گزارش هفته برنا؛

مخاطبان چه ساعت‌هایی از روز را به دیدن سریال‌های تلویزیونی اختصاص می‌دهند/ سریال‌های کدام شبکه تلویزیونی بهتر دیده می‌شوند؟

۱۴۰۰/۰۸/۲۰ - ۰۵:۰۳:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۹۱۸۹
مخاطبان چه ساعت‌هایی از روز را به دیدن سریال‌های تلویزیونی اختصاص می‌دهند/ سریال‌های کدام شبکه تلویزیونی بهتر دیده می‌شوند؟
آیا شما مخاطب سریال‌های تلویزیونی هستید؟ در کدام ساعت روز بیشتر تلویزیون نگاه می‌کنید؟ مخاطب کدام دست از سریال‌های تلویزیونی هستید؟ سوالات فوق را با هم در ذیل بررسی می‌کنیم.

به گزارش برنا؛ فاکتورهای بهتر دیده شدن سریال‌های تلویزیونی متغیر هستند و بسته به اینکه یک اثر در کدام شبکه و چه فصلی از سال یا در چه مناسبتی پخش می‌شود مخاطبان متفاوتی را به لحاظ کمی به خود معطوف می‌سازد.

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا چیدمان آثار در کنداکتور شبکه‌های مختلف را که بی‌تردید در میزان دیده شدن و بازخورد آثار موثر است بررسی می نماید.

علی لدنی: با در نظر گرفتن بازپخش‌های متعدد برای سریال‌ها تداخل‌ها جبران می‌شود/ تلوبیون یکی از شیوه‌های دسترسی سریع مخاطبان به رسانه ملی است/ تبلیغات رسانه‌ای برای معرفی سریال‌های تلویزیونی در جذب مخاطب تاثیرگذار است!

این تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در پاسخ به این سوال خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا که چرا سریال‌های پر مخاطب با نبود زمان مناسب و تداخل با برخی برنامه های تلویزیونی دیگر از بین می‌روند؟ اظهار کرد: باید بگویم رسانه ملی با برنامه‌ریزی جلو می رود و برای زمان بندی سریال ها نیز برنامه ریزی دراز مدت دارد و با توجه به ارزیابی که دارند حتما اثرات آن را هم دیده و در ادامه می بینند.

او ادامه داد: البته در برخی مواقع شاهد بوده‌ایم این تداخل‌ها بین سریال و برنامه‌های تلویزیونی رخ می‌دهد اما نمی‌توان گفت این مسئله برای تمام آثار صدق می‌کند. به نظر من این اتفاقات باید یک جبران هم در پیش داشته باشد و مدیران شبکه‌ها می‌توانند با در نظر گرفتن بازپخش‌های متعدد برای سریال‌ها مخاطبان را از این مزیت برخوردار کنند و اگر کسی از تماشای سریال دلخواه خود جا مانده است بتواند در پخش‌های بعدی پای تلویزیون بنشیند.

لدنی بیان کرد: راه کارهای زیادی در این مسیر وجود دارد. سریال‌هایی که مخاطب بابت زمان نامناسب از دست داده را می‌تواند از طریق تلویزیون اینترنتی که همان تلوبیون نام دارد تماشا کند. یکی از کارهایی که رسانه ملی باید مانند سایر پلتفرم‌ها در لیست برنامه‌های خود قرار دهد این است که تبلیغات رسانهای برای سریال‌ها راه بیندازد تا مخاطبان بیشتر و بهتر جذب آثار جدید تلویزیون شوند.

این تهیه‌کننده در این خصوص که مناسبت‌هایی چون: ماه رمضان، عید نوروز، هفته دفاع مقدس و.... چقدر می‌توانند در دیده شدن سریال‌های تلویزیونی موثر و تاثیرگذار باشند تصریح کرد: در این ایام رسانه ملی سریال‌های مخصوص خود را دارا است و طبیعتا مخاطبان در آن زمان بیشتر به این نوع آثار توجه می کنند.

او ادامه داد: ممکن است در مناسبت محرم و هفته دفاع مقدس گاهی اوقات سریال ها در این سبک کم فروغ ظاهر شوند و حتی گاهی ممکن است مخاطب به دلیل عزاداری ها در این ماه عزیز کمتر  وقت کنند تا پای این سریال های مناسبتی بنشینند.

لدنی گفت: اگر مسئولین بتوانند با موضوعات خاص و متفاوت به خصوص در حوزه طنز سریال‌هایی تولید کنند تا تفکر، بینش تغییر و به سمت مثبتی گرایش پیدا کند روند بهتری در پیش خواهیم داشت و مخاطب از آن برخوردار خواهد شد.

این تهیه‌کننده در پایان و در پاسخ به این سوال که آیا شبکه‌های تلویزیونی الی آخر چقدر تاثیرگذار هستند خاطرنشان کرد: بله قطعا تاثیرگذار هستند. مخاطب شبکه 3 معمولا بیشتر از شبکه های دیگر است به طوری که حتی ممکن است تولیدات با شبکه های دیگر تفاوت آن چنانی نداشته باشد.

جواد مزدآبادی: آثار مناسبتی در تلویزیون درصد بیننده بالاتری دارد/ مخاطب شبکه‌های 1 و 3 سیما بیشتر از شبکه‌های دیگر است!

جواد مزدآبادی، کارگردان  و فیلمنامه نویس، در پاسخ به این سوال خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا که چرا سریال‌های پر مخاطب با نبود زمان مناسب و تداخل با برخی برنامه‌های تلویزیونی دیگر از بین می‌روند اظهار کرد: این مسئله در کنداکتور شبکه است و متاسفانه گریزی از آن نیست. مسلما مسئولین شبکه ها بر این موضوع و تداخل بین برنامه ها و سریال‌ها واقف هستند اما این امکان برای آن‌ها میسر نیست به این دلیل که اگر دست در این موضوعات ببرند مشکل به وجود می‌آید و همه چیز به هم می ریزد چراکه اگر زمان پخش یک سریال با فوتبال یا برنامه ورزشی یکی شود علاقه مندان به آن ورزش و فوتبال بیشتر است و آن ها نیز ترجیح می دهند تا طبق علاقه مخاطبان جلو روند.

او در ادامه افزود: البته حدود چندسالی می شد که سریال ها در رسانه ملی سر وقت و به موقع پخش می شدند به طوری که با ثانیه شمار زمان می گرفتند و درست در موقعی که سریال قبل به پایان می رسید بعد از آن سریال بعد روی آنتن می رفت.

مزدآبادی در این خصوص که مناسبت‌هایی چون ماه رمضان، عید نوروز، هفته دفاع مقدس و.... چقدر می‌توانند در دیده شدن سریال های تلویزیونی موثر و تاثیرگذار باشند؟ تصریح کرد: به هرحال  سریال های مناسبتی که اعم از ماه مبارک رمضان،  عید نوروز و.... می شود در بین مردم خیلی سال می شود که جا افتاده و جزو کنداکتورهای خوب شبکه است و تمام تهیه کنندگان در تلاش هستند تا سریال‌هایشان را به نوعی بسازند تا در یکی از مناسبت ها پخش شود و علاوه بر آن نیز مخاطبان از قبل منتظر چنین آثاری هستند تا در وقت خودش پای این نوع آثار که متناسب با فضای همان ماه است بنشینند.

این کارگردان ادامه داد:آثار مناسبتی درصد بیننده بالاتری دارد و تاثیرگذاری تمام عوامل و بازیگران در آن زمان مشخص دیده می شود و چون برا ی  مردم عادت شده است تا د رآن زمان خاص سریال ها را ببینند چنین موضوعی به دیده شدن هرچه بیشتر آن ها کمک می کند.

جواد مزدآبادی در پایان و در پاسخ به این سوال که آیا شبکه های تلویزیونی 1،2،3 الی آخر چقدر تاثیرگذار هستند خاطرنشان کرد: شبکه ها زیر نظر معاونت سیما با همدیگر در تعامل هستند یعنی کنداکتور ها به گونه ای بسته می شوند که تمامی شبکه ها زیاد با همدیگر تداخل نداشته باشد و دیده شوند اما اصولا مردم عادت دارند تا یک سری شبکه ها چون شبکه 3 و 1 را بیشتر می بینند و به همین دلیل آن شبکه ها درصد بیننده بیشتری دارد و تلاش بیشتری هم برای آن انجام می شود .

در قدیم بین پخش سریال ها رقابت بود که چنین چیزی به شدت ضرر می زد اما امروزه تعامل بین آن ها جریان دارد.

علیرضا سبط احمدی: شبانگاه بهترین زمان پخش سریال‌های تلویزیونی است/ جای آثار کودک و نوجوان در سبد نمایشی خالی است/ تهیه کنندگان و کارگردانان برای ساخت سریال‌های مناسبتی از یک سال قبل اقدام کنند!

علیرضا سبط‌احمدی در پاسخ به این سوال خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا که چرا سریال‌های پر مخاطب با نبود زمان مناسب و تداخل با برخی برنامه‌های تلویزیونی دیگر از بین می‌روند؟ اظهار کرد: بهترین ساعت پخش سریال‌ها معمولا شبانگاه است. به نظر من بهتر است مسئولین زمان‌هایی را در نظر بگیرند تا مردم در خانه باشند و بتوانند آثار نمایشی تلویزیون را ببینند.

او ادامه داد: در بسیاری از کشورهای دنیا مردم عموما آثار نمایشی را از طریق شبکه های اینترنتی خریداری و تماشا می‌کنند. اما به طور کل رسانه ملی و همان صدا و سیما که یک رسانه دولتی است سعی می کند با پخش سریال‌ها از طریق شبکه‌های مختلف در شب برنامه‌های نمایشی را به آنتن بیاورد تا مردم بتوانند اوقات فراغتی داشته باشند.

این تهیه کننده افزود: شبکه‌های تلویزیونی برای پخش برنامه‌ها ساعت‌های به خصوصی دارند و عموما نیز ثابت هستند. زمان پخش سریال در شبکه 1 سیما ساعت 22:00 و در بعضی مواقع 22:30، شبکه 2 سیما ساعت 21:00 تا 22:00 و شبکه 3 سیما 20:30 تا 21:30 و شبکه 5 سیما نیز یا 23:00 یا 00:00 بامداد می باشد در غیر این صورت قبل از ساعت 20:00 شروع به کار می‌کند.

سبط‌احمدی گفت: در برخی از روزها برنامه‌هایی مانند مسابقات ورزشی، فوتبال، آشپزی و... در ساعت‌های غیر ثابت به پخش می رسند که با زمان پخش سریال های تداخل ایجاد می‌کند اما در هیچ کجای دنیا شاهد نیستیم که مسئولین رسانه‌ای آن‌ها مانند شبکه‌های دولتی تا این اندازه برنامه‌های نمایشی در ساعات اولیه تا پایانی شب روی آنتن ببرند به هرحال این هم پوشانی جزوی از زمان کوتاه و تعدد شبکه‌های دولتی که دارای تنوع برنامه هستند می‌باشد درواقع هیچ کاری هم نمی‌توان در این خصوص کرد فقط هرکسی که بتواند آثار با کیفیت و جذاب‌تری ارائه دهد می تواند دل مخاطب را به دست آورد.

 این تهیه‌کننده در پاسخ به این سوال که شبکه‌های تلویزیونی چقدر تاثیرگذار هستند؟ خاطرنشان کرد: طبیعتا شبکه‌های تلویزیونی دستورالعمل به خصوصی دارند و دارای سیاست و راهبرد هستند. هر کدام از شبکه‌ها نگاهی دارند که باید به این نگاه توجه شود. به طور مثال شبکه یک ملی بود و تمام کارهایی که برای تمام مردم و اقشار  عمومیت داشت و دارد را به پخش می‌رساند.

او ادامه داد: شبکه دو از قدیم بیشتر نگاهش به خانواده، کودک و نوجوان بوده است. درحال حاضر جای خالی آثار مختص به کودک و نوجوان در سبد نمایشی بسیار خالی است اگرچه شبکه‌ای مربوط به کودک که همان پویا و نهال است در دسترس است اما به عنوان یک شبکه سراسری نمی‌توان روی آن نگاه کرد.

سبط‌احمدی افزود: گاهی اوقات از نظر بروز بودن و ساختار با شبکه‌های کودک و نوجوان ماهوارهای نمی‌توانیم مقاومت و مقابله کنیم چراکه آثار آن ها آنقدر جذابیت تصویری، نمایشی و داستانی دارد که گوی سبقت و رقابت را از شبکه های کودک و نوجوان فارسی زبان گرفته‌اند. ما تهیه کنندگان و کارگردانان باید بتوانیم از امکانات روز استفاده کنیم و با ایجاد آثار مناسب و جذاب بیننده و مخاطب را به دست بیاوریم و خود را به آن سطحی که مخاطب مد نظر دارد برسانیم. درواقع ما اصلا این اجازه را نداریم که مخاطب را از دیدن آثار جذاب و جدید  منع کنیم تنها به این خاطر که ما توانایی نداریم تا خود را به آن سطح برسانیم و این نهایت خودمحوری و نگاه تک بعدی است.

این تهیه‌کننده در این خصوص که مناسبت‌هایی چون: ماه رمضان، عید نوروز، هفته دفاع مقدس و.... چقدر می‌توانند در دیده شدن سریال های تلویزیونی موثر و تاثیرگذار باشند تصریح کرد: اول از همه باید دید هدف ما از داشتن چنین مناسبت‌هایی چیست؟ هدف ما این است که در ماه رمضان یک اثر نمایشی به مخاطب ارائه دهیم و در عین سرگرم کردن مخاطب بار معنوی آن را افزایش دهیم.

او ادامه داد: در ایام نوروز نیز می‌توان با توجه به فضای شادی که دارد مردم را سرگرم کرد و موجبات خنده آنان را فراهم کرد. ساخت آثار در ایام دفاع مقدس نشان دهنده گوشه‌ای از حماسه دلاوری‌های رزمنده‌ها و عملیات دفاع مقدس است. در حقیقت تا حدودی این فضا ها شتاب زده شده و کیفیت خود را از دست داده است.  به نظر من باید قبل از شروع ماه مبارک رمضان، عید نوروز و حتی دفاع مقدس چندین ماه قبل یا حتی یک سال زودتر به فکر باشیم و دو الی سه اثر یا فیلمنامه در دست داشته باشیم و با برنامه ریزی، مطالعه و تحقیقات به جلو گام برداریم تا زمانی که به این مناسبت ها نزدیک می شویم با عجله سراغ ساخت و تولید سریال نرویم تا هنگامی که اثر به تولید می‌رسد کاری شایسته و درخور ماه مبارک رمضان، عید نوروز، دفاع مقدس و بینندگان باشد.

نظر شما