سخنگوی سازمان انتقال خون در برنامه «در انتهای الوند»:

شاهد کاهش ذخایر خونی در سراسر کشور هستیم

۱۴۰۰/۰۸/۱۵ - ۱۳:۳۸:۵۵
کد خبر: ۱۲۵۷۱۶۶
شاهد کاهش ذخایر خونی در سراسر کشور هستیم
سخنگوی سازمان انتقال خون در برنامه «در انتهای الوند» از کاهش ذخایر خونی در تمامی کلانشهرها در سراسر کشور خبر داد.

به گزارش برنا؛ دکتر بشیر حاجی بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون در برنامه در انتهای الوند که صبح شنبه از شبکه دوم سیما پخش شد عنوان کرد: هر سال با شروع فصل سرما و کاهش دما و کوتاه شدن طول روز میزان حضور مردم برای اهدای خون کم می شود. در حال حاضر گسترش عمل های تخصصی و فوق تخصصی در سراسر کشور را داریم و همچنین شاهد گسترش خون آنکولوژی و عمل های پیوند اعضا در سراسر کشور هستیم.

وی ادامه داد: سازمان انتقال خون باید در کلان شهرها پاسخگوی خون و فرآورده خونی 977 مرکز درمانی و بیمارستان باشد؛ در تهران 167 مرکز و بیمارستان، در استان فارس نزدیک به 70 بیمارستان و در خراسان رضوی 67 مرکز درمانی و بیمارستان وجود دارد که خون و فراورده خونی مورد نیاز آنها از طریق سازمان انتقال خون تامین می شود.

سخنگوی سازمان انتقال خون توضیح داد:  خون همه مراکز درمانی باید از طریق سازمان تامین شود و این این خون با اهدای روزانه و مستمر و همیشگی مردم تامین می شود و عزیزان باید به طور روزانه خون اهدا کنند.

حاجی بیگی تاکید کرد: امروز در تمامی کلان شهرها با کاهش ذخایر خونی روبرو هستیم؛ فصل سرما آغاز شده است. خواهش می کنیم بخصوص اهدا کنندگان مستمر اهدای خون را فراموش نکنند. عزیزانی که به سن 18 سالگی می رسند اهدای خون داشته باشند سن اهدای خون تا پایان 60 سالگی داریم. البته عزیزان اهدا کننده مستمر تا 65 سالگی می توانند خون اهدا کنند. اماجوانان ما هم باید جایگزین این افراد شوند.  

وی تصریح کرد: شیوع کرونا سبب کاهش خون در سراسر دنیا شد؛ سازمان بهداشت جهانی تخمین زده بود 20 تا 30 درصد ذخایر خونی همه کشورها کاسته بشود اما در کشور ما در پایان سال 99 تنها 8 درصد کاهش امار اهدای خون داشتیم؛ مردم کمک کردند؛ پویش راه انداختند و با فعال کردن شبکه خونرسانی کشور، هیچ بیماری دغدغه خون نداشت.

سخنگوی سازمان انتقال خون تاکید کرد: در شش ماهه 1400 نسبت به سال قبل 7 درصد افزایش اهدا را داشتیم. ایران از سال 2007 انتقال خون بدون چشم داشت و داوطلبانه را داشته و در منطقه سرآمد بوده است.

وی گفت: واکسیناسیون منعی را برای اهدای خون ایجاد نمی کند. کسانی که استرازانکا و یا اسپوتنیک تزریق کرده اند می توانند

28 روز پس از تزریق واکسن، خون اهدا کنند. همچنین کسانی که واکسن های برکت یا سینوفارم تزریق کردند یک هفته بعد از اتمام علائم اولیه می توانند خون اهدا کنند.

حاجی بیگی یادآور شد: در کشور ما 90 درصد مردم گروه خونی مثبت دارند. اُ مثبت 34 درصد، آ مثبت 27 درصد، ب مثبت 23 درصد و آ ب مثبت 7 درصد جمعیت گروه خونی مثبت کشور را تشکیل می دهند. همچنین گروه های خونی منفی 10 درصد جمعیت کشور را شامل می شوند؛ 4 درصد اُ منفی، 3 درصد آ منفی، ب منفی 2 درصد و آ ب منفی 1 درصد را شامل می شود. عزیزانی که گروه خونی منفی  هستند و آ ب مثبت، اقبال بیشتری به خون دادن داشته باشند.

وی ادامه داد: همچنین در کلانشهرها در استان تهران، خراسان رضوی،  فارس، اصفهان، مازندران، گیلان، گلستان و درهرمزگان، خوزستان و سیستان و بلوچستان درخواست داریم مردم اقبال بیشتری را به خون دادن داشته باشند. فعالیت مراکز در سایت سازمان انتقال خون مشخص است و آدرس مراکز نیز درج شده است؛ مراکز استانی ما از 7 صبح تا 8 شب فعال هستند.

نظر شما