معرفی کتاب؛

«سینمای آزار» کتابی برای علاقه‌مندان به سینمای میشاییل هانکه

۱۴۰۰/۰۹/۰۶ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۳۱۸۰
«سینمای آزار» کتابی برای علاقه‌مندان به سینمای میشاییل هانکه
کتاب «سینمای آزار» نوشته سعید عقیقی است. این کتاب را نشر چشمه منتشر کرده است و در آن میشاییل هانکه و سینمایش و نگاهش به هنر بررسی می‌شود.

به گزارش برنا؛ میشاییل هانکه کارگردان مطرح سینمای اتریش است که تا امروز موفق به کسب دو جایزه نخل طلای کن برای فیلم‌های «ربان سفید» و «عشق» شده است و از دیگر آثار او می‌توان به فیلم‌های «پنهان»، «پایان خوش»، «معلم پیانو» و... اشاره کرد.

سعید عقیقی (متولد ۹ آبان ۱۳۴۹ - کرمانشاه) فیلم‌نامه‌نویس، مدرس، منتقد و کارگردان سینما است؛ او سه فیلمنامه «هفت پرده» و «شب‌های روشن» و «صداها» نوشته است.

بخش‌هایی از کتاب:

در دنیایی که میان تصاویر سرخط خبرهای روزانه و فیلم های اکشن و وحشتناکش تفاوتی دیده نمی شود، دنیایی که یکپارچگی اش فریبی بیش نیست و بیشتر آثار هنری معاصرش هجویه هایی کم مایه و زودگذرند، معمایی که به جای پاسخی قطعی دم به دم پیچیده تر می شود، نماهای بی چشم انداز و گاه ساکن و خالی، اعمالی با انگیزه ای مبهم و دیریاب و نتایجی شگفت آور و هولناک، نباید چندان تازه و عذاب آور باشد، اما هست. پرسش های میشاییل هانکه را پاسخی نیست مگر آگاهی و هشدار: این است راز سینمای آزار و...

هانکه چه از مشرب فکری و چه از منظر سنت‌های خانوادگی در مکانی بورژوایی (و طبعاً امن‌تر، در وینی پابرجا، نه در برلینی ویران) تربیت می‌شود. او همسن ورنر هرتسوگ است، اما سال‌ها بعد از او راهی سینما شده است. به یک معنا، تجربیات او در مسیری کاملاً متفاوت، و فارغ از بچه‌های «عشق فیلم» بیانیهٔ اُبرهاوزن شکل گرفته و از مجراهای روان‌شناختی و فلسفی پیچیده‌ای گذشته است. در نتیجه احساس یکپارچگیِ جاری در فیلم‌های او بیشتر به هویت هنرمندانه‌اش برمی‌گردد تا حرفه‌اش به عنوان یک کارگردان.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز