حسین سلطان‌محمدی در گفت‌وگو با برنا

استمرار مخاطبان شبکه نمایش خانگی نقطه امید سرمایه گذاران و تولید کنندگان است/ می‌توان فاکتورهای جذب مخاطب در سریال «جزیره» را پررنگ دید!

۱۴۰۰/۱۱/۰۴ - ۰۵:۰۴:۰۳
کد خبر: ۱۲۵۱۷۰۳
استمرار مخاطبان شبکه نمایش خانگی نقطه امید سرمایه گذاران و تولید کنندگان است/ می‌توان فاکتورهای جذب مخاطب در سریال «جزیره» را پررنگ دید!
منتقد سینما و تلویزیون معتقد است استمرار تماشا توسط مخاطب در شبکه نمایش خانگی همچنان برقرار و نقطه امیدی برای سرمایه گذاران و تولید کنندگان محسوب می شود.

شبکه نمایش خانگی با وجود اینکه خیلی زود روی کار آمد اما تبدیل به یکی از پر مخاطب‌ترین رسانههای تصویری در بین مخاطبان شد.

پلتفرم‌های اینترنتی چون «نماوا»، «فیلیمو»، «نت فیلم» و... که این روزها با تولید و ساخت فیلم و سریال‌های متنوع مخاطبان زیادی را به سمت خود جذب کرده‌اند باعث شده اغلب کارگردانان و تهیه کنندگان کم و بیش از فضای رسانه ملی و صدا و سیما فاصله بگیرند و کار خود را در شبکه نمایش خانگی پر قدرت‌تر ادامه دهند چراکه رسانه ملی با محدودیت و ممیزی‌هایی که در دامن خود جای داده باعث شده فیلمسازان بیشتر پذیرای این پلتفرم‌های اینترنتی باشند و شانس خود را این بار در شبکه نمایش خانگی امتحان کنند.

باید به این نکته اشاره کرد که اگر سانسور در فضای فیلمنامه و نگارش یک اثر حاکم باشد ضربه زیادی به آن کار وارد می‌شود و همین مسئله کاهش و ریزش مخاطب را در پی خواهد داشت و از طرفی نیز بودجهای که از این شبکه‌ها به دست می‌آید بسیار بیشتر از تلویزیون است که این مسئله کشش فیلم‌سازان به سمت این رسانههای اینترنتی را بیشتر کرده است.

به همین بهانه و با توجه به اینکه آیا با وجود اینکه درحال حاضر سریال‌های جدیدی در ژانرهای مختلف که تعدادشان کم هم نیست در شبکه نمایش خانگی به پخش می‌رسند می‌توانند مانند سریال‌های پر فروغی که قبل از ساخت این آثار جدید در شبکه نمایش خانگی به پخش رسیدند و مورد اقبال مخاطبان واقع شدند فرمون و کنترل ادامه راه را دست بگیرند و پا به پای آن‌ها یا حتی پیشتاز از سریال‌های قبل جلو بروند یا خیر  با چند منتقد سینما و تلویزیون گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانیم.

حسین سلطان‌محمدی، منتقد سینما و تلویزیون، سریال‌های جدید شبکه نمایش خانگی «خسوف»، «نیسان آبی»، «جزیره» و «حرفه‌ای» را با یکدیگر مقایسه و مورد بررسی قرار داد و به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: موضوعات سریال‌های جدید شبکه نمایش خانگی به نسبت موضوعات قبل التهاب کمتری دارند که می‌توان گفت چنین موضوعی یا کنترل شده یا احیانا مواردی که باعث التهاب کار می‌شد را از میان برداشته‌اند که این مسئله یک نکته قابل تأمل است.

او ادامه داد: در نکته بعد باید به این موضوع اشاره کرد که کارگردانان این سریال‌ها اعم از منوچهر هادی، مازیار میری و سیروس مقدم اغلب محبوب و مورد تائید مردم هستند و به نوعی از راه تلویزیون وارد میدان شبکه نمایش خانگی شده‌اند. تنوع کارگردان یا ورود افراد جدید نشان دهنده فعال و پر مخاطب بودن است که استمرار تماشا توسط مخاطب در شبکه نمایش خانگی همچنان برقرار و نقطه امیدی برای سرمایه‌گذاران و تولید کنندگان محسوب می‌شود.

این منتقد در ادامه بیان کرد: در خصوص کیفیت آثار رسانه‌ها به زعم کارشناسان باید گفت بعضی از آثار نوسان دارد و تا به اینجا عده‌ای «نیسان آبی» را مورد وثوق قرار ندادند و برخی نیز با طعنه از «جزیره» یاد می‌کنند اما همه چیز به تأمل و صبر بیننده بستگی دارد تا اثر در انتها خود را نشان دهد و باید منتظر بود و دید این بسته و پکیجی که این روزها به‌صورت همزمان در شبکه نمایش خانگی توزیع می‌شود و به پخش می‌رسد چگونه رو به جلو حرکت می‌کند و پرسش مهمی که باید مطرح کرد این است که آیا با توجه به ارائه نمایش بعد از چند دوره پخش سریال‌های پر التهاب، پرهیاهو و پر خبر و همزمانی پخش با بازگشایی سالن‌های سینما شوق و اشتیاق مردم به شبکه نمایش خانگی همچون گذشته خواهد بود یا خیر؟!

سلطان‌محمدی در  پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه سیروس مقدم سال‌ها در تلویزیون کار کرده و با سریال «پایتخت» در ژانر طنز به شهرت رسیده چقدر در شبکه نمایش خانگی با سریال «جزیره» در ژانر اجتماعی و درام می‌تواند موفق عمل کند و مخاطبان از این اثر رضایت کافی داشته باشند؟ اظهار کرد: سیروس مقدم تجربه سنگینی در سریال سازی دارد و ذائقه مخاطب را به خوبی می‌شناسد. سریال «پایتخت» هم یکی از همان آثار بسیار شاخص است و در کنار آن می‌توان به سریال «میکائیل» که به نوبه خود مورد اقبال عموم قرار گرفت نیز اشاره کرد.

این منتقد خاطرنشان کرد: سیروس مقدم تجربه ساخت سریال در خارج از پایتخت را دارد و با فضای بومی و منطقه‌ای برای درگیر کردن مخاطب شهری و منطقه‌ای آشنایی دارد و آن را تجربه کرده است. به نظر من این کارگردان قابل اعتماد، اطمینان و امتحان و محک زدن است اما با توجه به سابقه به نظر می‌رسد کار ساده‌ای نسبت به بقیه سازندگان نداشته باشد. اما می‌توان فاکتورهای جذب مخاطب در سریال جدید سیروس مقدم به نام «جزیره» را پر رنگ دید.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز