در برنامه «رو در رو» مطرح شد؛

از رشته های بومی اشتغال زا تا برچیدن شبکه های جعل مدرک دانشگاه آزاد

۱۴۰۰/۰۷/۲۴ - ۲۳:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۷۵۹۶
از رشته های بومی اشتغال زا تا برچیدن شبکه های جعل مدرک دانشگاه آزاد
رئیس دانشگاه آزاد در برنامه «رو در رو» شبکه چهار گفت: رشته های هر استان را مبتنی بر نیازهای بومی آن تدوین مای کنیم که در نهایت به ایجاد شغل برای جوانان آن منطقه می شود.

به گزارش برنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با حضور در برنامه «رو در رو» شبکه چهار در خصوص راهکارهایی به منظور اعتبار بخشی مدرک این دانشگاه گفت: یکی از راهکارهای ما به کار گیری از سیستم یک پارچه پژوهش یار است که به واسطه این سامانه، یک اجازه نداد تعداد خیلی زیادی دانشجو بردارد. همچنین نظام آموزش یار یکپارچگی خوبی را ایجاد می کند که باعث می شود اگر بعضی از دانشگاه ها یادشان رفته باشد واحدهای شان را به روز رسانی کنند یا رشته درسی را ابلاغ کنند از این طریق در جریان قرار بگیرند. 

طهرانچی بیان داشت: اشکالات در پژوهشیار کمتر است. آنجا 100 هزار دانشجو دکترا و ارشد دارند زندگی علمی شان را انجام می دهند و دقیقا همه مباحث شان رصد می شود و می توانند در نظام موضوعات بیش از 30 هزار زمینه پژوهشی برای شان هست. در سیستم یک میلیون و صد هزار دانشجو به صورت یک پارچه حدود 250 هزار استاد به طور مستقیم و حدود 40 هزار استاد به طور حق التدریس حضور دارند. در گام بعدی برای اعتبار بخشی به مدرک دانشگاه آزاد، کارشناسی ارشد را کیفی ارائه دادیم. برای دکترا بردهای تخصصی تشکیل دادیم و هر کس در هر جای کشور درس خوانده است باید برد تخصصی را بگذراند و این یک کیفیت بخشی بسیار را به مدرک دانشگاه آزاد و اعتبار مدرک آن می افزاید.

وی با اشاره به انهدام شبکه ی جعل مدرک افزود: جعل مدرک دانشگاه آزاد به تجارت پر سودی تبدیل شده بود که برای عاملان آن چند هزار میلیارد سود داشت. با پیگیری های دانشگاه و همکاری نیروی انتظامی و باقی عناصر، این جریان متوقف شد. 

طهرانچی با حضور در برنامه ی زنده «رو در رو» در خصوص کاهش آمار دانشجویان بیان داشت: اتفاقی که در دهه اخیر افتاده است که بخشی ش به نظام آموزش عالی باز می گردد. آخرین مساله این بود که 52 رصد جوان های 18 ساله ما انتخاب رشته نکردند که یک این می تواند یک هشدار باشد. این در حالی است که امریکایی ها یک سندی را هر سال منتشر می کنند و که در آن عنوان می کنند سرمایه هر کشور در اقتصاد دانش بنیان، تعداد دانش آموخته های آموزش عالی است. 

وی افزود: در سالهای اخیر ما با یک ناکارآمدی نظام آموش عالی در میان مردم مواجه بودیم. در سال 1390-1391 جمعیت دانشجویی کشور چهار میلیون و چهارصد و 59 هزار نفر بوده است که در سال 1398-1399 به سه میلیون و 215هزار رسیده است. که ما به التفاوت آن می شود یک میلیون و 200 هزارتا. بررسی کردیم و دیدیم این سیر نزولی سریع تر از نرخ کاهش جمعیت رخ داده است. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر 120 هزار نفر داوطلب کنکور تجربی هستند و شش هزار نفر داوطلب کنکور ریاضی هستند. این نشان دهنده این است که افراد هر رشته و هر دانشگاهی را نمی خواهند. معنی این رفتار این است که اقبال اجتماعی نسبت به آموزش عالی بی کیفیت و نا کارآمد کم شده است. جوان توقع دارد آموزش عالی برای او آینده بسازد. الان خیلی ها داوطلب تحصیل در رشته های پزشکی و پرستاری هستند هم حاضر نیستند مهندسی برق بخوانند. به همین دلیل ما به دنبال آموزش کارآمد هستیم.

وی در خصوصی وابستگی دانشگاه آزاد به شهریه و نیاز به جذب دانشجو اظهار داشت: شریان اصلی دانشگاه آزاد بخشی ش از طریق شهریه ها تامین می شود ولی ما داریم با جدیت در اقتصاد دانش بنیان در قالب شرکت های دانش بنیان دنبال می کنیم. در طی همین دو سال از 100 شرکت به 1100 رسیدیم و مراکز رشد ما به 24 عدد رسیده است. به طور مثال در طرح بذر که در اصفهان داریم نقش فناوری حاصل از هیات علمی دانشگاه آزاد است. سه درصد بذرمان در سیفی جات ایرانی بوده است و که امروز به 30 درصد رسیده است. یعنی دانشگاه آزاد خودش دارد با یک بستر بسیار گسترده به این صحنه وارد می شود. این طرح ملی دانشگاه آزاد است. سال گذشته شرکت دانش بنیان ما 270 میلیارد تومان ارزش گذاری شد و این اتفاق خوبی است که دارد اقتصاد دانشگاه آزاد را از وابستگی صرف به شهریه به دور و به کسب درآمد از تولید ملی نزدیک می کند.

طهرانچی در خصوص اجتناب ناپذیر بودن افزایش شهریه ها بیان داشت: این مساله به دلیل وجود تورم به ناچار صورت می پذیرد. وقتی اول سال، مجلس شورای اسلامی 25 حقوق کارمندان را اضافه می کند، ما باید حقوق 50 هزار نفر از پرسنل چه استاد چه کارمند را افزایش دهیم. برای همین شهریه هم متناسب با این مبلغ افزایش حقوق ها، اعلام می شود. 

وی خاطر نشان کرد: ما برای کمک به تامین شهریه دانشجویان و همچنین مهارت افزایی آنان طرحی را با نام پویش اجرا کردیم که در آن عضی از دانشجویان از 18 سالگی جذب صنعت می شوند دو سه روز در هفته را در آن جا مشغول اند و بقیه ایام هفته را به دانشگاه می روند و در ازای آن شهریه آنان توسط صنعت مربوطه تامین می شود. در راستای کمک به دانشجو، مقدار وام را افزایش دادیم به طوری که سال گذشته حدود 900 میلیارد داده شده است. ضمن اینکه همین الان هم شهریه های دانشگاه آزاد خیلی کمتر از مدارس غیر انتفاعی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به متفاوت بودن شهریه ها در مناطق مختلف گفت: ما جدول سیزده گانه ای داریم که در آن شهریه یک رشته در تهران با شهریه همان رشته در یک منطقه خارج از تهران یا منطقه محروم یکسان نیست. همه ی این ها برای اجحاف نشدن در حق دانشجو در دستور کار قرار گرفته است.

وی در خصوص رویکردی که نسبت به آموزش در دوران کرونا در نظر گرفته شده است بیان توضیح داد: ما در 13 اسفند بخشنامه ای صادر کردیم مبنی بر لزوم ادامه آموزش در فضای مجازی. یعنی 65 هزار استاد باید آموزش جدید می دیدند و زیرساخت یک پارچه ی آموزش مجازی هم شکل می گرفت. خیلی ها آشنا نبودند. زیرساخت های کشور سامانه های بزرگی نبود. اما با این همه ما توانستیم به خودمان نمره 15 بدهیم به طوری که دانشگاه آزاد در شهرهای مختلف پیشتاز بود. 

وی با اشاره به تغییر کابری ساختمان های دانشگاه آزاد اظهار داشت: از آنجا که معتقدیم دوره آموزش محوری گذشته است از ابتدای دوره مدیریت به دنبال زنده کردن سرای نوآوری بودیم. در حال حاضر این ساختمان ها را به سرای نوآوری تبدیل کردیم. در این مراکز دانشجو می تواند متناسب با رشته مورد نظر شرکت داری را تجربه کند. خواست ما این است که این شبکه را در خدمت اشتغال دانش بنیان کشور بگیریم و در خدمت دانشجویان قرار دهیم. این شبکه با مفهوم سرا، نهاد اقتصادی اش که صندوق پژوهش و فن آوری و بالاتر، فرا صندوق است تاسیس شد. با هزار میلیارد فرا صندوق تاسیس شد.

طهرانچی در خصوص تدوین برنامه پنج ساله به رویکرد چرخش تحول آفرین، تصریح کرد: ما در این برنامه در استان های مختلف اقتصادشان را بررسی کردیم. نیازهای استان را شناسایی کردیم و بر اساس آن برای واحدهای مان ماموریت جدید تعریف کردیم. مثلا اگر استانی در کنار لنج ها قرار دارد دیگر نباید در آن جا رشته ی حقوق قرار بدهیم. باید مهارت های مرتبط با صنایع دریایی را مد نظر داشته باشیم. با این رویکرد دانشگاه می تواند مسیر آموزش مهارت محوری را با هدف تامین اشتغال جوانان فراهم آورد. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز