مسئله ایران و آذربایجان یک موضوع هویت‌محور رسانه‌ای است

۱۴۰۰/۰۸/۰۶ - ۰۹:۲۰:۲۷
کد خبر: ۱۲۵۳۰۳۴
مسئله ایران و آذربایجان یک موضوع هویت‌محور رسانه‌ای است
سرپرست معاونت امور استان‌های رسانه ملی گفت: مسئله ایران و جمهوری آذربایجان در قالب یک مسئله هویت‌محور رسانه‌ای قابل پیگیری است.

به گزارش برنا؛ محمد مهدی رحمتی در نشست هم اندیشی رسانه‌ای صدا و سیمای مراکز شمال غرب کشور با اشاره به تاکید رئیس رسانه ملی بر هویت‌محوری و عدالت‌گستری در تولید و پخش برنامه‌ها اظهار کرد: یکی از اهداف این نشست، هم اندیشی مسئله هویت است.

وی افزود: در مسئله اخیر یعنی موضوع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، هویت مقاومت فارسی در برابر ترکی مطرح نیست بلکه  هویت مقاومت ترکی در برابر ترکی حقیقت ماجرا را تشکیل می‌دهد.

سرپرست معاونت امور استان‌های صدا و سیما با اشاره به اینکه آخرین خط مبارزه عثمانی در زمان اوج خود، به مرز وین مربوط می‌شود گفت: حتی زمانی که به خاطر جبر نظامی، تبریز سقوط کرد، از نظر فرهنگی ماندن در این خطه به نفع عثمانی نبود.

وی با یادآوری اینکه مهمترین موضوع هویتی جمهوری اسلامی ایران،  منبع شکل‌دهنده قدرت شیعی ایران اسلامی است خاطرنشان کرد: منطقه آذربایجان این هویت را شکل داده است.

رحمتی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم ایران اسلامی را حفظ کنیم، مهمترین وظیفه همه ما، حفظ عناصر شکل دهنده هویت شیعی است و برای حفظ این عناصر، حفظ مخاطب داخلی اولویت دارد.

سرپرست معاونت امور استان‌های رسانه ملی با اشاره به گذشت حدود 30 سال از جنگ اول قره باغ، گفت: از جریان جنگ اول قره باغ تا جنگ دوم در سال گذشته ، برای تبیین نقش جمهوری اسلامی ایران خصوصا در مورد اردوگاه‌های آوارگان جنگی، عملکرد مطلوبی در اقناع افکار عمومی نداشتیم و در شرایط کنونی هم اگر بخواهیم مانور صحیحی داشته باشیم باید به این نکته توجه کنیم که با یک اتفاق ساده که صرفا سال گذشته رخ داده باشد مواجه نیستیم که بخواهیم در مدت زمانی کوتاه، آن را حل کنیم. 

وی تصریح کرد: مسئله‌ای که هم اکنون با آن مواجه هستیم، نزدیک به 3 دهه در آن سوی مرزها و با برنامه‌ریزی خاصی پیش رفته و یکپارچگی ملی و همگرایی ما را هدف قرار داده است.

رحمتی با تاکید بر ضرورت تدوین و اجرای برنامه‌های بلندمدت با هدف تاثیرگذاری بر افکار عمومی گفت: برای اثرگذاری یک برنامه در بلند مدت، نیاز به رصد و جمع‌آوری بازخوردها و کار پیوسته و احیانا اصلاح رویه‌های موجود هستیم.

سرپرست معاونت امور استان‌های صدا و سیما با بیان اینکه نشست حاضر، تجربه همگرایی در کار رسانه‌ای را هدف‌گذاری کرده است افزود: قرار است حوزه‌های مختلف صدا و سیما، یک کار منسجم انجام دهند، تجربه‌ای که نقطه عطف رسانه ملی در به اشتراک گذاشتن منابع، و تعامل درست و منطقی بین مراکز خواهد بود.

وی ادامه داد: در این تجربه نمی‌خواهیم مسئله آذربایجان را به عنوان بحران مطرح کنیم، زیرا هویت ملی، به مثابه یک مسئله مهم و فوق العاده جدی نیاز به واکاوی دارد.

رحمتی با اشاره به ارائه نظر برخی از حاضران در نشست مبنی بر فعال نبودن دیپلماسی در این حوزه، این سوال را مطرح کرد که چرا بعد از گذشت حدود یک ماه از رزمایش فاتحان خیبر در مرزهای شمال غرب ایران،  هم اکنون شاهد واکنش برخی رقبا و سکوت الهام علی اف هستیم و در تبیین پاسخ هم عنوان کرد: چون کار رسانه‌ای در این موضوع در حال تاثیرگذاری است.

سرپرست معاونت امور استان‌های صدا و سیما ادامه داد: طرح کریدور زنگه زور به قره سو و مقاومت ایران در قبال این طرح، کنار کشیدن الهام علی اف از بازی و وارد گود شدن برخی از همسایه ها، نشان از تاثیرگذاری کار رسانه است.

وی با تاکید بر جدی گرفتن نقش پیش برنده سازمان صدا و سیما در کار رسانه‌ای و دیپلماسی عمومی گفت: ورود به موقع و همه جانبه در پرداختن به بحران بنزین و برخی موضوعات در روزهای اخیر، نمونه‌ای از پیش برندگی سازمان در کار رسانه‌ای بود به نحوی که از کاربران فضای مجازی تا نیروهای جبهه انقلاب از این عملکرد سازمان رضایت داشتند.

رحمتی با بیان اینکه نباید سرمایه‌های اجتماعی را در دراز مدت کمرنگ کنیم گفت: هم اکنون عدالت، مطالبه‌ جدی جامعه است است بنابراین باید به این خواسته عمومی جهت داد، تا عدالت‌طلبی به رشد و توسعه اجتماعی منجر شود.

سرپرست معاونت امور استان‌های صدا و سیما خاطرنشان کرد: در مواجه با موضوع آذربایجان نیز باید با رویکرد مطالبه عدالت ورود کنیم، زیرا ممانعت از تردد کامیون‌های ایرانی در مرز این کشور، نتیجه‌ای جز متوقف شدن صادرات و لکه‌دار شدن عدالت اجتماعی و اقتصادی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه رویکرد صدا و سیما در موضوع جمهوری آذربایجان به هیچ وجه بر محور نفرت‌پراکنی نیست گفت: راهبرد رسانه ملی، مشخص کردن مرزبندی‌ میان منافع داخلی و خارجی کشور است به همین دلیل شایسته است از بیان حقیقت و در میان گذاشتن آن با مخاطب نترسیم.

رحمتی پیشنهاد اجرای برنامه مشترک و ترکیبی البته نه لزوما در مورد مسئله آذربایجان را برای مدیران و معاونان صدا وسیما در شمال غرب کشور داد و گفت: برای اجرای این برنامه‌ها از هیچ حمایتی دریغ نمی‌کنیم.

گفتنی است نشست یک روزه رسانه‌ای صدا و سیمای مراکز شمال غرب کشور، به میزبانی تبریز برگزار شد.

در این نشست در دو نوبت صبح و عصر، کمیسیون‌های تخصصی با حضور مدیران کل ستاد معاونت و معاونان مراکز در پنج بخش صدا، سیما، خبر، فضای مجازی و صیانت و حفاظت برگزار شد و در نشست تخصصی نوبت عصر هم ابتدا دبیران کمیسیون‌ها گزارشی از نشست‌های صبح ارائه کردند.

تجلیل از خانواده شهید جبهه مقاومت 

دکتر محمد مهدی رحمتی پس از حضور در نشست هم اندیشی صدا و سیمای مراکز استان‌های شمال ‌غرب کشور با مدیران ستادی معاونت امور استان ها و مرتضی صفری مدیرکل صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی درمنزل خانواده معظم شهید جبهه مقاومت اسلامی و مدافع حرم آل الله اکبر زوار جنتی حضور یافت و از خانواده والامقام این شهید با اهدای لوح تجلیل کرد.

نظر شما