اخبار ویژه فرهنگ و هنر در هفته ای که گذشت؛

چرا بازیگر گران استقلالی، تلویزیون نمی‌بیند؟/ مدیر بی‌رودربایستی سینما!/ «پایتخت» نرسیده «زیرخاکی» شد/ قهرمانی «اصغر فرهادی» از روز اول/ بانوی محبوب در راه است!

۱۴۰۰/۰۸/۰۶ - ۰۶:۰۳:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۲۳۶۵
چرا بازیگر گران استقلالی، تلویزیون نمی‌بیند؟/ مدیر بی‌رودربایستی سینما!/ «پایتخت» نرسیده «زیرخاکی» شد/ قهرمانی «اصغر فرهادی» از روز اول/ بانوی محبوب در راه است!
در هفته‌ای که گذشت با مرخص شدن مهران غفوریان از بیمارستان نگرانی بخش عمده‌ای از طرفداران او مرتفع شد اما ناراحتی معاون سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مراسم اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه موضوع پر سر و صدای هفته بود و...

تلویزیون نبین هفته؛ «آتیلا پسیانی»

در هفتاد و سومین برنامه کافه آپارات فریدون جیرانی با بازیگر قدیمی تئاتر، سینما و تلویزیون به گفت‌وگو نشست و در مورد مسائل مختلف با هم صحبت کردند.

آتیلا پسیانی در مورد شرایط تئاتر در عصر کرونا گفت: کرونا یک اتفاق بد برای تئاتر بود. دوستان اروپایی من هم که کارگردان تئاتر هستند به شدت نگران وضعیت این هنر در زمان کرونا بودند.  حتی یکی از آنها به من ایمیل زد که «من شنیده‌ام وضع ایران در کرونا بهتر از اروپاست و به نظر تو، برای کار و اجرای تئاتر به ایران بیام؟» به او گفتم که با تو شوخی کردند و وضع کرونا در ایران مثل اروپ خوب نیست و شاید بدتر هم باشد.

وی ادامه داد: الان در اروپا تئاترها برقرار است و مردم بدون ماسک و فاصله، کنار یکدیگر می‌نشینند و تئاتر می‌بینند. واقعا ما در زدن واکسن دیر عمل کردیم و خیلی از آدم‌های مهم سینما و تئاتر را از دست دادیم.

اتیلا پسیانی

این کارگردان تئاتر در مورد احتمال بازگشایی سالن‌های تئاتر افزود: شرایط برای ما هنوز خیلی سخت است. ما باید بتوانیم اعتمادسازی کنیم. تماشاگرها از حضور دوباره در سالن‌های نمایش می‌ترسند و به خاطر همین ما باید اعتماد دوباره آنها را جلب کنیم تا بازهم شاهد حضور مردم در سالن‌ها باشیم. به خاطر همین ما تصمیم گرفتیم از طریق شبکه‌های اجتماعی با این مخاطبان حرف بزنیم.

آتیلا پسیانی درباره معیشت بازیگران تئاتر در عصر کرونا گفت: وضع بازیگرانی که تنها از تئاتر درآمدزایی می‌کردند، افتضاح است. در این میان کسانی که کار تصویر می‌کنند سعی کردند که این بازیگران را به دوستان خود معرفی کنند.

این بازیگر سینما و تلویزیون در مورد تئاتر قهوه قجری که آن را کارگردانی می‌کرد گفت: ما 18 اجرا رفتیم اما کرونا آمد و این تئاتر هم تعطیل شد. دکور آن را هم جمع نکرده بودیم و قرار بود در تیرماه اجرا برویم که با آمدن پیک شدید کرونا، منتفی شد و بعید می‌دانم دیگر این تئاتر به روی صحنه بیاید.

وی تصریح کرد: قبل از کرونا سینماها هم اوضاع خوبی داشتند که بعد از آمدن این ویروس، دچار مشکلات فراوانی شدند. واقعا خوشحال بودیم که وضع سینماها خوب هستند وآدم‌های جدید و با استعداد وارد این عرصه شده‌اند.

پیسانی ادامه داد: با آمدن کرونا به سمت نمایش خانگی کشیده شدیم و فکر می‌کنم دیگر سینما امکان رقابت با پلتفرم‌ها را ندارد. همین الان یکی از اعضای مهم اسکار که همیشه روی اصالت سینما تاکید داشت، نتفلیکس است.

وی در مورد نقش پلتفرم‌ها در صعنت فیلم سازی گفت: پلتفرم‌ها آینده تصویرسازی جهانی هستند. بسیاری از بچه‌هایی که با آمدن کرونا بیکار شده بودند، جذب شبکه نمایش خانگی شدند و به درآمد رسیدند و از این جهت باید از پلتفرم‌ها ممنون بود.

این کارگردان تئاتر در مورد نظارت بر فیلم‌ها وسریال‎ها گفت: نظارت ما شرایط قرن 21 را ندارد و متاسفانه در قرون گذشته زندگی می‌کنیم.

این بازیگر سینما و تلویزیون ادامه داد: یک نظارت که مربوط به قانون می‌شود، مثل مسئله حجاب اما یک نظارت که سانسور است و ربطی هم به قانون ندارد، سلیقه‌‍ای است. نظارت اگر درست باشد می‌تواند هنر را حفظ کند.

پسیانی تصریح کرد: قوه قضاییه یکی از کارگردان‌های مطرح تئاتر را به خاطر نمایشش به دادگاه احضار کرد و رئیس شورای نظارت وقت گفت که من باید به جای کارگردان به دادگاه بروم و من مجوز دادم و مسئول هستم.اینگونه نظارت یعنی حمایت.

وی ادامه داد: مگر الان وضعیت خیابان‌ها ما مثل 15 سال گذشته است که در حوزه فرهنگ مثل دهه‌های گذشته برخورد می‌کنیم.

پسیانی با بیان اینکه 17 سال است به جز فوتبال، تلویزیون را دنبال نمی‌کنم گفت: برای تلویزیون نمی‌توان واقعیت شهر را گفت اما در سینما هستند جوانانی که هنرشان را ویترینی نمی‌کنند و حقایق شهر را نشان می‌دهند.

این کارگردان تئاتر در مورد اینکه طرفدار کدام تیم است گفت: من استقلالی هستم اما از باخت پرسپولیس در آسیا متاسف شدم و دوست دارم بالاخره یکی تیم باشگاهی از ایران، سهمی از جام باشگاه‌های آسیا داشته باشد.

ادغام هفته؛جشنواره های ملی و جهانی فیلم فجر

محمد خزاعی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی، با اعلام این خبر افزود: برگزاری همزمان این رویداد مهم و راهبردی سینمای ایران در سالگرد جشن‌های فجر انقلاب اسلامی با هم افزایی ظرفیت‌ها، قطعا، فرصت های کاربردی مضاعفی را برای بهره‌مندی جامعه سینمایی، اقشار مختلف مردم، سینماگران و میهمانان خارجی فراهم می آورد.

وی ادامه داد: همه ساله در سالروز انقلاب و در پوشش جشن های متنوع آن شاهد حضور میهمانان، شخصیت های فرهنگی و سیاسی و حضور چشمگیر رسانه های خارجی در کشور هستیم. بدیهی است با برنامه ریزی های دقیق و هدفمند، جشنواره بین المللی فیلم فجر می تواند از این مزیت ها و فرصت ها بهره برداری نماید.

خزاعی افزود: سینمای نوین ایران یعنی سینمای پس از انقلاب با تمامی فراز و فرودهایش مهم‌ترین نقش را در پیشبرد دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایفا نموده و حضور میهمانان خارجی و ملاحظه بی واسطه آنها از اقبال مردم نسبت به جشنواره فجر و سینما، تصویر بی بدیلی علیه تبلیغات استکبار رسانه ای علیه کشور است و قطعا، این مزیت مهم باید مورد توجه قرارگرفته و با برطرف نمودن کاستی های قبلی تقویت گردد و ادغام بخش ملی و بین الملل جشنواره از این حیث نیز،  قابل اعتناست.

به گفته وی، برگزاری جشنواره جهانی فجر، طی سال های گذشته با مدیریت و زحمات دلسوزانه عزیزان: آقایان علیرضا رضاداد، سیدرضا میرکریمی و محمدمهدی عسگرپور، فضاهایی را برای کمک به گسترش روابط بین الملل سینما فراهم ساخته است که جای تشکر و قدردانی دارد.

معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اثرات جشنواره جهانی فجر یادآور شد: بدون شک، از مزیت های نسبی ایجاد شده و تجارب ارزنده همکاران خوب مان در این رویداد استفاده خواهیم کرد.

وی خاطرنشان ساخت: پیرو بررسی"کارگروه مطالعه و ارزیابی جشنواره ها"؛ و بنا به مطالبه های صنوف و سینماگران کشور در سال های گذشته، سازمان سینمایی به این جمع بندی رسیده است که برگزاری دو جشنواره ملی و جهانی فجر را به صورت یکپارچه تحت عنوان"جشنواره بین المللی فیلم فجر" برگزار نماید.

محمد خزایی

محمد خزاعی اضافه کرد: با کمک همه خانواده سینما و با تعامل گسترده در عرصه‌های ملی و بین‌المللی، جشنواره‌های باشکوه و خاطره‌انگیزی را همچون سال‌های دور برای رونق و نشاط سینما و جامعه تدارک ببینیم.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به سرلوحه قراردادن محورهایی چون" خانواده، اخلاق، امید " در دوره جدید سینما  اظهار امیدواری کرد: امیدواریم بتوانیم در مسیر اعتلای سینمای ملی، "گفتگوهای میان فرهنگی"، ایجاد پتانسیل های بالقوه برای تبدیل شدن به ویترین سینمای خاورمیانه، پویایی اقتصاد سینما، روزآمدسازی و ارتقای سطح دانش و بینش سینماگران ایرانی از طریق تبادل تجربه با سینماگران خارجی، تقویت حضور در بازارهای منطقه ای و جهانی و .... با ترسیم سیاست‌های کلیدی و راهبردی مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب گام برداریم.

سوپرایز هفته؛ سیروس مقدم

قسمت اول سریال "جزیره" در فضای پلتفرم های شبکه نمایش خانگی منتشر شد و موقعیت روایت داستان نشان از این داشت که «سیروس مقدم» بعد از سریال پایتخت حالا با یک تجدید قوا برای ساخت مجموعه ای با ویژگی های پخش در شبکه نمایش خانگی اقدام کرده است.

او که سال ها برای ساخت نسخه سینمایی پایتخت صبر کرده است و تا امروز هیچ وقت این اتفاق رخ نداده است نشان داد که موقعیت ساخت اثر برای مدیومی خارج از تلوزیون هم بلد است و خوب می داند که چگونه می شود مخاطب را با موقعیت های متفاوت درواقع درگیر کرد. سریال جزیره به خصوص در بحث کارگردانی اثری سر و شکل دار و جذاب است و مشخصا به راحتی اتفاق نیفتاده است.نکته قابل توجه در سریال جزیره این است که مشخصا جایگاه کارگردان در سریال حفظ شده است و نقاط مشخصی از مجموعه کارگردانی شده است.

برخلاف بسیاری از آثار که این روزها جایگاه کارگردانی در آن ملموس نیست سریال جزیره امضای کارگردان را در کنار خود دارد و پیش بینی می شود قصه و فضای تینیجری آن بتواند تا انتها مخاطبش را جلب کند. فراموش نکنیم که این سریال پر شخصیت و پر بازیگر قطعا نیازمند یک داستان قوی است که بتواند تا پایان در اوج بماند.

امیر مقاره

اتفاق هفته؛ اکران فیلم «قهرمان» 

فیلم "قهرمان" در روز اول اکران در شهر شیراز با 240 میلیون تومان گیشه نشان داد که یک استارت قوی در سینمای ایران به لحاظ آوردن تماشاگر به سالن های سینما خواهد بود. به هر حال جدا از اینکه این فیلم با کسب افتخارات متفاوت در دنیا خودش برای خودش خوب تبلیغ کرده است فراموش نکنیم که پشت نام این فیلم «اصغر فرهادی» قرار دارد و بدیهی است که او به عنوان یکی از کارگردانان شناسنامه دار ایرانی که می تواند سینمای ایران را در دنیا معرفی کند طرفداران و دنبال کننده های خودش را چه در مخاطب عام و چه در مخاطبان هنری و خانواده سینما دارد. باید دید قهرمان چه رنگ و لعابی به سینمای ایران می بخشد، آیا این فیلم چراغ سینما را دوباره روشن می کند؟ آیا این فیلم روی اکران دیگر فیلم ها تاثیر می گذارد؟ آیا این فیلم دوباره سینما را به روز های اوج برمی گرداند؟ و باید دید بعد از نظر  کارشناسان که معتقد هستند "قهرمان" بهترین فیلم «اصغر فرهادی» است آیا این فیلم مخاطب عام را نیز جذب می کند یا خیر؟ فیلم قهرمان از روز سه شنبه در شیراز و از روز چهارشنبه در تمام سینماهای کشور به اکران درآمد. 

فیلم قهرمان

پر خبر هفته؛ «مهران غفوریان»

متاسفانه اتفاقی که برای «مهران غفوریان» افتاد همه ی خانواده ی سینما، تلویزیون و طرفداران هنر و به خصوص طرفداران این بازیگر طناز و محبوب را نگران کرد.عمل قلب باز او با موفقیت انجام شد و بعد از گذشت چند روز او به سلامت بیمارستان را ترک کرد اگرچه که پزشکش به او دو هفته استراحت مطلق داده است. بازیگر سیال "نیسان آبی" که این روزها در پلتفرم فیلیمو درحال انتشار است در چند مصاحبه ی متفاوت خبر از وضعیت مناسب جسمی اش داده و پیش بینی می شود به زودی تصویر برداری این سریال ادامه پیدا کند. شنیده می شود که پزشک برای او فعالیت های زیاد و هیجانی را ممنوع کرده است.

قسمت اول و دوم سریال "نیسان آبی" منتشر شد و مخاطبان که مدت هاست در انتظار یک کار طنز و کمدی در تلویزیون و پلتفرم های شبکه نمایش خانگی هستند از دیدن این کار به کارگردانی «منوچهر هادی» لذت بردند.

مهران غفوریان

شایعه هفته؛ کشته شدن «ریحانه پارسا»

در یکی از روزهای هفته ی گذشته شایعه شد بازیگر مهاجر تلویزیون ایران که سابقه ی بازی در یکی دو سینمایی را نیز در کارنامه دارد در کشور ترکیه به قتل رسیده است یا خوکشی کرده است که این خبر به سرعت در فضای مجازی یا برخی از سایت ها و خبرگزاری ها پیچید اما به سرعت با پیگیری های خبرنگار خبرگزاری برنا متوجه شدیم این اتفاق شایعه ای بیش نبوده است.

ریحانه پارسا

مجری هفته؛ علی کریمی

برنامه اینترنتی «یازده» با اجرای علی کریمی پیشکسوت فوتبال از پلتفرم فیلم‌نت پخش خواهد شد. این برای نخستین بار است که علی کریمی اجرای یک برنامه تصویری را بر عهده می‌گیرد.

 «یازده» به تهیه‌کنندگی علی باذل و کارگردانی بهمن دادفر، پیشتر در یک قسمت برای مسابقه فوتبال دربی استقلال و پرسپولیس اواخر تیرماه امسال جلوی دوربین رفته بود که اجرای آن را خداداد عزیزی بر عهده داشت و مجتبی جباری، آندرانیک تیموریان، علی کریمی و اشپیتیم آرفی بازیکنان سابق استقلال و پرسپولیس در آن حضور داشتند.

هنوز جزییات زیادی از ساختار برنامه «یازده» اعلام نشده، اما با توجه به حضور کارشناسان ثابت، به نظر می‌رسد این برنامه به خلاف اغلب برنامه‌های پلتفرم‌ها، گفتگومحور نخواهد بود.

علی کریمی اسفند ماه ۹۹ و در روزهای پیش از برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال ایران، او قصد داشت در برنامه‌ای اینترنتی حضور یابد تا درباره برنامه‌های خود صحبت کند، اما این برنامه هیچ‌گاه به پخش نرسید.

علی کریمی

شاگرد هفته؛ امیر جدیدی

امیر جدیدی در جلسه پرسش و پاسخی در جشنواره اسپانیایی وایادولید  سمینسی در  اسپانیا شرکت کرد. فیلم «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی در این جشنواره  به نمایش در می‌آید.

جدیدی در این  گفتگو توضیح داد که  آنچه برای رحیم اتفاق می‌افتد، می‌تواند برای هرکسی اتفاق بیفتد. چون قهرمان  کسی همانند ما است. از این نظر، فیلم  از انسان ها با  بدی‌ها  و خوبی‌های شان صحبت می‌کند، اینکه چگونه  فردی می تواند انتخاب کند که کارها را به خوبی انجام دهد یا زنده بماند و از فرصت ها استفاده کند.

در بخش دیگری از این گفتگو امیر جدیدی در پاسخ به سوال خبرنگاری گفت: ما ایرانیان این‌طوری هستیم، باید همه چیز را بدانیم تا ببینیم چگونه می‌توانیم کمک کنیم... در مورد نقش زنان (ایرانی) اینطور نیست که در خارج از کشور به تصویر کشیده می‌شود، زن در فرهنگ ایرانی بسیار مهم است.

او در ادامه  توضیح داد:«بالاخره آدمها با وجدانشان زندگی می کنند. من یکبار با آقای فرهادی داشتم درباره قهرمان صحبت می کردم پس از آنکه فیلمنامه را خواندم به اقای فرهاد گفتم که  با خواندن شخصیت من یاد دو بیت شعر افتادم.اگر قرار باشد این شخصیت تبدیل شود به شعر این دوبیت است :« مرا دردیست اندر دل که گر گویم زبان سوزد. وگر پنهان کنم ترسم که مغز استخوان سوزد. منجم کوکب بخت مرا از برج بیرون کن. که من از طالعم ترسم ز آهم آسمان سوزد.

این شعر توضیح می دهد که آدمها در خودشان بخاطر اتفاقاتی دردی دارند. آن درد می‌تواند آدم را  رنجور و بدبخت کند. می تواند ادم را به هشیاری و اگاهی برساند. به نظرم انسان با توجه به وجدانش  زندگی می کند. بعضی ها دست به کاری می زنند تا از مخمصه رها بشوند و با وجدان خود زندگی نمی کنند . بعضی ها با وجدانشان زندگی نمی کنند. رحیم با وجدانش زندگی می‌کند.

امیر جدیدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره اصغر فرهادی گفت:« او واقعاً یکی از بزرگترین کارگردانان جهان است و شما فقط از او درباره سینما یاد نمی گیرید. من می خواهم به انسانیت او تاکید کنم ، زیرا به عنوان  انسان  تمام و کمال ، یک انسان واقعی است.»

جدیدی  در بخش دیگری از صحبت‌های خود به عباس کیارستمی اشاره کرد و گفت که کیارستمی  بر نسل جوان من جمله خود او تاثیر گذاشته است.

«می‌توانم ساعت‌ها و روزها درباره تأثیر کیارستمی بر کشورم و در کل جهان صحبت کنم. من نتوانستم با او کار کنم، اما در کشورم ما از بزرگان در گذشته در همه ی زمینه ها،از جمله شاعران بزرگ،بسیار آگاه هستیم،ما جوانان ایرانی اینگونه هستیم،باید با درس گرفتن ار گذشته،از پدر و مادر،از بزرگتر ها به جلو حرکت کنیم.هر چه ما جوانان داریم به لطف آن ها و بزرگتر هایمان است.

امیر جدیدی

جا به جایی هفته؛ "زیر خاکی" به جای "پایتخت"

سری سوم سریال «زیرخاکی» به نویسندگی و کارگردانی جلیل سامان و تهیه‌کنندگی رضا نصیری‎نیا برای پخش در نوروز ۱۴۰۱ ساخته می‌شود این در حالی است که گمانه زنی هایی برای ساخت فصل جدید سریال پایتخت هم در راهروهای جام جم به گوش رسید.

سریال زیرخاکی

«زیرخاکی» محصول مرکز سیمافیلم است که از شبکه یک سیما روی آنتن می‌رود. این سریال اصلی‌ترین گزینه شبکه یک برای پخش در ایام نوروز ۱۴۰۱ است.

بانوی هفته؛گلاب آدینه

«گلاب آدینه» تصمیم دارد نمایش "بانوی محبوب من" را به زودی صحنه ی سالن اصلی تئاتر شهر ببرد و بدیهی است که با اجرای این نمایش رنگ و لعاب جدیدی به سالن های تئاتر نیز بخشیده می شود.

اتفاقی که بعد از روز های کرونایی تا حدود زیادی در تئاتر رخ نداد و این اتفاق نگران کننده خانواده تئاتر را به فکر فرو برده بود که آیا می شود دوباره رونق سابق تئاتر در سالن های نمایش اوج بگیرد؟

گلاب آدینه

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز