گزارش هفته؛

کره‌جنوبی الگویی مناسب برای رسیدن به صنعت سریال‌سازی

۱۴۰۰/۰۸/۲۳ - ۰۷:۰۴:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۹۲۸۵
کره‌جنوبی الگویی مناسب برای رسیدن به صنعت سریال‌سازی
سریال «بازی مرکب» طی هفته‌های اخیر در اکثر کشورهای دنیا مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و به پربیننده‌ترین سریال نتفلیکس تبدیل شد. این سریال که محصول کشور کره‌جنوبی است علاوه بر اینکه برای نتفلیکس موفقیتی چشم‌گیر به حساب می‌آید نشان از قدرت سریال‌سازی و شکل‌گیری این صنعت در کشور کره‌جنوبی دارد.

به گزارش برنا، سینمای کره‌جنوبی که سال 2020 توانست با فیلم «انگل» تاریخ‌ساز باشد این بار با سریال «بازی مرکب» قدرت خود در عرصه تولید سریال را به رخ جهانیان کشید. موفقیت سریال «بازی مرکب» نشان از وجود امکان رشد در صنعت سریال‌سازی برای کشورهای آسیایی دارد و این اتفاق نشان می‌دهد که اگر کشورهای مختلف برنامه‌ریزی دقیق طولانی‌مدتی برای شکل‌گیری صنعت سینما و سریال‌سازی داشته باشند می‌توانند از این امکان بهره‌مند شوند.

قطعاً موفقیت سریال «بازی مرکب» را نمی‌توان تنها به کیفیت، محتوا و قصه این اثر مربوط دانست. با وجود اینکه قطعاً این مسائل در موفقیت سریال تأثیرگذار بوده؛ سوژه متفاوت و ساختار مناسب «بازی مرکب» از نکات تحسین‌برانگیز این سریال است. اما قطعاً تبلیغات گسترده و قدرت رسانه‌ای نتفلیکس در دیده شدن این اثر تأثیری غیر قابل انکار گذاشته است چرا که به اعتقاد کارشناسان طی سال‌های اخیر سریال‌هایی با ساختار و موضوعی مشابه و حتی با کیفیت بهتر به اندازه «بازی مرکب» دیده نشده‌اند.

بدیهی است که سریال‌سازی و سینمای کشور ما تا صنعتی شدن فاصله بسیاری دارد و برای محقق شدن این مهم راهی طولانی و پر فراز و نشیب در پیش داریم اما قطعاً برای شناخت این مسیر کره‌جنوبی می‌تواند الگویی مناسب باشد و لازم است برای شناخت راه‌های رسیدن به صنعت سینما و سریال عوامل موفقیت کره‌جنوبی و مسیری که پشت سر گذاشته را مورد بررسی قرار دهیم.

به همین بهانه با چند تن از سینماگران گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

علی روئین‌تن: فیلم و سریال‌ها فقط به قشر ثروتمند یا ضعیف می‌پردازند!/ طبقه متوسط از آثار حذف شده است

علی روئین‌تن، کارگردان سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: با دهکده جهانی که امروز به واسطه فضای مجازی پدید آمده اگر بخواهیم موفقیت اثری چون «بازی مرکب» را تنها در مقیاس کشوری چون کره‌جنوبی بررسی کنیم، این بررسی منطقی و درست نخواهد بود. به هر حال کشورهایی چون کره‌جنوبی و دیگر کشورهایی که همواره در زمینه‌های مختلف رو به پیشرفت هستند رمز موفقیت‌شان در این است که اعتماد به نفس کاذب دانستن ندارند و همین که احساس می‌کنند عقب هستند یا نمی‌دانند عاملی است برای حرکت و موفقیت.

روئین‌تن خاطرنشان کرد: برخی مواقع داشتن انگاره‌های تمدن و پیشینه تاریخی فریب‌دهنده است و باعث می‌شود ما با تکیه بر گذشته‌مان شکست بخوریم و در واقع در جا بزنیم و می‌بینیم در کشورهایی چون کره‌جنوبی و ژاپن که از چنین ویژگی‌هایی برخوردار نیستند همواره در پی پیشرفت و تلاش برای عقب نماندن هستند. سریال «بازی مرکب» سوژه‌ای جذاب دارد که اتفاقاً در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفت و باعث شد تا سر و صدایی به پا کند.

او افزود: سریال «بازی مرکب» سوژه بسیار خوبی دارد اما از ساختار چندانی خوبی برخوردار نیست و در واقع این سریال یک اثر استودیویی است که قصه‌ای جذاب و دراماتیک را تعریف می‌کند اما همین سریال اگر فیلمنامه‌اش را یک نویسنده ایرانی به یکی از پلتفرم‌ها می‌برد به هیچ‌وجه امکان ساخت نداشت و این نشان می‌دهد سریال‌ها و فیلم‌های خوبی هستند که در کشور ما هیچ‌گاه ساخته نشده‌اند.

کارگردان فیلم سینمایی «دل شکسته» در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: کشورهای جهان سومی کشورهای دنباله‌رو هستند و باید نمونه‌ای از موفقیت وجود داشته باشد تا به آن رجوع کنند. در واقع اگر فیلمنامه خوب و جذابی را شما بخواهید به پلتفرم‌ها ارائه دهید باید نمونه‌ای از آن وجود داشته باشد که موفق بوده تا بتوانند به ایده شما اعتماد کنند. به همین دلیل می‌بینیم که امروز در سینما و شبکه نمایش خانگی آثار ما یا آثاری کمدی شده‌اند یا فیلم‌هایی هستند که به طبقه پایین جامعه می‌پردازند.

او افزود: سینمای ما در واقع به دهه پیش از انقلاب برگشته و امروز تلویزیون هم در همین شرایط قرار گرفته است و این اتفاق بسیاری خطرناکی است. ما امروز به ساخت و پخش آثار متفاوت و متنوع نیاز داریم و برای داشتن اینگونه آثار وجود هنرمند و مولف جسور الزامی است و قطعاً مولف جسور به واسطه وجود مدیر جسور امکان رشد و خلق اثر را پیدا می‌کند.

این کارگردان تأکید کرد: البته ما مولف‌های جسور داریم. فیلمسازانی چون سعید روستایی و محمد کارت که آثار متنوعی ساختند و به سراغ قشر ضعیف جامعه رفتند فیلمسازان جسوری هستند که جریانی از آثار آن‌ها شکل گرفت و فیلمسازان بسیاری به سراغ آن رفتند چرا که شکل فیلمسازی آن‌ها به نوعی نتیجه خوبی داشت و همه به دنباله یک مسئله امتحان پس داده بودند. در این وضعیت ما نیاز به سریال‌ها و فیلم‌هایی داریم که نسبت به آنچه که امروز رایج است متفاوت باشند. قشر عظیمی از جامعه ما و شاید حدود 70 درصد جامعه متعلق به طبقه متوسط هستند اما در فیلم‌ها و سریال‌های ما آنچه که می‌بینیم یا مربوط به قشر متمول و ثروتمند است یا قشر ضعیف و فقیر و در واقع بخش اعظمی از جامعه از سینمای ما حذف شده است.

روئین‌تن خاطرنشان کرد: مسئله این است که تهیه‌کننده‌های ما میلی به انجام کار جدید با فضا و موضوعی متفاوت ندارند. آن‌ها تلاش می‌کنند اثری بسازند که مورد پسند پلتفرم‌ها باشد و فقط به درآمدزایی فکر می‌کنند اما نمی‌دانند که اتفاقاً درآمدزایی در گروی ساخت اثر متفاوت است. من می‌دانم در مردم ما فطرتی وجود دارد که غیر قابل پیش‌بینی است و از یک جایی به بعد خواهیم دید که دیگر فیلم‌هایی که سوژه‌شان پرداختن به مسائل مردم پایین شهر است مورد استقبال قرار نمی‌گیرد و حتی سریال‌های لاکچری هم به این سرنوشت دچار می‌شوند و مطمئن باشید که به زودی پلتفرم‌ها هم بازار خود را از دست می‌دهند.

او در پایان افزود: متأسفانه سرمایه‌گذارهای ما در شبکه نمایش خانگی به پول فکر می‌کنند و دغدغه فرهنگ ندارند، کسی که با این هدف وارد این عرصه می‌شود به فرهنگ و هنر نگاه و برخورد کالایی دارد. کاش هنرمندان هم چیزی مثل قسم پزشکی داشتند که وقتی وارد این عرصه می‌شدند حاضر نمی‌شدند ارزش‌های فرهنگی‌شان را بفروشند. بخش اعظمی از مردم کشور ما از سینما و تلویزیون ما حذف شده‌اند و همین عامل خواهد بود تا مردم از آثار ما استقبال نکنند و به سراغ آثار خارجی بروند.

پیمان عباسی: «بازی مرکب» به اندازه‌ای که تبلیغ شد اثر حیرت‌انگیزی نبود/ «قورباغه» قدم خوبی برای ساخت سریال‌های متفاوت در ایران بود

پیمان عباسی، نویسنده سینما و تلویزیون، در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: سریال «بازی مرکب» به اندازه‌ای که تبلیغ شد سریال حیرت‌انگیز و خوبی نبود. نمونه‌های بسیار بهتری از سریال‌هایی مشابه با «بازی مرکب» وجود دارند که به اندازه این سریال دیده نشدند و سریال «بازی شکارچی» یکی از این آثار است که کیفیت بسیار بهتری از «بازی مرکب» دارد.

عباسی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سریال‌های ژاپنی و کره‌ای بسیاری هستند که کیفیت بهتری دارند و حتی قصه‌های جذاب‌تری روایت می‌کنند اما به اندازه «بازی مرکب» دیده نشده‌اند. به طور کل این سریال را نمی‌توان مثل سریال‌هایی چون «بازی تاج و تخت» یا «Breaking bad» شاهکار دانست.

او افزود: «بازی مرکب» در برخی قسمت‌ها ریتم خوبی داشت و می‌توانست مخاطب را با خود همراه کند. به عنوان مثل قسمت اول واقعاً خوب و جذاب بود اما قسمت دوم ریتم کندی داشت و نمی‌توانست مخاطب را با خود همراه کند. به هر حال این سریال تنها در ایران مورد توجه قرار نگرفت و این روزها به پربیننده‌ترین سریال «نتفلیکس» تبدیل شده و در 117 کشور به عنوان پرمخاطب‌ترین سریال شناخته شده است که علاوه بر تبلیغاتی که پشت آن بود که قطعاً در دیده شدنش موثر بوده مضمون این سریال و مباحثی چون توجه انسان به پول تا حدی که افراد یکدیگر را به خاطر آن یکدیگر را می‌کشند از مضامینی بود که به دیده شدن این سریال بسیار کمک کرد.

نویسنده فیلم سینمایی «زهر مار» در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: متأسفانه سیاست‌گذاران ما از ساخت چنین سریال‌هایی استقبال نمی‌کنند. من سال‌هاست که یک ایده آخرالزمانی دارم که خیلی مشتاق بودم این سریال ساخته شود اما طوری با آن برخورد می‌کنند که گویا قرار است کاری غیرقانونی انجام دهید. از طرفی تهیه‌کننده‌های ما دچار یک کلیشه ذهنی هستند که بافت خیلی متفاوت را نمی‌پذیرند و برای ساخت سریال‌‌هایی در سبک و سیاق و ساختاری به روز نیاز به تهیه‌کننده‌هایی جسور و فرهیخته دارمی.

او افزود: سریال «قورباغه» نمونه موفقی از سریال‌های متفاوت در کشور ماست. «قورباغه» سریال مورد علاقه من است و فکر می‌کنم قدم خوبی برای اینکه تهیه‌کننده‌ها جسارت تولید سریال‌های متفاوت را داشته باشند. به نظر من اگر یک نویسنده بتواند تهیه‌کننده‌ای را متقاعد کند که سریالی متفاوت با موضوعاتی چون «بازی مرکب» ساخته شود قطعاً تولید این گونه آثار در کشور ما افزایش پیدا می‌کند و با توجه به تجربه‌های قبل در شکل‌گیری موج تولید آثاری متفاوت داریم مطمئناً میزان تولیداتی از این دست بسیار بالا می‌رود.

این نویسنده در ادامه خاطرنشان کرد: نتفلیکس امروز یک دهکده جهانی درست کرده که در هر نقطه از دنیا و با هر ایده‌ای سریال می‌سازد و سریال‌هایش دیده می‌شوند. سریال «فولکلور» که در یکی از کشورهای آسیای جنوب شرقی ساخته شده اتفاقاً اثری بسیار بهتر از «بازی مرکب» است اما به اندازه این اثر دیده نشده است. به هر حال این پلتفرم قدرتمند در همه جای دنیا از استعدادها استفاده می‌کند و کارهای نویی تولید می‌کند که متأسفانه در کشور ما به دلیل تحریم‌ها و عدم ارتباط بین‌المللی ما این امکان وجود ندارد.

عباسی اظهار داشت: نکته جالب توجه درباره این سریال‌ها نمودی است که این آثار در جامعه دارند و ما به وضوح می‌توانیم تأثیر آن را ببینیم. در واقع تولیدکنندگان این آثار در بِرَندسازی تبحر دارند و همانطور که چند ماه پیش این کار را با «سرقت پول» انجام دادند و دیدیم که نمود واضحی از این تأثیر در جوامع مختلف با پوشیدن لباس کاراکترهای این فیلم توسط مردم مشهود بود که همین اتفاق برای «بازی مرکب» هم افتاد. در واقع تولیدکنندگان این آثار شورش فرهنگی به پا می‌کنند و همین تأثیرها را در کشور خودمان هم می‌توان دید. چند شب پیش من داخل خیابان با چند نفر مواجه شدم که لباس‌های کاراکترهای سریال «بازی مرکب» را پوشیده‌اند و واقعاً این اتفاق برایم عجیب بود.

این نویسنده در پایان گفت: امیدوارم تهیه‌کننده‌ها و مسئولان فرهنگی ما جسارت بیشتری داشته باشند تا ما هم بتوانیم در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشیم. من و بسیاری از نویسندگان بِرَندسازی و نوشتن چنین سریال‌هایی را بلد هستیم و تنها لازم است فضا برای ساخت این آثار فراهم شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز