علیرضا سبط احمدی:

شبانگاه بهترین زمان پخش سریال‌های تلویزیونی است/ جای آثار کودک و نوجوان در سبد نمایشی خالی است/ تهیه کنندگان و کارگردانان برای ساخت سریال‌های مناسبتی از یک سال قبل اقدام کنند!

۱۴۰۰/۰۸/۰۸ - ۰۶:۰۲:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۸۹۲۷
شبانگاه بهترین زمان پخش سریال‌های تلویزیونی است/ جای آثار کودک و نوجوان در سبد نمایشی خالی است/ تهیه کنندگان و کارگردانان برای ساخت سریال‌های مناسبتی از یک سال قبل اقدام کنند!
علیرضا سبط احمدی، تهیه کننده سینما و تلویزیون، که در کارنامه هنری اش آثار ارزشمندی چون «ایلدا»، «زمانی برای دوست داشتن»، « همسایه ها» و..... دیده می شود در خصوص زمان نامناسب سریال ها و تداخل آن ها با دیگر آثار تلویزیون با خبرنگار برنا گفت‌وگو کرد که در ادامه از نظر می‌گذرانید.

در سال‌های اخیر سریال‌های زیادی ساخته شده و به پخش رسیده‌اند اما به طور معمول زمان پخش آن‌ها یا با تاخیر همراه شده یا به دلیل جا به جایی برنامه‌ها در کنداکتور شبکه های سیما پخش آثار تلویزیونی به مشکل بر خورده اند. گاهی نیز شاهد این بوده‌ایم که پخش یک سریال محبوب به دلیل تداخل در زمان بین یک مسابقه ورزشی مانند فوتبال با تاخیر روی آنتن رفته یا در آن روز به پخش نرسیده است و مخاطبان به این دلیل قید تماشای آن اثر را زده اند. زمان پخش سریال ها در دیده شدن یا دیده نشدن توسط مخاطب تاثیر زیادی دارد و حتی آثار تلویزیونی در تقویم و  مناسبت های مختلف مثل ماه رمضان، عید نوروز، هفته دفاع مقدس و... در دیده شدن آثار تاثیرگذار هستند اما  در برخی مواقع باز هم به دلیل این ناهماهنگی ها در زمان پخش شاهد نمونه هایی بوده ایم که به نوعی قربانی این وضعیت شده اند.

به همین بهانه با علیرضا سبط‌احمدی، تهیه کننده سینما و تلویزیون، گفت‌وگو کردیم که در ذیل از نظر می‌گذرانید.

سبط‌احمدی در پاسخ به این سوال خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا که چرا سریال‌های پر مخاطب با نبود زمان مناسب و تداخل با برخی برنامه‌های تلویزیونی دیگر از بین می‌روند؟ اظهار کرد: بهترین ساعت پخش سریال‌ها معمولا شبانگاه است. به نظر من بهتر است مسئولین زمان‌هایی را در نظر بگیرند تا مردم در خانه باشند و بتوانند آثار نمایشی تلویزیون را ببینند.

او ادامه داد: در بسیاری از کشور های دنیا مردم عموما آثار نمایشی را از طریق شبکه های اینترنتی خریداری و تماشا می‌کنند. اما به طور کل رسانه ملی و همان صدا و سیما که یک رسانه دولتی است سعی می کند با پخش سریال‌ها از طریق شبکه‌های مختلف در شب برنامه‌های نمایشی را به آنتن بیاورد تا مردم بتوانند اوقات فراغتی داشته باشند.

این تهیه کننده افزود: شبکه‌های تلویزیونی برای پخش برنامه‌ها ساعت‌های به خصوصی دارند و عموما نیز ثابت هستند. زمان پخش سریال در شبکه 1 سیما ساعت 22:00 و در بعضی مواقع 22:30، شبکه 2 سیما ساعت 21:00 تا 22:00 و شبکه 3 سیما 20:30 تا 21:30 و شبکه 5 سیما نیز یا 23:00 یا 00:00 بامداد می باشد در غیر این صورت قبل از ساعت 20:00 شروع به کار می‌کند.

سبط‌احمدی گفت: در برخی از روزها برنامه‌هایی مانند مسابقات ورزشی، فوتبال، آشپزی و... در ساعت‌های غیر ثابت به پخش می رسند که با زمان پخش سریال های تداخل ایجاد می‌کند اما در هیچ کجای دنیا شاهد نیستیم که مسئولین رسانه‌ای آن‌ها مانند شبکه‌های دولتی تا این اندازه برنامه‌های نمایشی در ساعات اولیه تا پایانی شب روی آنتن ببرند به هرحال این هم پوشانی جزوی از زمان کوتاه و تعدد شبکه‌های دولتی که دارای تنوع برنامه هستند می‌باشد درواقع هیچ کاری هم نمی‌توان در این خصوص کرد فقط هرکسی که بتواند آثار با کیفیت و جذاب‌تری ارائه دهد می تواند دل مخاطب را به دست آورد.

 این تهیه‌کننده در پاسخ به این سوال که شبکه‌های تلویزیونی چقدر تاثیرگذار هستند؟ خاطرنشان کرد: طبیعتا شبکه‌های تلویزیونی دستورالعمل به خصوصی دارند و دارای سیاست و راهبرد هستند. هر کدام از شبکه‌ها نگاهی دارند که باید به این نگاه توجه شود. به طور مثال شبکه یک ملی بود و تمام کارهایی که برای تمام مردم و اقشار  عمومیت داشت و دارد را به پخش می‌رساند.

او ادامه داد: شبکه دو از قدیم بیشتر نگاهش به خانواده، کودک و نوجوان بوده است. درحال حاضر جای خالی آثار مختص به کودک و نوجوان در سبد نمایشی بسیار خالی است اگرچه شبکه‌ای مربوط به کودک که همان پویا و نهال است در دسترس است اما به عنوان یک شبکه سراسری نمی‌توان روی آن نگاه کرد.

سبط‌احمدی افزود: گاهی اوقات از نظر بروز بودن و ساختار با شبکه‌های کودک و نوجوان ماهوارهای نمی‌توانیم مقاومت و مقابله کنیم چراکه آثار آن ها آنقدر جذابیت تصویری، نمایشی و داستانی دارد که گوی سبقت و رقابت را از شبکه های کودک و نوجوان فارسی زبان گرفته‌اند. ما تهیه کنندگان و کارگردانان باید بتوانیم از امکانات روز استفاده کنیم و با ایجاد آثار مناسب و جذاب بیننده و مخاطب را به دست بیاوریم و خود را به آن سطحی که مخاطب مد نظر دارد برسانیم. درواقع ما اصلا این اجازه را نداریم که مخاطب را از دیدن آثار جذاب و جدید  منع کنیم تنها به این خاطر که ما توانایی نداریم تا خود را به آن سطح برسانیم و این نهایت خودمحوری و نگاه تک بعدی است.

این تهیه‌کننده در این خصوص که مناسبت‌هایی چون: ماه رمضان، عید نوروز، هفته دفاع مقدس و.... چقدر می توانند در دیده شدن سریال های تلویزیونی موثر و تاثیرگذار باشند تصریح کرد: اول از همه باید دید که هدف ما از داشتن چنین مناسبت هایی چیست؟ هدف ما این است که در ماه رمضان یک اثر نمایشی به مخاطب ارائه دهیم و در عین سرگرم کردن مخاطب بار معنوی آن را افزایش دهیم.

او ادامه داد: در ایام نوروز نیز می‌توان با توجه به فضای شادی که دارد مردم را سرگرم کرد و موجبات خنده آنان را فراهم کرد. ساخت آثار در ایام دفاع مقدس نشان دهنده گوشه‌ای از حماسه دلاوری های رزمنده ها و عملیات دفاع مقدس است. در حقیقت تا حدودی این فضا ها شتاب زده شده و کیفیت خود را از دست داده است.  به نظر من باید قبل از شروع ماه مبارک رمضان، عید نوروز و حتی دفاع مقدس چندین ماه قبل یا حتی یک سال زودتر به فکر باشیم و دو الی سه اثر یا فیلمنامه در دست داشته باشیم و با برنامه ریزی، مطالعه و تحقیقات به جلو گام برداریم تا زمانی که به این مناسبت ها نزدیک می شویم با عجله سراغ ساخت و تولید سریال نرویم تا هنگامی که اثر به تولید می رسد کاری شایسته و درخور ماه مبارک رمضان، عید نوروز، دفاع مقدس و بینندگان باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز