بررسی «قرآن شناسی شهید صدر با تکیه بر مسئله سنن الهی» در «شب های فرهنگ»

۱۴۰۰/۰۸/۱۲ - ۰۸:۳۵:۴۶
کد خبر: ۱۲۵۵۷۲۳
بررسی «قرآن شناسی شهید صدر با تکیه بر مسئله سنن الهی» در «شب های فرهنگ»
در برنامه «شب های فرهنگ» چهارشنبه ۱۲ آبان ماه، کارشناس برنامه در باب «قرآن شناسی شهید صدر با تکیه بر مسئله سنن الهی» سخن می گوید.

به گزارش برنا؛ در برنامه «شب های فرهنگ» امشب با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید امید موذنی؛ معاون پژوهشی پژوهشگاه شهید صدر، «قرآن شناسی شهید صدر با تکیه بر مسئله سنن الهی» بررسی می شود.

گستردگی دامنه تاریخ و احاطه نداشتن بر آن، ناممکن بودن آزمایش نظریه های تاریخی ، آن گونه که در علوم تجربی مقدور است و خطاپذیری ویژه گزاره های تاریخ، فرایند اثباتِ قانونمندی و استخراج سنت های حاکم بر تاریخ را از طریق مطالعاتِ تاریخی و اجتماعی بسیار دشوار ساخته است؛ به گونه ای که بسیاری از نظریه های مدعیان کشفِ قوانین تاریخ، پس از مدتی باطل می شوند. در چنین شرایطی، استمداد از آموزه های خطاناپذیر وحی می تواند راه گشای مسیری باشد که علم توانایی ایجاد آن را ندارد. در این نوشتار، نگرش ها و استنباط های قرآنی شهید صدر ـ قدس سره ـ درباره اصل سنت مندی تاریخ و برخی از سنت های حاکم بر آن به صورت مختصر، منظم و منسجم بیان شده است. شهید صدر در برخی از حوزه های فلسفه تاریخ، دیدگاه های بدیعی را از قرآن مجید استنباط کرده است که شایسته توجه و بررسی می باشد.

«هیچ پیشامدی در هستی به صورت اتفاقی رخ نمی‌دهد، بلکه همواره همه چیز براساس علت‌ها و برپایه نظامی دقیق و سنت‌های فراگیر و پایدار پدید می‌آید. خداوند متعال در آیاتی از قرآن کریم این قانون‌گذاری را تبیین کرده است.» در اینجا استناد به آیاتی از قرآن صورت می‌گیرد که در آنها پرورگار متعال نظام‌مند بودن خلقت انسان و زندگی او در دنیای مادی را به انسان گوشزد می‌کند.

برنامه «شب های فرهنگ» را به تهیه کنندگی فریده گودرزی ساعت ۲۱:۳۰ روی موج اف ام‌ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز