در برنامه «چرخ»؛

بررسی اختلالات روانپزشکی در دوره‌ جنینی

۱۴۰۰/۰۸/۰۶ - ۱۲:۵۶:۰۹
کد خبر: ۱۲۵۳۱۶۸
بررسی اختلالات روانپزشکی در دوره‌ جنینی
سی‌وسمین قسمت فصل هشتم «چرخ» ساعت 19 امروز، چهارشنبه ۵ آبان ۱۴۰۰، با بررسی احتمال ابتلا به اختلالات روانپزشکی در دوره‌ی جنینی روی آنتن شبکه‌ی چهار می‌رود.

به گزارش برنا، در بخش‌ «تازه‌ها»ی این قسمت از «چرخ»، پویا پاک‌نژاد با محمدحسین جهان‌پناه، روزنامه‌نگار علم و فناوری گفت‌وگو و تازه‌ترین کتاب‌ها و فیلم‌های علمی-تخیلی را معرفی خواهند کرد.

در بخش «چرخ زندگی» هم آیدا محمودی، پژوهشگر شناخت اجتماعی با دکتر علی شهبازی، عضو هیئت علمی گروه علوم اعصاب دانشگاه علوم‌ پزشکی ایران درباره‌ی دوره‌ی جنینی و احتمال ابتلا به اختلالات روان‌پزشکی گفت‌وگو خواهد کرد. بارداری از حساس‌ترین دوران‌های زندگی انسان‌هاست. صدمات وارده بر جنین در دوران بارداری می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از اختلال‌های جسمی و روانی در سال‌های بعدی زندگی فرد باشد، به‌ طوری که زمینه‌ی بسیاری ازاختلال‌های روان‌پزشکی دوران بزرگسالی را باید در دوران جنینی جست‌وجو کرد. سلامت روانی در دوران بارداری از مسائلی است که امروزه بسیار مورد توجه قرار دارد. در تحقیقات علمی ثابت شده که از ابتدای بارداری، اضطراب و هیجان‌های زن باردار تاثیر مستقیمی بر روی جنین خواهد داشت. عدم اطلاع یا اطلاعات نادرست و ناقص درباره‌ی بارداری و تغییرات آن می‌تواند باعث بروز هیجان‌ها و آشفتگی‌های روانی شود. تغییرخلق، تغییر اشتها، استفراغ‌های گاه و بیگاه، تغییر علایق و سلیقه‌ها و ده‌ها نوع دیگر از این قبیل، هر یک می‌تواند به تنهایی گرفتاری‌های فراوان و اختلالات روانپزشکی را ایجاد کند.

در بخش دیگری از این قسمت «چرخ» گزارش حافظ آهی از کافه علم جایزه‌ی مصطفی(ص) ۲۰۲۱ روی آنتن خواهد رفت.

فصل هشتم مجله‌ی تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ی زندگی را با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور مسئولان، کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند.

«چرخ» چهار روز در هفته، از یکشنبه تا چهارشنبه، از ساعت 19 به‌صورت زنده و به مدت ۵۰ دقیقه از شبکه‌ی چهار سیما پخش می‌شود. مجری «چرخ» محمدرضا مقدسیان است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

نظر شما