در رادیو فرهنگ؛

پخش مستند پرتره «کیخسرو خروش» در مستند فرهنگ‌

۱۴۰۰/۰۸/۱۸ - ۱۰:۱۰:۴۵
کد خبر: ۱۲۵۸۵۴۲
پخش مستند پرتره «کیخسرو خروش» در مستند فرهنگ‌
مستند فرهنگ‌ (سه شنبه ۱۸ آبان) به زندگی استاد کیخسرو خروش خوشنویس و نقاش بنام کشورمان اختصاص دارد‌.

به گزارش برنا؛ در برنامه « مستند فرهنگ» که ویژه  ‌روایت زندگی حرفه ای هنرمندان کشورمان است داستان زندگی هنری استاد « کیخسرو خروش» روایت می شود

استاد خروش  در سال ۱۳۲۰، در تهران متولد شد، خوشنویس و نقاش کشورمان  و از چهره‌های ماندگار این هنر است. او در پنجمین همایش چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۴ به عنوان چهرهٔ ماندگار رشته خوشنویسی برگزیده شده‌است.

 «کیخسرو خروش» در سال ۱۳۴۱ رتبه اول کنکور را به‌‌دست‌آورد و به دانشکده‌هنرهای‌زیبای دانشگاه تهران رفت. در دانشکده‌هنر هم‌دوره عباس کیارستمی و آیدین آغداشلو بود. نهایتاً در سال ۱۳۴۵ توانست باز هم با رتبه اول، دانشگاه را به‌پایان برساند.

وی نزد استاد میرخانی آموزش خوشنویسی ‌دید و در نهایت به عنوان اولین دارنده مدرک ممتاز انجمن خوشنویسان ایران شناخته‌شد. در سال ۱۳۵۴ مدرک استادی خود را گرفت و در سال ۱۳۵۸ موفق شد مدرک استاد ارشد انجمن خوشنویسان ایران را دریافت‌کند.

استاد خروش از بزرگترین استادان خط نستعلیق معاصر است و آثار خوشنویسی‌اش زیبایی یگانه‌ای دارد.

او تاکنون بیش از ۳۵ جلد از آثار ارزشمند ادبی، هنری و عرفانی ایرانی مثل دیوان حافظ، فرمان علی‌بن‌ابی‌طالب به مالک‌اشتر، وصیت‌نامه امام‌خمینی، خسرو و شیرین نظامی، چهارمقاله نظامی عروضی و مثنوی پیر و جوان و … را کتابت کرده‌است.

کیخسرو خروش علاوه بر خوشنویسی، در هنر نقاشی نیز دستی‌برآتش دارد و نقاشی را نزد استاد علی‌محمد حیدریان یادگرفته‌‌است. شناخت، مهارت و قدرت اجرِایی در چهره‌سازی و ترکیب‌بندی او از رنگ در طبیعت‌سازی ایرانی، باعث‌شده تا کیخسرو خروش را مهم‌ترین نقاش واقع‌گرای ایرانی عصر حاضر بدانند. مهارت ویژه او در تصویرگری چهره، منحصربه‌فرد است.

برنامه‌« مستند فرهنگ» یکشنبه ها و سه شنبه ها به تهیه  کنندگی فاطمه محمدیان فرساعت ۲۰:۰۰ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز