. البته او کارگردانی تعدادی از سریال‌های تلویزیونی در دهه ۶۰ را هم برعهده داشت که مجموعه نمایشی «مدرس» با بازی خاطره انگیز مرحوم خسرو شکیبایی یکی از آن‌هاست.

هوشنگ توکلی در خصوص وضعیت اقتصادی این روزهای جامعه و دستمزد های بازیگران با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا  گفت‌وگو کرد که در ادامه از نظر می گذرانید؛

او در خصوص فعالیت‌های اخیر خود گفت: درحال حاضر مشغول پیش تولید برای یک نمایش به نام «گاردن پارتی» هستم که آذرماه روی صحنه می‌رود. موضوع نمایش به دوران پس از کودتای ۲۸ مرداد و روز فرهنگی ایران و آمریکا باز می‌گردد. آمریکایی‌ها به بهانه این روز فعالیت هنری می‌‌کردند و سعی داشتند با مردم ایران ارتباط برقرار کنند.

این بازیگر در پاسخ به این سوال که بازخوردها از نمایش چطور خواهد بود؟ بیان کرد: من به دلیل گزیده کار بودن، دیر به دیر در یک اثر هنری بازی می‌کنم. این نمایش هم نظر مرا به خود جلب کرد و باعث شد در آن به ایفای نقش بپردازم. درحقیقت این نمایش مجموعه‌ای از  امیدها، رنج‌ها و غم‌ها را در خود جای داده و امیدوارم این اثر بتواند رابطه خوبی با دیگران بر قرار کند.

توکلی در خصوص میزان تولیدات در دوران کرونا اظهار کرد: به مرور مقدمات تولید فراهم می شود چرا که در دوران کرونا افراد زیادی تلاش کردند که با رعایت ضوابط و شرایط سخت به کار خود ادامه دهند و متاسفانه در این راه برخی از هنرمندان خود را نیز از دست دادیم. من شاهد تحرک مثبتی در حوزه هنر هستم و به نوعی افراد آرام و آرام وارد عرصه تولید خواهند شد.

او درباره این که چرا تفاوت زیادی بین دستمزدهای بازیگران وجود دارد؟ تصریح کرد: سیاست فرهنگی قبل، سیاست انقباضی بود و مجموعه فعالیت‌های تولیدی در عرصه تئاتر  و تا حدودی سینما و موسیقی را قفل کرد ولی به این خاطر که سینما شامل یک ویترین دیدنی بود هزینه‌هایی را برای بخشی از افراد فراهم کرد و همین هزینه‌ها باعث شد تا مقداری دستمزدها به شکل کاذب بالا رود و در سطح شایعه قرار گیرد و همین موضوع کار و بار تولید را برای تهیه کنندگانی که این سرمایه ها را نداشتند و به شکل کاملا طبیعی و معقول کار می کردند برای ما نیز عمل خوبی نبود و هنوز اثر آن باقی مانده است. این نوع هزینه‌ها و دستمزدهای بالا فقط مخصوص یک درصد از هنرمندان است و بقیه طی دوران قبل در فقر و انزوا به سر بردند و اکنون هنرمندان بر اساس مدیریت پیش رو، وعده های داده شده و تغییراتی که قرار است فراهم شود و گشایش های در راه امیدوار هستند که خود را به عرصه تولید برسانند.

این بازیگر سینما و تلویزیون در این خصوص که آیا دستمزد او در بازیگری با وضعیت اقتصادی امروز مطابقت دارد یا خیر؟ خاطرنشان کرد: من از راه بازیگری امرار معاش و ارتزاق نمی‌کنم و حدود چندین سال می‌شود که وارد صدا و سیما نشده ام و  با توجه به پیشنهادات زیادی که از آن سمت داشتم اما با آن‌ها همکاری نکرده‌ام چراکه ساز و کارها غلط بوده‌اند ولی امیدوارم در مدیریت پیش رو به این ساز و کارها دقت شود و راهکارهایی پیدا شود که نیرو های اصلی تولید وارد جرگه کار شوند.

هوشنگ توکلی در پایان و در این خصوص که چه درخواستی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس جدید تلویزیون دارد؟ به خبرنگار برنا گفت: زمانی که دوران انقباض صورت می‌گیرد درواقع سعی بر آن است که در همه مسیرهای تولید بحران به وجود بیاورند و به کارها گره بزنند و مجموعه و فعالیت‌های هنری و فرهنگی را مختل کنند به طور کل هر مدیر جدید به زمان نیاز دارد تا بتواند این گره های پیچیده را باز کند و متاسفانه باز کردن این گره‌ها نیروی زیادی می‌گیرد و نیازمند شرایط مناسب است اما من در توان وزیر فرهنگ آقای محمد مهدی اسماعیلی می‌بینم که به آرامی این گره‌ها را باز کند و در وعده‌ها و صحبت‌هایی که با هنرمندان داشته پای این صحبت‌ها را به میان کشیده است. مدیر جدید صدا و سیما نیز خواستار رفع گره‌هاست و در تلاش است تا مشکلات و موانع را یکی یکی از سر راه بردارد. شاید بتوان عنوان و شعار سال را گره‌گشایی گذاشت و نتیجه این گره‌گشایی را در سال آینده در محصولاتی که تولید می‌شود، دید.

نظر شما