امیرحسین مقصودلو چرا از زادگاهش دور شد؟/طرفداران او بیشتر از دهه های ۷۰ و ۸۰ هستند!

۱۴۰۰/۰۹/۱۲ - ۰۸:۵۸:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۲۹۲۲
امیرحسین مقصودلو چرا از زادگاهش دور شد؟/طرفداران او بیشتر از دهه های ۷۰ و ۸۰ هستند!
هنر هرچه محبوب تر هنرمند را در معرض خطر بیشتری قرار می دهد چرا که محبوبیت های یک شبه بدون عمق و ریشه مشخصا تنها محصول یک اتفاق هنری نیست بلکه حاصل پارامتر هایی است که بخشی از آن ریشه در شکنندگی، لغزش روحی و روانی و تلاطم فرهنگی است که با نشانه گیری های غیر دقیق هم به طرق مختلف هدفش را آماده تسلیم می کند. جدا از بررسی جایگاه هنری تتلو و تتلوها که برای تخمین و تشخیص استاندارد هنری شان به نقل و بحث هایی تخصصی نیاز است و البته برخی از اهالی فن، سبک کار، محتوا و مضمون کار او را تایید می کنند و در جایگاهی قرار می گیرد که نه به خاطر هنرش بلکه به خاطر جایگاه نامرغوبش در محیط غیر قابل کنترل و مدیریت مجازی به معروفیتی کاذب و خطرناک نیز رسیده است که امروز برای کنسرت موسیقی اش این حجم از طرفداران و مخاطبان را پای کنسرت می کشاند، باید گفت نکاتی در وجوه مختلف شیار ها و درز های فرهنگی وجود دارد که آن را باید در خودمان جست و جو کنیم و این آسیب شناسی حتما چیزی متفاوت با هر نوع آسیب ناهنجار دیگری است چراکه فراموش نکنیم هنر و به خصوص موسیقی ریشه در روح و روان و کالبد انسان ها دارد و اینجا ضلعی است موثر بر آنچه قرار است در آن غور کنیم. حتما این اتفاق نگران کننده مسئولان ارشد فرهنگی، مدیران صاحب میز و امضا در حوزه فرهنگ و البته خانواده هنر را نگران کرده و به فکر فرو می برد که از کی در این قافله ما خواب مانده ایم که راهزن به هرچه پیش دستش بوده رحم نکرده است. در ادامه با علیرضا شریفی یزدی جامعه شناس به گفت و گو نشستیم که در ذیل از نظر می گذرانید.

علیرضا شریفی یزدی جامعه شناس در این خصوص که چرا کنسرت امیرحسین مقصودلو ملقب به «تتلو» به رغم اینکه شخصیتی هنجارشکن و گاهی ضد اخلاقی دارد تا این حد مورد استقبال قرار گرفته است به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: نکته اولی که باید به آن اشاره کرد این است که به دلیل فقر فعالیت های فرهنگی در داخل کشور طبیعتا گرایش به فعالیت در خارج از کشور بسیار زیاد می شود. شاید یکی از مسائلی که باعث شد تا امیرحسین مقصودلو به این سمت رو بیاورد فقر فعالیت فرهنگی بود و همین مسئله پای او را به مرز کشور های همسایه رساند تا شاید بتواند با خوانندگی صدای خود را به مردم و مسئولان کشور برساند.

او ادامه داد: درحال حاضر طرفداران امیرحسین مقصودلو یا همان تتلو بیشتر در رنج های سنی 12 الی 35 سال هستند که جریان تتلیست یا تتلیتی ها سال ها در میان مردم و طرفداران این خواننده جا افتاده است و معمولا نوجوانان و جوانان با او هم هنجار هستند و قبولش دارند.

این جامعه شناس در ادامه تصریح کرد: دلایلی وجود دارد که او جای خود را در بین مردم باز کرده است و این دلایل از این قرار است که:

1. ما در داخل کشور نتوانستیم فعالیت فرهنگی و هنری مناسب داشته باشیم و از این طریق ورود او به کشور های همسایه بسیار ساده صورت گرفت و بدون محدودیت و با دست باز به فعالیت خود ادامه داد .

2. افرادی مانند «تتلو» یا «حسین تهی» کسانی بودند که در داخل کشور درحال فعالیت بودند اما به دلیل سخت گیری های ریز و درشت آن ها را از کشور رانده و به اپوزیسیون فرهنگی تبدیل کردند.

3. در زمانی که تتلو در کشور ایران بود بزرگان هنر موسیقی با این فرد یا کسان دیگر مدام جلسات متفاوت برگزار می کردند و همین موضوع باعث دیده شدن او شد و...... بسیار موارد دیگر که محبوبیت او را برای دهه های 70 و 80 تثبیت کرد.

شریفی یزدی در پاسخ به این سوال که آیا استقبال از کنسرت امیرحسین مقصودلو بنا بر تاثیر او در فضای مجازی بوده است یا خیر بیان کرد: بلاخره فضای مجازی روی هر موضوع و مسئله ای اثرگذار است ولی تاثیرگذاری اصلی خلاءیی است که در کشور به لحاظ فرهنگی ایجاد شده است. بر فرض مثال اگر فضای مجازی را نداشتیم و خبرها دهان به دهان می چرخید هیچ فرقی نداشت و کنسرت هایی از این قبیل مورد استقبال واقع می شدند.

این جامعه شناس در این خصوص که آیا محبوبیت امیرحسین مقصودلو در بین جوانان و نوجوانان یا حتی بزرگسالان به دلیل محتوای اشعار او بوده است یا خیر اظهار کرد: به هرحال موسیقی رپ، هوی متال یا همان متال در بین نوجوانان و جوانان نقش بارز و قابل توجهی را دارد که بخشی از آن ها به مشکلات و معضلات اجتماعی می پردازد و بخش دیگر به نیاز های جوانان و نوجوانان و بخشی دیگر زبان عصیانگری نسل نو نسبت به نسل های قبل است. به همین دلیل است که جوانان به این نوع موسیقی ها روی می آورند.

علیرضا شریفی یزدی در پایان و در پاسخ به این سوال که آیا این محبوبیت کاذب است یا حقیقی خاطرنشان کرد: معمولا برای نسل نوجوان و جوان بحث قهرمان پروری و سلبریتی گرایی یک امر کاملا طبیعی است  و معمولا بحث کاذب یا حقیقی بودن مطرح نیست بلکه میزان گرایش آن مهم است البته عواقب زیادی هم به دنبال دارد و در حقیقت به جای اینکه رفتار های «تتلو» را آسیب شناسی کنیم باید به دنبال فرهنگ و جامعه ای باشیم که این شخص را بزرگ و مهم جلوه داده و باید در پی اصلاح آن باشیم تا پدیده هایی از این شکل کمتر در فرهنگ کشور داشته باشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز