یادداشت هفته؛

اینجا تلویزیون است و ورود برای عموم آزاد است! حتی شما دوست جوان!

۱۴۰۰/۰۸/۱۳ - ۰۷:۰۳:۰۳
کد خبر: ۱۲۵۶۰۷۴
اینجا تلویزیون است و ورود برای عموم آزاد است! حتی شما دوست جوان!
یادداشت -مجتبی احمدی، دبیر سرویس فرهنگ وهنر برنا؛ گروه های سنی مختلف از اقشار مختلف جامعه به دیدن کدام آثار در سینما،تلویزیون و شبکه های اجتماعی علاقه مند هستند؟

به گزارش برنا؛ با توجه به اینکه یکی از گروه های سنی حساس که تولید محتوا در فضاهای مدیومی مختلف  برای آن ها با حساسیت ویژه ای مواجه است گروه سنی جوانان هستند که اصولا در انتخاب فیلم سینمایی محتوای فرهنگی با وسواس و تنوع سلیقه مواجه هستند.

در یک تحقیق میدانی که با گروه های سنی مختلف به گفت و گو نشستیم متوجه شدیم که زنان و مردان بالای 40 سال به ملودرام های عاشقانه حتی بیش از آثار کمدی علاقه مند هستند اما گروه سنی 25 تا 35 سال بیشتر علاقه مند هستند در سینما و در پلتفرم های شبکه نمایش خانگی و حتی تلویزیون آثار طنز و کمدی دنبال کنند این مسئله از چند بعد قابل بررسی است.

1-شناخت سلیقه و مزاق گروه های سنی مختلف

2-وضعیت روحی و روانی گروه های سنی مختلف

3-تراز اندوه و شادی در افراد مختلف

اگرچه خنداندن مردم ما به دلیل فانتزی های فرهنگی و شوخ طبعی های مرسوم کار آسانی نیست اما این به آن معنا نیست که ما مردمی شاد و خوش لبخند هستیم.شاید در ظاهر مردم کشور ما به دلایل خلاقیت و توانمندی در شوخی با اتفاقات مختلف و حتی دراماتیک ترین حوادث به نظر شاد و سرخوش باشند اما واقعیت چیز دیگریست.

علاقه نوجوانان و جوانان به دیدن آثار کمدی و طنز مستقیما به این نکته بر نمیگردد که ما علاقه مند هستیم تنها این ژانر را دنبال کنیم. بخش عمده ای از این موضوع به این دلیل است که گاهی اوقات ما علاقه نداریم آثار تلخ و ملودرام را ببینیم چراکه الان تاثیری مستقیم میگیریم.

آیا می دانید چند درصد از تولیدات سینمایی،تلویزیونی و پلتفرم های شبکه نمایش خانگی برای گروه سنی جوان تولید می شود؟

آیا نوجوانان و جوانان از دیدن آثار نمایشی در تلویزیون،سینما و شبکه نمایش خانگی لذت می برند؟

آیا محتوای تولید شده در مدیوم های مختلف مورد توجه گروه های سنی 25 تا 35 قرار می گیرد؟

سوال دیگر این جاست که چقدر آثار رسانه ای ما در مدیوم های مختلف می توانند روی مخاطب جوانشان تاثیر بگذارند.

آیا تولیدات رسانه ای توانمندی این را دارند که مخاطبان جوانشان را به لحاظ روحی و روانی و حتی اجتماعی تحت تاثیر قرار بدهند؟

پاسخ به این سوالات به چند نکته مهم بر میگردد که آیا برنامه سازان ما درباره مخاطبشان شناخت کافی و لازم را دارند؟

آیا نویسندگان و اتفاقات روز جامعه اشراف لازم را دارند؟

چند درصد از آنچه امروز در رسانه های مختلف تولید می شود خواست مخاطب است و  در کنار چند درصد از آثار تولید شده  روانشاناسان ، جامعه شناسان و به خصوص محققان اجتماعی  حضور دارند تا  آثار با تحقیقات علمی و میدانی ساخته  شود؟

بدیهی است که دست یافتن به سلیقه و خواسته ی مخاطب امروز  به خصوص نوجوانان و جوانان کار آسانی نیست اما اگر نتوانیم بر اساس نیاز آنها  به عنوان یک گروه هدف برنامه ریزی کنیم به سرعت آن ها را از دست داده و طبیعی است که این گروه مشخص خواسته ی رسانه ای شان را در رسانه های دیگر دنبال خواهند کرد. خطری که جبران آن طبیعتا هزینه بردار تر از آن است که با تفکر و تدبیر امروز برای آن چاره ای بی اندیشیم اگر به حجم وسیع مدیوم های موجود و تولیدات فعلی دقت کنیم طبیعتا با این نکته مواجه خواهیم شد که به رغم افزایش حجم تولید باید گفت همه ی گروه های هدف از آنچه تولید می شود بهره نمی برند و غالبا نگاهی بیزینسی به تولیدات باعث شده است که گروه های سازنده به ساخت آثار مشخص و معینی روی آورده اند که شاید تاثیر چندانی بر گروه سنی حساس و هدف ما ندارند. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز