تهیه کننده سینما وتلویزیون:

هماهنگی در کنداکتور مانع تداخل در زمان پخش سریال ها می شود/باید برای برنامه های مناسبتی شبکه ایی جداگانه اختصاص داده شود!

۱۴۰۰/۰۸/۰۴ - ۰۶:۰۳:۰۳
کد خبر: ۱۲۴۸۹۷۱
هماهنگی در کنداکتور مانع تداخل در زمان پخش سریال ها می شود/باید برای برنامه های مناسبتی شبکه ایی جداگانه اختصاص داده شود!
محسن علی اکبری تهیه کننده سینما و تلویزیون که در کارنامه هنری اش آثار ارزشمندی چون «ایوب پیامبر»، «مریم مقدس»، «نفوذ»، «چه کسی به سرهنگ شلیک کرد؟» دیده می شود در خصوص زمان نامناسب پخش سریال ها و تداخل آن ها با دیگر آثار تلویزیون با خبرنگار برنا به گفت و گو نشست که شرح آن را در زیر می خوانید.

در سال های اخیر سریال های زیادی ساخته شده و به پخش رسیده اند اما به طور معمول زمان پخش آن ها یا با تاخیر همراه شده یا به دلیل جا به جایی برنامه ها در کنداکتور شبکه های سیما پخش آثار تلویزیونی به مشکل بر خورده اند. گاهی نیز شاهد این بوده ایم که پخش یک سریال محبوب به دلیل تداخل در زمان بین یک مسابقه ورزشی مانند فوتبال با تاخیر روی آنتن رفته یا در آن روز به پخش نرسیده است و مخاطبان به این دلیل قید تماشای آن اثر را زده اند. زمان پخش سریال ها در دیده شدن یا دیده نشدن توسط مخاطب تاثیر زیادی دارد و حتی آثار تلویزیونی در تقویم و  مناسبت های مختلف مثل ماه رمضان، عید نوروز، هفته دفاع مقدس و.... در دیده شدن آثار تاثیرگذار هستند اما  در برخی مواقع باز هم به دلیل این ناهماهنگی ها در زمان پخش شاهد نمونه هایی بوده ایم که به نوعی قربانی این وضعیت شده اند.

به همین بهانه با برخی از تهیه کنندگان سینما و تلویزیون گفت و گو کرده ایم که در ذیل از نظر می گذرانید.

محسن علی اکبری تهیه کننده در پاسخ به این سوال خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا که چرا سریال های پر مخاطب با نبود زمان مناسب و تداخل با برخی برنامه های تلویزیونی دیگر از بین می روند اظهار کرد: توقع عوامل و دست اندرکاران هر سریال در هر بعد و اندازه چه سریال های «لوگو ژگ» و چه سریال های «بیگ پروداکشن» که به تولید می رسند این است تا به بهترین شکل عرضه شود و در اختیار مردم سراسر کشور قرار گیرد.

او ادامه داد: سعی مدیران بر این بوده تا کنداکتور شبکه ها را به گونه ای تنظیم کنند تا زمان سریال ها با یکدیگر تداخل ایجاد نکند و به ترتیب در زمان خاص خود روی آنتن بروند.

علی اکبری در ادامه توضیح داد: متاسفانه عملا چنین اتفاقی در اجرا رخ نمی دهد و گاها برخی از قسمت های یک سریال که باید در زمان استاندارد پخش شود و در زمان مناسب خود به پایان برسد بیشتر می شود و حتی در برخی مواقع از تایم و زمان اصلی خود فاصله می گیرد و هنگامی که در یک شبکه دیگر سریال بعدی پخش خود را شروع می کند سریال شبکه قبل هنوز به پایان نرسیده است. به نظر من بایستی یک هماهنگی در کنداکتور پخش لحاظ شود به صورتی که حتی از نظر زمان به مدت ده دقیقه تا یک ربع فاصله بین سریال ها گذاشته شود تا مخاطب با آرامش کامل پای بقیه آثار بنشیند.

تهیه کننده «مریم مقدس» در ادامه بیان کرد: در این خصوص که مناسبت هایی چون ماه رمضان، عید نوروز، هفته دفاع مقدس و.... چقدر می توانند در دیده شدن سریال های تلویزیونی موثر و تاثیرگذار باشند تصریح کرد: به نظر من باید یک آنتن آزاد در هر زمان و ساعتی برای پخش سریال ها، برنامه های مناسبتی، سخنرانی ها، میز گرد ها، مصاحبه ها و بسیاری از آیتم های گوناگون و مناسبتی در رسانه ملی وجود داشته باشد و این موضوع در برخی کشور های دنیا مانند ترکیه اعمال شده است. همان طور که به آن اشاره کردید سریال ها و برنامه های مناسبتی در ایام محرم، عید ، ماه رمضان می تواند در این شبکه که مختص به همین مسائل است پخش شود تا زمان پخش آن ها تداخلی با پخش دیگر آثار نداشته باشند.

در پایان و در پاسخ به این سوال که آیا شبکه های تلویزیونی 1،2،3 الی آخر چقدر تاثیرگذار هستند خاطرنشان کرد: عقیده من بر این است که برنامه تا جذاب نباشد شبکه هیچ تاثیرگذاری ندارد. درواقع صنف تهیه کنندگان و کارگردانان باید برنامه و آثار جذاب بسازند تا بتوانند توقع این را داشته باشند که مخاطب پای سریال ها و برنامه ها بنشینند و تماشا کنند در هر صورت شبکه ها با یکدیگر هیچ فرقی ندارند و مهم سوژه و سریال های قوی و استاندار است. درواقع اگر سریال «مختارنامه» به پخش برسد کسی نمی پرسد که در کدام شبکه روی آنتن رفته است بلکه فقط برای تماشای آن پای تلویزیون می نشینند نه شبکه! پس موضوع سریال مهم تر از شبکه های سیما است. اگر ما سریال های خوب و استاندارد داشته باشیم و از هر شبکه پخش شود اکثریت مخاطب به سمت آن سریال و شبکه گرایش پیدا می کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز