گزارش هفته؛

اولویت‌های صداوسیما برای موفقیت در رقابت با رسانه‌های بیگانه/ نقش پر رنگ رسانه ملی در رفع مشکلات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی

۱۴۰۰/۰۷/۲۹ - ۰۶:۰۵:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۹۴۸۲
اولویت‌های صداوسیما برای موفقیت در رقابت با رسانه‌های بیگانه/ نقش پر رنگ رسانه ملی در رفع مشکلات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی
عملکرد رسانه ملی در سال‌های اخیر با نقاط قوت و نقاط ضعف بسیاری همراه بوده اما به هر حال با تغییر رئیس سازمان صداوسیما امروز انتظار می‌رود با کالبدشکافی و بررسی دقیق مسائل و معضلات حاکم، در جهت تقویت و رشد کمی و کیفی آثار تولیدی تلویزیون عملکرد این رسانه قدمی جدی برداشته شود.

به گزارش برنا، رسانه ملی به عنوان یک ابر رسانه قطعاً می‌تواند در همه ابعاد اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و... نقشی تأثیرگذار داشته باشد و تضعیف این رسانه می‌تواند کشور را در همه عرصه‌ها با مشکل مواجه کند. قطعاً هر تغییری باید در جهت رشد و تقویت رسانه ملی  باشد و انتظار می‌رود پیمان جبلی به عنوان رئیس جدید صداوسیما با تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف در این جهت اقداماتی جدی داشته باشد اما قطعاً پیش از هر اقدامی لازم است با بررسی دقیق نقاط ضعف را پیدا کرد تا راهکاری در جهت بهبودی وضعیت داشت.

در این سال‌ها مسائلی چون کمبود بودجه لازم برای تولید آثار مختلف در رسانه ملی یکی از معضلاتی است که بارها مطرح شده و انتظار می‌رود مجلس شورای اسلامی با در نظر گرفتن این مسئله برای افزایش بودجه رسانه ملی برنامه‌ریزی داشته باشد.

به گفته بسیاری از منتقدان صداوسیما، مشکلات این رسانه در بخش‌های متعددی قابل بررسی است. طی سال‌های اخیر به دلایلی اعم از محدودیت‌های بیش از حد رسانه ملی و کمبود بودجه و تخصیص دستمزدها اندک به هنرمندان نسبت به سایر رسانه‌ها منجر به عدم همکاری هنرمندان با این رسانه شد و از طرفی حواشی بسیاری را شاهد بودیم که هنرمندان بسیاری از سوی صداوسیما ممنوع‌التصویر شدند و این اتفاق به تعبیر بسیاری از منتقدان ضربه محکمی به صداوسیما و تولیداتش وارد کرد. شاید لازم باشد که رسانه ملی با مدیریت جدید در این زمینه تجدید نظری جدی داشته باشد.

نکته دیگری که طی سال‌های اخیر در تحلیل‌های مختلف به عنوان یک نقطه ضعف در عملکرد رسانه ملی مطرح می‌شد کیفیت پائین آثار نمایشی و به حداقل رسیدن تولید سریال‌های الف ویژه یا سریال‌های فاخر بود. با توجه به اینکه شاید بخش اعظمی از این ماجرا به عدم همکاری هنرمندان باتجربه و محبوب با رسانه ملی و کمبود بودجه مربوط شود اما می‌توان از رسانه ملی در حمایت از ورود نیروهای جوان در عرصه تولید آثار نمایشی انتظار داشت که شاید در این زمینه اقدامات چندانی صورت نگرفته یا حداقل اقدامات صورت گرفته نتیجه مناسبی نداشته است.

بسیاری بر این عقیده‌اند رسانه ملی در حوزه اطلاع‌رسانی و اخبار به یک تجدیدنظر جدی نیاز دارد. باید نوعی اعتمادسازی بین رسانه ملی و اقشار مختلف جامعه صورت بگیرد تا تلویزیون به اصلی‌ترین رسانه برای اطلاع‌رسانی درباره مسائل روز، اخبار و... تبدیل شود که در جهت رسیدن به این هدف مهم بازتاب مطالبات مردم و انتقال آن به مسئولان کشور می‌تواند یکی از اصلی‌ترین اقدامات لازم باشد. رسانه ملی امروز در رقابت با رسانه‌های بسیاری قرار دارد که برخی از این رسانه‌ها به زبان فارسی در خارج از مرزهای کشورمان فعالیت می‌کنند که نوع فعالیت آن‌ها شاید با فرهنگ ایرانی اسلامی مغایرت داشته باشد و لازم است در آثار تلویزیون در زمینه‌های مختلف از جمله آثار نمایشی و حتی اخبار، جذابیت و شفافیتی وجود داشته باشد تا رسانه ملی توان جلب توجه اقشار مختلف جامعه را داشته و در این رقابت موفق باشد.

نکته دیگر شاید به مباحث مدیریتی و مناقشات موجود مربوط شود. به عنوان مثال طی یک سال گذشته بحث نظارت بر محتوای شبکه نمایش خانگی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا سازمان صداوسیما موضوعی مورد مناقشه و بحث بوده که انتظار می‌رود مدیریت جدید با در نظر گرفتن مطالبات هنرمندان و مخاطبان و از طرفی حفظ رونق ایجاد شده در شبکه نمایش خانگی در این‌باره تصمیم‌گیری کند و مناقشات ایجاد شده را در تعامل با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بین ببرد.

در این بین قطعاً با توجه به شرایط حاضر جامعه و انتظارات ایجاد شده اولویت‌های بسیاری وجود دارد که انتظار می‌رود ریاست جدید سازمان صداوسیما به اضطرار آن‌ها را مدنظر قرار دهد. در گفت‌وگو با چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم که در ادامه می‌خوانید:

عباس گودرزی: صداوسیما با فرهنگ‌سازی اصلاح الگوی مصرف و حمایت از کالای داخلی می‌تواند در اقتصاد کشور نقش سازنده‌ای داشته باشد

عباس گودرزی، نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: ما برای تحقق هر شعار و هر آرمان و ارزشی در فضای عمومی جامعه نیاز به پیوست فرهنگی داریم که عموماً از این بخش در مدیریت‌های مختلف غفلت می‌شود. صداوسیما به عنوان رسانه ملی به عنوان یک ظرفیت بزرگ فرهنگ‌ساز می‌تواند خلاء‌های فرهنگی بزرگ را جبران کند.

گودرزی خاطرنشان کرد: رسانه ملی حتی در بحث اقتصاد نیز می‌تواند نقشی چشم‌گیر و سازنده داشته باشد. به عنوان مثال ما در منابع مالی، آبی و انرژی‌های مختلف با مشکلات بسیاری روبرو هستیم و این مشکلات گاه منجر به پدید آمدن چالش‌های اجتماعی بزرگی می‌شود که یکی از راهکارهای جلوگیری از این اتفاقات و حفظ منابع انرژی مختلف اصلاح الگوی مصرف است که صداوسیما با نگاهی سازنده می‌تواند نقش بسزایی در حصول این مطلوب داشته باشد.

او افزود: یکی از بزرگ‌ترین معضلاتی که امروز کشور ما با آن دست و پنجه نرم می‌کند بالا بودن نرخ بیکاری و کاهش فرصت‌های شغلی است که رسانه ملی می‌تواند در رفع این مشکل نقش موثری داشته باشد چراکه یکی از عوامل شکل‌گیری این معضل توسعه فرهنگ استفاده از کالاهای خارجی است و صداوسیما با تولید آثار مختلف و اثرگذار می‌تواند جامعه را به سمت حمایت و استفاده از محصولات داخلی تشویق کند. مسئله کلانی که می‌تواند همه این موضوعات را پوشش دهد بحث جدی سبک زندگی ایرانی اسلامی است. متأسفانه امروز تولید محصولات غیر ارزشی یا حتی ضد ارزشی باعث شده به کانون خانواده خدشه‌های جدی وارد شود و صداوسیما می‌تواند با تولید محصولات فاخر و ارزشمند در جهت جبران این کاستی‌های مهم فرهنگی قدم بردارد و سبک زندگی ایرانی اسلامی را توسعه و ترویج کند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: صداوسیما به عنوان یک ابر رسانه می‌تواند در جهت‌دهی اذهان مردم به سوی نظام ارزش‌های صحیح و مبتنی بر آموز‌های دینی هدایت کند. امروز با برنامه‌ریزی که در رسانه‌های مختلف دنیا شاهد هستیم قاعده بر این است که برای تغییر عقاید و باور ملت‌ها در جهت تغییر سبک زندگی و رفتار آن‌ها تلاش‌های بسیاری می‌شود. امروز برای تغییر افکار دست به پیش گرفتن سیاست‌هایی برای تغییر اعتقادات زده‌اند و نظام باورهای مردم را هدف گرفته‌اند که در این وضعیت کشورهای اسلامی با الگو قرار دادن مسیری خلاف این وضعیت به تبلیغ فرهنگ ارزشمند خود می‌پردازند و رسانه ملی نیز چنین رویکردی را باید دنبال کند. عملکرد خوب ما در این زمینه می‌تواند با رسانه‌های دشمن که با هزینه‌های هنگفت سیاست‌ها و اهداف خود را دنبال می‌کنند مقابله‌ای جدی به حساب بیاید. به عنوان مثال روزگاری فرزندآوری برای خانواده‌های ایرانی یک افتخار بود ولی امروز متأسفانه برخی خانواده‌ها تحت تأثیر این فرهنگ‌سازی غلط قرار گرفته‌اند و نه تنها فرزندآوری را کنار گذاشته یا به تک  فرزندی روی آورده‌اند که سگ‌ فرزندی را پیش گرفته‌اند و این رویه قطعاً با فرهنگ غنی اسلامی در تضاد است و هر خانه که چنین سیاستی داشته باشد محبت اهل بیت در آن جایی ندارد. صداوسیما باید تمام نواقص فرهنگی در جامعه را جبران کند چراکه رسانه ملی و یک ابر رسانه است و در این مسیر دیگر دستگاه‌های فرهنگی و غیر فرهنگی باید به کمک صداوسیما بیایند.

او افزود: صداوسیما در یک رقابت ناعادلانه برابر هزاران شبکه بیگانه قرار گرفته و یکی از اصول مهم در رسیدن به موفقیت ارتباط‌گیری با مخاطبان است به این صورت که این رسانه می‌تواند برنامه‌ها و به طور کل آثار جذابی بسازد که نظر مخاطبان بسیاری را به خود جلب کند و در ترویج فرهنگ زندگی ایرانی اسلامی عملکرد بهتری داشته باشد چراکه در غیر این صورت با عدم استقبال مخاطبان نمی‌توان انتظار حفظ و احیای فرهنگ ارزشمندمان را داشته باشیم.

محمدرضا مبلغی: رسانه ملی هرچقدر مردمی‌تر باشد، رسانه‌ جذاب‌تری است/ صداوسیما نیازمند این تغییرات بود

محمدرضا مبلغی، نماینده مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه کوهدشت و رومشکان، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: به‌شخصه از تغییری که در سازمان صداوسیما رخ داده استقبال می‌کنم، به نظر من این تغییر در این سازمان بسیار لازم و حیاتی بود و امیدوارم این اتفاق به تغییراتی در عملکرد نیز منجر شود چراکه در سال‌های اخیر شاهد نوعی یکنواختی در تلویزیون بودیم که انتقادات متعددی در زمینه‌های مختلف نیز وجود داشت.

مبلغی خاطرنشان کرد: در زمینه اعتبارات و بودجه قطعاً مجلس شورای اسلامی به صداوسیما کمک خواهد کرد و اگر نیازهایی اینچنین از سوی این سازمان به مجلس ارجاع شود قطعاً در جهت همکاری و همراهی بررسی خواهد شد.

او درباره انتقاداتی که طی سال‌های اخیر به صداوسیما وارد بود، گفت: شکلی از یکنواختی در صداوسیما شاهد بودیم که دیگر این رسانه برای مخاطبانش جاذبه لازم را نداشت. ساخت و پخش برنامه‌هایی با محتواهای مختلف نیاز امروز رسانه ملی است و هرچقدر که این رسانه بیشتر به مردم نزدیک باشد به رسالت اصلی خود نزدیک‌تر شده و از آنجا که پیمان جبلی نیز به این موضوع تأکید دارد که رسانه ملی باید صدای کسانی باشد که صدای‌شان به جایی نمی‌رسد از این رویکرد استقبال می‌کنیم و امیدوارم این اظهار نظر مهم به عمل هم منجر شود.

نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار داشت: صداوسیما هرچقدر مردمی‌تر و بیشتر در کنار مردم باشد رسانه‌ای جذاب‌تر برای مردم خواهد بود.

علی حدادی: تلویزیون باید به رسانه‌ای برای انتقال مطالبات مردم به مسئولان تبدیل شود/ رسانه ملی باید شعار «ما می‌توانیم» را در جامعه ترویج دهد

علی حدادی، نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: مسئولیتی که بر دوش رسانه ملی است بسیار سنگین و حائز اهمیت است و این رسانه باید در جهتی حرکت کند که بتواند نظر مخاطبان خود را جذب کند و ما امروز از این امکان باید در جهت یک فرهنگ‌سازی درست و جامع در راستای هدفگذاری‌هایی که رهبر معظم انقلاب تأکید دارند استفاده کنیم تا بتوانیم تمدن نوین اسلامی را ایجاد کنیم. رسانه ملی در حمایت از اهداف انقلاب که امام (ره) در وصیت‌نامه خود تأکید داشتند و برای مطالبات امروز رهبر انقلاب باید قدمی جدی بردارد.

حدادی خاطرنشان کرد: یکی از اصلی‌ترین وظایف رسانه ملی روشنگری است و لازم است این رسانه در قالب فرهنگ و هنر زمینه و بسترهای خوبی برای روشنگری در مسائل مختلف ایجاد کند. تلویزیون ابزارهای خوبی در این زمینه دارد که می‌تواند انتظارات مردم را برآورده کند اما لازمه این اتفاق شناسایی آسیب‌های اجتماعی مختلف است و تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد انتظارات و نیازهای جامعه برآورده نمی‌شود و تا نیازها برآورده نشود تلویزیون نمی‌تواند مخاطب چندانی داشته باشد. تلویزیون باید بتواند بر اساس آنچه که در بخش‌های مختلف هدفگذاری می‌شود مخاطب جذب کند.

او افزود: جوانان بهترین نعمت الهی این سرزمین هستند و قطعاً صداوسیما باید در مسیری حرکت کند که مخاطبان جوان را به آثار خود جذب کند و در بخش‌های مختلف فرهنگی و هنری آثارش متناسب با فرهنگ غنی اسلامی باشد و در همین زمینه بتواند آسیب‌شناسی درستی در جامعه خودمان نیز داشته باشد. تلویزیون باید یک نقشه راه جامع داشته و در این نقشه برآورده کردن انتظارات مردم نیز مطرح باشد تا بتواند در جهت درستی حرکت کند و به رسانه‌ای تبدیل شود که پلی بین مطالبه‌گری مردم از مسئولان باشد؛ به این معنی که تلویزیون باید بتواند مطالبات مردم را به گوش مسئولان برساند.

نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: تلویزیون باید در تولیدات مختلف دقت نظر داشته باشد که آنچه مدنظر رهبر و دغدغه‌های مردم است به خصوص در دو بخش سلامت و اقتصاد مورد توجه قرار بگیرد و من فکر می‌کنم حوزه تولید نیز باید بخش‌هایی در اختیار مردم باشد تا بسترهایی برای فعالیت بخش خصوصی نیز فراهم شود. از طرفی ما باید شاهد حضور نیروهایی از رسانه ملی در سطوح مختلف جامعه باشیم؛ انتظار ما از رسانه ملی این است که به معنای واقعی کلمه مردم باوری و خدا باوری را در آن شاهد باشیم و آن را به جامعه تزریق کند و از همه مهم‌تر اینکه رسانه ملی باید در ذائقه مردم «ما می‌توانیم» را ایجاد کند. متأسفانه در سال‌های اخیر تلاش‌های رسانه‌های بیگانه باعث شده تا به شعار «ما می‌توانیم» که امام خمینی (ره) و رهبری به ما آموختند آسیبی جدی وارد شود و توانمندسازی در این زمینه را وظیفه رسانه ملی می‌دانم که تنها در این صورت می‌توانیم فرهنگ غنی اسلامی را توسعه دهیم و در راستای ایجاد تمدن غنی اسلامی قدم برداریم. محقق شدن همه این ایده‌ها نیاز به تفسیر راه و نگاه به اسناد بالادستی و قرار گرفتن رسانه ملی در مسیری با رویکرد درست است که بتواند در جذب مخاطب نیز موفق باشد.

حدادی خاطرنشان کرد: با شناختی که از پیمان جبلی دارم انتظار می‌رود که رسانه ملی با مدیریت ایشان در سطح و تراز انقلاب اسلامی حرکت کند و الگویی باشد که مطالبات جدی مردم، مقام معظم رهبری، نخبگان و دانشگاهیان را مطرح می‌کند. مجلس شورای اسلامی نیز در بحث بودجه و اعتبارات لازم تمام تلاش خود را در حمایت از رسانه ملی خواهد داشت اما باید توجه داشته باشیم که در لایحه بودجه سال جاری نیز ما با مبلغ قابل توجهی کسری بودجه مواجه بودیم اما قطعاً زیرساخت‌های رسانه ملی نیاز به اعتبار بودجه دارد که امیدواریم شرایط برای اختصاص بودجه بیشتر به رسانه ملی فراهم شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز