فهیمه سلیمانی در گفت و گو با برنا:

فیلمنامه اقتباسی شخصا برای من سخت تر است!

۱۴۰۰/۱۲/۲۴ - ۰۶:۲۷:۴۴
کد خبر: ۱۲۶۱۵۸۱
فیلمنامه اقتباسی شخصا برای من سخت تر است!
بحث اقتباس،برداشت آزاد و کپی برداری موضوعی است که همیشه دیگر آثار را به حاشیه می برد و همیشه افراد مختلف ادعاهایی در این خصوص می کنند. برداشت آزاد،اقتباس و کپی برداری چه تفاوتی با هم دارد؟ در این خصوص با نویسندگان و کارشناسان این موضوع را به طور اختصاصی بررسی کرده ایم که یکی از این گفت و گوها در ذیل آمده است.

فهیمه سلیمانی تهیه کننده و نویسنده سینما و تلویزیون است که در کارنامه هنری اش فیلم هایی چون دویدن در مه، موقعیت خطرناک یک شهروند،  زندگی در دست تعمیر ،رنگ انتظار و... را دارد در پاسخ به این پرسش که اقتباس،کپی برداری و برداشت آزاد در نگارش فیلمنامه چه تفاوتی باهم دارند گفت: در اقتباس این گونه است که ما یک ایده کوچکی از آن طرح یا فیلم را استفاده می کنیم و داستان خود را می نویسیم، در برداشت آزاد هم همین شکل است ، یک موقعیتی از یک کتاب یا رمان را برداشت می کنیم و داستان خود را می نویسیم. اما کپی برداری عینا یک موضوعی را دستمایه فیلمنامه قرار می دهیم و هر آنچه که درکتاب یا فیلم اتفاق افتاده می نویسیم و تولیدش می کنیم. 

فهیمه سلیمانی در رابطه با این سوال که آیا در زمینه کپی برداری قانونی هم وجود دارد گفت: متاسفانه در ایران چنین قانون سفت و سختی نداریم در چند سال گذشته ناشران کتاب هایی که ثبت ارشاد و چاپ می شود را حق کپی رایت را نوشته اند اما روند قانونی آن طولانی است. متاسفانه خیلی راحت ایده ها وخلاصه یک خطی آن را برمی دارند و با تغییر در اسامی و موقعیت ها آن را می سازند و نمی توانید گاهی اوقات ثابت کنید که این اثر کپی برداری شده است و شاید دیگر هیچ وقت نتوانید روی ایده ای که داشتید مانور بدهید. روش های مختلفی برای کپی برداری آمده است و نمی توانید بگویید قانونی وجود دارد یا هرچیزی که شما بتوانید از حق خود دفاع کنید و ثابت کنید که از روی طرح و یا کتابی که دارید کپی شده است. من فکر می کنم اگر بخواهیم اصولش را رعایت کنیم باید با خالق اولیه اثر هماهنگ شویم.

این نویسنده در پاسخ به این سوال که آیا کپی برداری به لحاظ هنری کار اشتباهی است گفت: اگر در حوزه فیلم  کارگردان آن را به نگاه خودش نزدیک کند و مشکل حقوقی نداشته باشد و با اجازه خود شخص که از آن کپی می شود باشد مشکلی ندارد اما شخصا با این کار ارتباط برقرار نمی کنم چون به نظرم چیزی که قبلا ساخته شده است برای بار دوم جذابیتی ندارد.

سلیمانی نویسنده سینما و تلویزیون در خصوص بحث اقتباس که آیا به عنوان یک اتفاق ادبی و هنری کار نویسنده سخت تر است یا اگر سوژه و قصه برای خودش باشد اظهار داشت: هر کدام مشکلات خودشان را دارد من شخصا اقتباس برایم سخت تر است چون باید به ایده ای اولیه وفادار باشید و طبق آن پیش بروید اما خلق یک اثر از طرف خود نویسنده هم جذابتر است هم راحت تر اما شاید خیلی ها اینگونه نگاه نکنند و برایشان اقتباس راحتر باشد اما به نظر من خلق یک اثر از ابتدا  جذابیت بیشتر دارد و قطعا سخت تر هم هست اما خروجی آن دلچسب تر است .

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز