در رادیو فرهنگ بشنوید ؛

دکتر مهدی محقق به روایت استاد بهاء الدین خرمشاهی

۱۴۰۰/۰۸/۰۴ - ۰۸:۵۵:۴۸
کد خبر: ۱۲۵۱۹۱۳
دکتر مهدی محقق به روایت استاد بهاء الدین خرمشاهی
گفتگوی اختصاصی استاد بهاء الدین خرمشاهی در برنامه فرزانگان فراهنگ و آیین گرامی داشت دکتر مهدی محقق از رادیو فرهنگ پخش می شود

به گزارش برنا؛ این برنامه سه شنبه چهارم آبان ماه ساعت ۱۸:۳۰ با حضور  استاد بهاء الدین خرمشاهی بر روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می شود.

مجموعه رادیویی «فرزانگان فرهنگ» برنامه‌ای است که به معرفی و بررسی زندگی بزرگان فرهنگ و ادب اختصاص دارد و در این سری از برنامه زندگی علمی ادبی و پژوهشی دکتر مهدی محقق در گفت‌وگو با خانواده و نزدیکان و شاگردان ایشان مورد ارزیابی وکنکاش قرار می‌گیرد.

در این برنامه از خدمات استاد مهدی محقق و نیز همکاری ها با ایشان در تاسیس دایره المعارف تشیع در ۱۳۶۱ خورشیدی و نیز خدمات فرهنگی دیگر سخن خواهد رفت که شنیدنی و به یاد ماندنی است. 

در این برنامه دکتر مهدی محقق نیز نکاتی ارزنده ای را درباره استاد خرمشاهی بیان خواهد داشت که شنیدنی است. نظرات همسو و متقابل دو استاد گرامی در این برنامه از آیین گرامی داشت دکتر مهدی محقق می تواند اتفاق ماندگاری در رادیو به شمار آید و قطعا خاطرات ارزنده ای را در ذهن اهالی قلم و فرهنگ زنده خواهد ساخت. 

بهاءالدین در ۱۳۲۴ خورشیدی در قزوین چشم به جهان گشود. پدرش اهل کتاب و اهل قلم و قریب الاجتهاد بود و در صورتبندی ذهن و زبان او نقش اساسی داشت. در واقع علاقه به قرآن و معارف اسلامی را پدرش در دل او به وجود آورد. با به پایان رساندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه در زادگاهش در رشته پزشکی دانشگاه ملی قبول شد اما او به این رشته علاقه ای نداشت و در سال سوم دانشگاه تصمیم گرفت در رشته زبان و ادبیات فارسی که دلخواهش بود، ادامه تحصیل بدهد. خرمشاهی در محضر بزرگانی چون ذبیح الله صفا، مهدی محقق، سید جعفر شهیدی، پرویز ناتل خانلری و سید صادق گوهرین و نیز استادان بی بدیلی مانند آیت الله ابوالحسن شعرانی و استاد عبدالحمید بدیع الزمان کردستانی علم آموزی کرد و توشه علمی، ادبی، معقول و منقول اندوخت. استخدام در مرکز خدمات کتابداری از جمله فعالیت های او به شمار می رود. پرداختن به عشق نخستین و آخرینش یعنی ترجمه و تألیف و انواع فعالیت های ادبی و به ویژه مقاله نویسی به خصوص نگارش نقد کتاب در نشریات مختلف از دیگر فعالیت های خرمشاهی است. 

در این برنامه که سه شنبه چهارم آبان ماه از رادیو فرهنگ پخش میشود استاد خرمشاهی در گفتگو با محمد حسینی باغسنگانی از ماجراهای تدوین و انتشار مجموعه دوجلدی "محقق نامه" به همراهی جویا جهانبخش نیز سخن می گوید  و به نکات ارزنده ای از این مجموعه خواندنی اشاره خواهد کرد. 

مولف و تهیه کننده برنامه آیین گرامی داشت دکتر مهدی محقق عنوان کرده: "این برنامه بخش هفتم از آیین گرامی داشت استاد مهدی محقق است که به زوایای دیگری از زندگی و خدمات علمی و فرهنگی خواهد پرداخت." 

اجرای متن برنامه فرزانگان فرهنگ - صدسال فرهنگ- سال‌هاست که بر عهده بهروز رضوی است و تهیه و تالیف این گنجینه پژوهشی را محمد حسینی باغسنگانی برعهده دارد. علاقه‌مندان می‌توانند برنامه «با فرزانگان فرهنگ» را سه شنبه‌ها ساعت ۱۸:۳۰ از رادیو فرهنگ دنبال کنند همچنین این برنامه در سامانه و آرشیو زمانی رادیو در سراسر جهان قابل شنیدن و دریافت است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز