در رادیو فرهنگ؛

پخش و بررسی تصنیف «آفتاب مهربانی» به یاد قیصر امین‌پور

۱۴۰۰/۰۸/۱۲ - ۰۸:۱۸:۱۵
کد خبر: ۱۲۵۵۷۰۶
پخش و بررسی تصنیف «آفتاب مهربانی» به یاد قیصر امین‌پور
تصنیف «آفتاب مهربانی» ؛ با یاد قیصر امین‌پور ، چهارشنبه ۱۲ آبان ماه در برنامه «باکاروان شعر و‌موسیقی» رادیو فرهنگ پخش و بررسی می شود.

به گزارش برنا؛ در برنامه با کاروان شعر و‌ موسیقی که به بررسی شناسنامه شعر و‌ موسیقی آثار موسیقیایی کشور اختصاص دارد امروز  چهارشنبه (۱۲ آبان ماه) در برنامه شماره ۳۲۸ ، قطعه «آفتاب مهربانی» پخش و عوامل ساخت آن‌معرفی  می‌شوند.

تصنیف "آفتاب مهربانی" شعری از قیصر امین‌پور است که با آهنگسازی شهرام حسن زاده و آواز محمد اصفهانی در آلبوم "حسرت" اجرا شده است.

حسرت آلبومی است که آهنگسازی آن از محمد اصفهانی، فؤاد حجازی و شهرام حسن‌زاده است. این آلبوم در سال ۱۳۷۷ منتشر شد و چهارمین آلبوم محمد اصفهانی محسوب می‌شود. آلبوم حسرت جزء پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی بعد از انقلاب است.

قیصر امین‌پور ؛ نویسنده، مدرس دانشگاه و شاعر معاصر ایرانی و یکی از تأثیرگذارترین شاعران در دورهٔ انقلاب اسلامی و منتخب هفتمین همایش چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۷ (بعد از وفات) است. او برگزیده اولین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر در بخش آئینی بود.

قیصر امین‌پور، در سال ۱۳۶۳ در رشته زبان و ادبیات فارسی به دانشگاه رفت و این رشته را تا مقطع دکترا گذراند و در سال ۱۳۷۶ از پایان‌نامۀ دکتری خود با راهنمایی محمدرضا شفیعی کدکنی با عنوان «سنّت و نوآوری در شعر معاصر» دفاع کرد. این پایان‌نامه در سال ۱۳۸۳ و از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شد.

او در سال ۱۳۵۸، به همراه سید حسن حسینی از جمله شاعرانی بود که در شکل‌گیری و استمرار فعالیت‌های واحد شعر حوزه هنری تا سال ۱۳۶۶ تأثیرگذار بود. وی طی این دوران مسئولیت صفحه شعرِ هفته‌نامه سروش را بر عهده داشت و اولین مجموعه شعر خود را در سال ۱۳۶۳ منتشر کرد. اولین مجموعه او «در کوچه آفتاب» دفتری از رباعی و دوبیتی بود و به دنبال آن «تنفس صبح» تعدادی از غزلها و حدود بیست شعر نیمایی را در بر می‌گرفت که البته بعضی به اشتباه این اشعار را سپید می‌پندارند. این کتاب از سوی انتشارات حوزه هنری وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی به چاپ رسید. امین پور هیچگاه اشعار فاقد وزن نسرود و در عین حال این نوع شعر را نیز هرگز رد نکرد.

قیصر امین‌پور، تدریس در دانشگاه را در سال ۱۳۶۷ و در دانشگاه الزهرا آغاز کرد و سپس در سال ۱۳۶۹ در دانشگاه تهران مشغول تدریس شد. وی همچنین در سال ۱۳۶۸ موفق به کسب جایزه نیما یوشیج، موسوم به مرغ آمین بلورین شد. امین‌پور در سال ۱۳۸۲ به‌عنوان عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزیده شد. وی در سال ۱۳۸۶ بر اثر بیماری کلیه و قلب در بیمارستان دی تهران دار فانی را وداع گفت.

برنامه «با کاروان شعر و موسیقی» به تهیه کنندگی یلدا احتشامی و گویندگی مریم واعظ پور، ساعت ۱۲:۲۰ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز و موج ای ام ردیف۵۸۵ کیلوهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌ شود.

نظر شما