بررسی اهمیت وحدت بین فرقه های مختلف اسلامی

۱۴۰۰/۰۸/۰۸ - ۱۳:۱۳:۴۱
کد خبر: ۱۲۵۳۸۷۶
بررسی اهمیت وحدت بین فرقه های مختلف اسلامی
رئیس دانشگاه امام احمد بن عرفان شهید هند و روحانی برجسته اهل تسنن در گفت و گو با رادیو هندی بر اهمیت وحدت بین فرقه های مختلف اسلامی تاکید کرد.

به گزارش برنا؛  علامه سید سلمان حسینی ندوی، رئیس دانشگاه امام احمد بن عرفان شهید هند و روحانی اهل تسنن به عنوان یکی از مدعوین اجلاس سی و پنجم کنفرانس وحدت اسلامی در گفت و گو با رادیو هندی معاونت برون مرزی در خصوص ابعاد مختلف وحدت اسلامی و راهکارهای آن گفت و گو کرد.

علامه سید سلمان حسینی ندوی، ضمن اشاره به سابقه فعالیت خود در پایه گذاری جمعیۃ الشباب الاسلامیہ در سال 1975 با هدف ایجاد وحدت بین فرقه های مختلف اسلامی، بزرگترین اختلاف در سطح بین المللی را اختلاف شیعه و سنی عنوان کرد.

وی تصریح کرد: اگر شیعہ و سنی در مورد مشترکات متحد شوند، اتفاق مھمی خواھد افتاد و باید توجه داشت همین اختلافات و درگیری ها میان مسلمانان که از قرن اول هجری شروع شده، عواقب بسیار وخیمی داشته و باعث قتل سبط پیامبر(ص) شده است.

 او همچنین افزود؛ در حال حاضر اتفاقاتی کہ در سوریہ و عراق و لیبی رخ داد و اکنون در یمن در حال وقوع ھست، ھمہ نتیجہ اختلافات داخلی است۔

رئیس دانشگاه امام احمد بن عرفان شهید هند با اشاره به نقش علما و دانشمندان در ایجاد وحدت و پیام ویژه برای آنها، ضمن انتقاد از علمای افراطی و داعشی گفت: بہ برکت تلاش علمای بزرگ از قبیل قاری محمد طیب، ناظم ندوۃ العلما و ابو الحسن ندوی و از علمای شیعہ حجت الاسلام کلب عابد و بعد ایشان کلب صادق، برای ایجاد وحدت اقدامات مهمی انجام شده است.

 علامه سید سلمان حسینی ندوی همچنین در خصوص تاثیر و نتایج برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی خاطر نشان کرد؛ انقلابی که توسط امام خمینی(ره) اتفاق افتاد فقط انقلاب سیاسی نبود بلکه انقلاب فکری و اجتماعی نیز بود و سازمانی به نام مجمع تقریب تشکیل شد و باید گفت اینگونه اقدامات انجام شده در ایران برای نزدیک کردن فرقه های اسلامی، باید در عربستان، امارات و مصر نیز تشکیل می شد که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

وی در آخر از ایران به عنوان کشوری که اهل تشیع و تسنن در کنار هم به خوبی زندگی می کنند یاد کرد.

نظر شما