از رادیو فرهنگ بشنوید؛

پخش قطعه «ای تو پناه و یارم» به یاد خالق اثر با کاروان شعر و موسیقی

۱۴۰۰/۰۸/۲۶ - ۰۹:۳۸:۴۲
کد خبر: ۱۲۶۲۲۷۶
پخش قطعه «ای تو پناه و یارم» به یاد خالق اثر با کاروان شعر و موسیقی
در برنامه«با کاروان شعر و‌ موسیقی» امروز چهار شنبه ( ۲۶ آبان) «خدایا، جز تو کسی ندارم» یا « ای تو پناه و یارم » با صدای « نادر گلچین» از رادیو فرهنگ پخش می شود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ برنامه شماره ٣٨٨ , « با کاروان شعر و موسیقی» به پخش و بررسی قطعه ترانه ارکسترال «خدایا، جز تو کسی ندارم» اختصاص دارد .

این اثر را عباس خوشدل  بر روی شعری از لعبت والا ، آهنگسازی کرده و نادرگلچین آن را اجرا کرده است .

نادر گلچین از پدر و مادری زنجانی در شهر رشت به دنیا آمد او از کودکی به موسیقی علاقه  فراوانی داشت و از ۱۲ سالگی همکاری و خوانندگی با رادیو رشت را آغاز کرد که در اختیار تیپ رشت بود و زیر نظر مدیران ارتش اداره می‌شد.

همکاران وی در این رادیو علی اکبرپور (آلتو، ویلون) نادر پوردلجو(قره‌نی) و عده‌ای دیگر از هنرمندان به نام رشت بودند که این همکاری مدتها ادامه داشت.

نادر گلچین در سال ۱۳۳۸ به تهران آمد و فعالیتهای هنری خود را در اداره هنرهای زیبا و وزارت فرهنگ و هنر آغاز کرد.

گلچین از سال ۱۳۵۰ در برنامه‌های مختلف رادیو، به ویژه برنامه ی گلهای تازه فعالیت کرد و با هنرمندانی چون:فرامرز پایور، منصور صارمی، پرویز یاحقی، حبیب‌اله بدیعی، علی‌اصغر بهاری، جلیل شهناز، فرهنگ شریف، فضل‌اله توکل، جهانگیر ملک، هوشنگ ظریف، محمد حیدری، امیرناصر افتتاح، محمد اسماعیلی، آبتین اجلالی و منصور نریمان همکاری کرد.

حاصل این همکاریها ده برنامه گلهای تازه است.

از کارهای او که بسیار مورد استقبال‌ شنوندگانش واقع شد، اجرای آهنگ "آمد نوبهار" اثر مهدی خالدی بود که به رهبری فرهاد فخرالدینی بازسازی و با گروه کر رادیو اجرا شد.

او از نخستین خوانندگانی بود که تصنیف زیبای "مرغ سحر" را با تنظیم  پایور اجرا کرد. در سال ۱۳۸۸  حسن کسایی با ارسال تقدیر نامه ای از نادر گلچین بابت این اجرا قدردانی کرد.

نادر گلچین پس از ۳۵ سال در ایران گزیده ای از برنامه ی گلهای تازه ی ۱۷۷ را در آلبومی به نام «گریز» منتشر کرد که کار مشترکی با فریدون شهبازیان و همکاری فرهنگ شریف بود.

گلچین صدایی خاص با سوزی پنهانی، پخته و پرورده داشت که با ساختار ارکستری هماهنگ بود. صدای او از تحریرهای شمرده و پخته ی آوازی برخوردار بود و سعی می‌کرد که محدوده  صدایش را بشناسد و در همان محدوده از تمام ظرفیت‌های صدایش بهره ببرد. گلچین خط خوبی داشت،نوازنده ی عود بود، طبع شعر داشت و ادبیات را به خوبی می‌شناخت و به همان خوبی و شمردگی در آوازهایش به کار می برد.

برنامه «با کاروان شعر و موسیقی» که به بررسی شناسنامه آثار موسیقی اختصاص دارد  را یلدا احتشامی‌با گویندگی مریم واعظ پور تهیه می‌کند که ساعت ۱۲:۲۰ از رادیو فرهنگ پخش می‌ شود.

نظر شما