معرفی کتاب؛

«زنان دانشمند» نمایشنامه‌ای درباره نقش زنان در جامعه

۱۴۰۰/۰۹/۰۷ - ۰۵:۰۴:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۳۱۷۳
«زنان دانشمند» نمایشنامه‌ای درباره نقش زنان در جامعه
«زنان دانشمند» نمایشنامه‌ای در پنج پرده به قلم ژان باتیست مولیر(۱۶۷۳-۱۶۲۲)، نویسنده و نمایشنامه‌نویس فرانسوی سده هفدهم است.

به گزارش برنا؛ نمایشنامه «زنان دانشمند» به صورت شعر نوشته شده‌ است. این اثر طنزی در مورد اعضای فرهنگستان، آگاهی زنان و تصنع گرایان و یکی از محبوب‌ترین کمدی‌های وی بود.

این نمایش در ۱۱ مارس ۱۶۷۲ در تئاتر پله-رویال پاریس اجرا شد و «زنان دانشمند» نگاهی به تحولات پرشتاب اجتماعی در این سده در کشور فرانسه و اروپای آن دوران دارد. شخصیت‌های این داستان درگیر این چالش هستند که آیا پیوند زناشویی جلوی آزادی زنان را می‌گیرد یا نه؟

مولیر در بزرگترین آثارش به نقد و تحلیل بی رحمانه خلق وخوی آدمی، کاویدن ریشه حماقت های بشری و تحلیل پندارهای نادرست انسان می پردازد. هیچ کس مانند او مبنای «کمیک» اش را تا این اندازه دقیق بر ناگاهی، حسادت، توهم، ریا، دروغ، گیجی و کوری شخصیت انسان در معنای عامش استوار نکرده است. وضمنا، در مقابل، هیچ درام نویسی چون او و در دوره او، در آثارش تا این حد از لذت زندگی، احترام به آزادی، ارزش دوستی وستایش صداقت سخن نگفته است.

مولیر از بزرگ‌ترین دارم‌نویس‌های تاریخ است که به کمدی مقامی والا بخشید در حالیکه تا آن زمان تراژدی دارای چنین ویژگی بود.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز