کارگردان فیلم کوتاه داستانی «مرد ابری» :

سوژه فیلم‌هایم را از زندگی انتخاب می کنم

۱۴۰۰/۰۷/۲۸ - ۱۰:۰۹:۰۲
کد خبر: ۱۲۴۹۴۰۲
سوژه فیلم‌هایم را از زندگی انتخاب می کنم
"شاهین جلالی" کارگردان فیلم کوتاه داستانی «مرد ابری» که در سی و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد در خصوص فیلم اش با برنا گفت و گویی کرد که ذیل از نظر می گذرانید.

کارگردان فیلم کوتاه داستانی «مرد ابری» به برنا گفت: همیشه سعی میکنم موضوع‌ها و داستان‌هایی را کار کنم که از زندگی و تجربه هایم دور نباشد. به نوعی سوژه‌هایم را از زندگی دریافت میکنم.

شاهین جلالی، کارگردان فیلم کوتاه داستانی «مرد ابری» که در سی و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد، بیان کرد: موضوع اصلی فیلم «مرد ابری» درباره تقابل مرگ‌ و زندگی است. داستان روایتگر مرد سالخورده‌ای است که تنها زندگی میکند و از عارضه لرزش دستش رنج می برد در این بین داستان‌هایی برای وی پیش می‌آید.

وی ادامه داد: ایده این داستان در واقع از زندگی خودم برداشت شد. به یاد دارم در زمان کودکی شاهد لرزش دست پدربزرگم بودم که برایم در مقطع بچگی بسیار تعجب آور و سوال برانگیز بود. این‌ تصویر در ذهن من باقی ماند تا اینکه بعد از گذشت سال ها، منجر به نوشتن فیلمنامه فیلم کوتاه‌ «مرد ابری» شد. 

این فیلمساز ادامه داد: این فیلم یک ماه پیش تولید و در یک هفته فیلمبرداری و به مدت دو ماه، زمان صرف تدوین و صداگذاری و مراحل پس از تولیدش شد. برای تدوین فیلم «مرد ابری» زمان بیشتری را صرف کردیم. زیرا معتقدم فیلم در مرحله تدوین از طرف تدوینگر تعیین کننده شکل و داستان و ساختار کلی خود است.

جلالی تصریح کرد: به دلیل ویژگی شخصیت اصلی داستان که مردی سالخورده ای بود، لوکیشن فیلم در نقاط قدیمی شهر اردبیل و اطراف آن فیلمبرداری شد. همچنین به دلیل کم شدن بافت قدیمی در شهرها برای پیدا کردن و طراحی لوکیشن وقت زیادی از گروه گرفته شد.

وی با بیان اینکه ساخت فیلم کوتاه به شکل حرفه‌ای و با سرمایه شخصی بزرگترین چالش یک فیلمساز در این عرصه محسوب میشود، عنوان کرد: منابع مالی مطرح ترین موضوعی است که همه فیلمسازان جدی این عرصه به نوعی با آن روبه رو هستند. البته چالش اصلی من در این فیلم، بیشتر در مرحله نگارش فیلمنامه بود. زمان نگارش فیلمنامه، موقعیت‌های متفاوتی را پیش روی شخصیت داستان قرار دادم و از بین این موقعیت‌ها و انتخاب درست و باور پذیر بودن آن در متن فیلمنامه باعث شد که انرژی و زمان زیادی را به نوشتن اختصاص دهم. 

این کارگردان افزود: من همیشه سعی میکنم موضوع‌ها و داستان‌هایی را کار کنم که از زندگی و تجربه هایم دور نباشد. به نوعی سوژه‌هایم را از زندگی دریافت میکنم و این نکته‌ای است که برایم اهمیت فراوانی دارد.

جلالی با اشاره به وضعیت اقتصادی فیلم کوتاه در سینمای ایران گفت: فیلم کوتاه به لحاظ اقتصادی هیچ وقت حمایت مناسبی از سمت دیگر ارگان‌ها نداشته و همیشه با شور و اشتیاق فیلمساز و گروهش ساخته و تولید شده است اما اگر اکران داشته باشد و به فروش برسد؛ می‌تواند کمکی برای بازگشت بخشی از سرمایه تولید فیلم شود. خوشبختانه چندسالی است که فیلم کوتاه در سینماها و پلتفرم‌های آنلاین نمایش ویژه‌ای دارد و علاقه‌مندان می‌توانند با  دیدن فیلم کوتاه از این بخش از سینما حمایت کنند.

وی با اشاره به اینکه جشنواره فیلم کوتاه تهران مانند نهالی است که هر سال به رشد رسیده و اکنون شاهد رویش شاخه‌های فراوانی است، ادامه داد: مورد تایید آکادمی اسکار قرار گرفتن جشنواره فیلم کوتاه تهران این توقع رو ایجاد می‌کند تا جشنواره به لحاظ سطح کیفی وارد مرحله جدیدتر و جدی‌تری شود. یکی از راه‌های حفظ این موضوع، انتخاب فیلمها با سطح کیفی بالاتر است.

جلالی در پایان گفت: این رویداد بزرگترین جشنواره فیلم کوتاه ایران و خاورمیانه است که مخاطبان زیادی دارد. هر فیلمساز فیلم کوتاهی، دیده شدن فیلمش به صورت گسترده در این جشنواره را می‌پسندد. برای من جشنواره فیلم کوتاه تهران پر از اتفاق‌های خوب و نوستالژیک و فضای دوستی بوده و هست.

سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تا ۲ آبان ۱۴۰۰ (۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱) در پردیس سینمایی ایران‌مال در حال برگزاری است. این رویداد برای اولین‌بار در تاریخ سینمای ایران واجد شرایط تأیید آکادمی اسکار شناخته و معرفی شده است.

 

نظر شما