عضو هیئت رئیسه مجلس:

برهم خوردن تعادل بازار؛ علت رای نیاوردن لایحه حذف ارز ترجیحی

۱۴۰۰/۰۸/۲۴ - ۰۹:۲۷:۲۵
کد خبر: ۱۲۶۱۲۴۶
برهم خوردن تعادل بازار؛ علت رای نیاوردن لایحه حذف ارز ترجیحی
حاجی دلیگانی درباره دلایل رد فوریت لایحه حذف ارز ترجیحی عنوان کرد: نمایندگان نگران بودند که همین مقدار تعادلی که در بازار وجود دارد هم با اجرای لایحه ممکن است برهم بخورد و باعث افسارگسیختگی قیمت‌ها شود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص لایحه ارز ترجیحی با حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی به صورت تلفنی گفتگو کرد.

حسینعلی حاجی دلیگانی با اشاره به لایحه حذف ارز ترجیحی گفت: روز یکشنبه دو فوریت و حتی یک فوریت حذف ارز ترجیحی رای نیاورد و لذا به صورت عادی اعلام وصول شد تا رسیدگی شود.

وی درباره مفاد لایحه حذف ارز ترجیحی اظهار کرد: دولت درخواست دارد، هشت میلیارد دلاری که در قانون بودجه سال جاری برای تامین کالاهای اساسی وجود دارد را به 12.6 میلیارد دلار افزایش پیدا کند. همچنین دولت اجازه خواسته بود 27 هزار میلیارد تومان ارز ترجیحی را به جای آنکه به وارد کنندگان یا تامین کنندگان کالا بدهد را مستقیما به اقشار مختلف مردم پرداخت کند. دولت پیشنهاد داده بود این مبلغ را به 60 میلیون نفری که یارانه معیشتی دریافت می کنند واریز شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برخی کارشناسان معتقد هستند دولت می توانست همین کار را رسا انجام دهد زیرا قانون گذار اختیاراتی را در قانون بودجه به دولت داده است و بنابراین دولت بدون آوردن لایحه نیز همین کار را می توانست انجام دهد.

وی درباره دلایل رد فوریت لایحه حذف ارز ترجیحی عنوان کرد: نمایندگان نگران بودند که همین مقدار تعادلی که در بازار وجود دارد هم با اجرای لایحه ممکن است برهم بخورد و باعث افسارگسیختگی قیمت ها شود. مجلس دنبال این است که این لایحه را در فضایی آرام مورد بررسی و تصویب قرار دهد.

حاجی دلیگانی در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو با بیان اینکه عموم نمایندگان مجلس موافق حذف ارز ترجیحی و خدمت رسانی مستقیم به مردم هستند، در عین حال تصریح کرد: راجع به نحوه و چگونگی اجرای این کار نیاز است که اطمینان حاصل شود تا آسیبی به مردم وارد نشود.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از نظر موافق خود نسبت به کلیات لایحه دولت گفت و اظهار کرد: روز گذشته به دو فوریت لایحه هم رای موافق دادم اما اکثریت مجلس رای موافق نداد و نظر نمایندگان این است که برای بررسی این لایحه باید فرصت بیشتری داشته باشیم.

وی درباره آینده این لایحه گفت: طبیعتا این لایحه تصویب می شود زیرا به صورت عادی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. تا 20 روز آینده دولت لایحه بودجه سال آینده را به مجلس ارائه می دهد و این موضوع نیز در این بین مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز