یک شاعر مطرح کرد؛

هفته کتاب آغاز یکسال تلاش و حضور در عرصه کتاب است

۱۴۰۰/۰۸/۲۸ - ۰۱:۰۵:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۲۸۲۸
هفته کتاب آغاز یکسال تلاش و حضور در عرصه کتاب است
مصطفی محدثی خراسانی با اشاره به بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران بیان کرد:هفته کتاب آغاز یکسال تلاش، فعالیت و حضور در عرصه کتاب است؛ توقع من این است که این هفته، هفته تجدید نیرو و نفس تازه کردن و آماده شدن برای یک سال فعالیت تاثیرگذار و مستمر باشد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ مصطفی محدثی خراسانی، در گفت‌وگو با ستاد خبری بیست و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، ضمن بیان این‌که اگر بتوانیم به هر بهانه‌ای بحث کتاب، مطالعه و مسائلی از این دست را مطرح کنیم، نفس عمل کاملا برای بنیان‌های فرهنگی ما ارزشمند، حیاتی و ضروری است، اظهار کرد: در واقع تمام شئون زندگی ما در آن بنیان‌ها شکل گرفته و ساخته می‌شود و قطعا منطق اصلی هر معضل و مشکلی هم که در طول تاریخ بوده یا اکنون با آن مواجه هستیم یا در آینده خواهیم داشت، مباحث فرهنگی است.

وی افزود: یعنی اگر در هرجا که کاستی دیده می‌شود ریشه‌یابی صورت گیرد نهایتا به غفلت‌ها و کم‌کاری‌هایی می‌رسیم که در حوزه فرهنگ وجود دارد. امروز نیز آشکارا می‌بینیم که با مشکلاتی دسته و پنجه نرم می‌کنیم که اگر کارهای فرهنگی در آن زمینه انجام شده بود به مراتب این مشکلات کمتر دیده می‌شد.

این شاعر با اشاره به بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: اختصاص هفته‌ای با این عنوان که ذهن مردم، مسئولان و همه جامعه را متوجه این حوزه بنیادین در فرهنگ و معرفت ما کند کار ارزشمندی است و جز تحسین نمی‌توان چیزی گفت.

او درباره اهمیت و جایگاه هفته کتاب درخصوص ترویج مبحث کتاب‌خوانی عنوان کرد: یکی از کارکردهای هفته کتاب این است که موجی ایجاد می‌کند، ذهن جامعه، مردم، مسئولان و همچنین خود رسانه‌ها با این مبحث درگیر می‌شود؛ اما فعالیت‌هایی که در این خصوص انجام می‌شود باید استمرار داشته باشد و ما نباید فعالیت‌هایی را ابتدای هفته آغاز کنیم و آخر هفته به پایان برسانیم. به واقع باید به این شکل به هفته کتاب نگاه کنیم که هر سال این هفته باید موتور محرک باشد و برای حرکت در طول سال ایجاد انگیزه کند؛ این هفته آغاز یکسال تلاش و فعالیت و حضور در عرصه کتاب است. توقع من این است که هفته کتاب، هفته تجدید نیرو و نفس تازه کردن و آماده شدن باشد برای یک سال فعالیت تاثیرگذار و مستمر.

وی درباره تاثیرگذاری هفته کتاب در دوره‌های مختلف تصریح کرد: قطعا برگزاری این آیین فرهنگی و ملی در آشنایی مردم با کتاب اثر گذار است. اگر این نوع فعالیت‌ها انجام نمی‌شد بسیار عقب‌تر از جایی بودیم که اکنون حضور داریم. ولی می‌توانست تاثیر بیشتر و نقش پررنگ‌تری داشته باشد که لازمه آن نیز کارهای کارشناسی بیشتر و برنامه‌های اصولی‌تر و داشتن پشتوانه‌های لازم است، خصوصا در روزگار اکنون باید ضمانت اجرایی و پشتوانه‌های مالی غنی‌تری در اختیار خانه کتاب و ادبیات ایران باشد برای این‌که بتواند حضور تاثیرگذاری‌تری داشته و موسسه نقش تعیین کننده‌تری در فرهنگ و معرفت ما داشته باشد.

مصطفی محدثی خراسانی در پایان با اشاره به طرح‎های فصلی فروش کتاب گفت: هرکاری که درخصوص جذب مردم به سمت کتاب و کتابخوانی باشد را ارزشمند می‌دانم. همچنین برگزاری نمایشگاه‌های کتاب که در استان‌های مختلف به تناوب برگزار می‌شد نیز فعالیت موثری بود. امیدوارم پس از پایان کرونا دوباره برگزار شود و طنین نام کتاب در طول سال در جریان باشد.

بیست‌و‌نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از بیست‌وچهارم آبان‌ماه آغاز شده  تا یکم آذرماه ۱۴۰۰با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پُرکنیم» در سراسر کشور ادامه دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز