جبار آذین در گفت‌وگو با خبرنگار برنا:

«منصور» جایگاه ویژه‌ای در سینمای دفاع مقدس دارد

۱۴۰۰/۰۹/۰۱ - ۰۵:۰۳:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۳۵۰۴
«منصور» جایگاه ویژه‌ای در سینمای دفاع مقدس دارد
جبار آذین با اشاره به اینکه کم‌لطفی‌ها و بی‌توجهی‌های بسیاری به سینمای دفاع مقدس در سال‌های اخیر صورت گرفته تأکید کرد که «منصور» در این شرایط توانسته به اثری تبدیل شود که قطعاً جایگاه ویژه‌ای در سینمای دفاع مقدس دارد.

جبار آذین منتقد سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: گونه یا ژانر دفاع مقدس یک ژانر کاملاً برخاسته از متن و بطن انقلاب اسلامی است که در هیچ جای دنیا نمونه ندارد و ما باید از این دستاورد بزرگ محافظت کنیم.

آذین خاطرنشان کرد: اگر چه نشانه‌های مشترکی بین این ژانر سینمایی و دیگر ژانرها مثل جنگ، حادثه و... وجود دارد اما به دلیل مضامین و بارهای دینی، مذهبی و ملی که در این آثار دیده می‌شود، می‌توان ژانر دفاع مقدس را با متفاوت دانست.

او افزود: ژانر دفاع مقدس دستاورد بزرگی سینمای ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی است و باید در مرکزیت سینمای ایران به عنوان نقطه عطفی برای ایجاد سینمای ملی قرار بگیرد اما متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد هستیم که این گونه سینمایی ارزشمند بسیار مهجور واقع شده و تسخیر سینما توسط تولیدات بازاری و صرفاً گیشه‌پسند باعث شده تا هنرمندان نتوانند به تولید اینگونه آثار اقدام کنند.

این منتقد در ادامه تصریح کرد: فیلم سینمایی «منصور» در چنین شرایطی ساخته شده و توانسته با حرکت به سمت باورها و ارزش‌ها با وفاداری به تاریخ علاوه بر روایتی درباره یکی از شخصیت‌های مهم تاریخ معاصر کشورمان در جهت ترویج مضامینی ارزشمند برای نسل جوان اثری قابل تأمل باشد. شاید «منصور» به لحاظ بازی بازیگران و کارگردانی دچار اشکالاتی باشد که نتوان آن را اثری بی نقص دانست اما قطعاً فیلم سیاوش سرمدی از آثار جذاب سینمای دفاع مقدس در سال‌های اخیر است. «منصور» فیلمی است که جای مکث و بحث فراوان دارد و ویژگی‌هایی که معمولاً منجر به تحسین و تشویق فیلم‌های دفاع مقدسی می‌شوند در این فیلم دیده می‌شود و «منصور» توانسته علاوه بر این به موقعیت‌ها و مباحثی بپردازد که درباره آن‌ها کمتر بحث شده است.

آذین خاطرنشان کرد: یکی از مباحث مهم درباره فیلم سینمایی «منصور» توجه به موضوع مهم تولید ملی است، شهید منصور ستاری و یارانش در تولید هواپیماهای جنگی اقدامات فوق‌العاده‌ای داشته و این مهم را در دوران جنگ به خوبی سامان دادند که همچنان دستاوردهای این شهید بزرگوار را در این عرصه شاهد هستیم و چنین موضوع خاصی به خوبی توانسته نظر مخاطبان را جلب کند و نکته دیگر درباره «منصور» به شخصیت‌پردازی‌ها مربوط می‌شود. شخصیت‌پردازی‌ها در این فیلم به خوبی صورت گرفته و بازیگران توانسته‌اند بازی خوبی را ارائه دهند که در کنار جذابیت‌های بصری اثر کیفیت فیلم را به سطح مطلوبی رسانده‌اند.

این منتقد در ادامه تأکید کرد: گر چه پرداختن به شخصیت شهید منصور ستاری جای کار بیشتری دارد اما در این فیلم به همین اندازه که ما شناختی نسبی درباره این فرد و اقداماتش پیدا می‌کنیم اتفاق بسیاری خوبی است. سکانس‌های مربوط به شخصیت مرحوم هاشمی رفسنجانی به نظر من می‌توانست حفظ شود چرا که به باورپذیری قصه «منصور» کمک می‌کند. حذف شخصیت مرحوم هاشمی رفسنجانی نتیجه یک نگرش سیاسی است که البته لطمه چندانی به اثر نزده اما می‌توانست به بهتر شدن کیفیت این اثر کمک کند.

آذین در پایان اظهار داشت: به هر صورت «منصور» توانسته با همه کمی‌ها و کاستی‌ها و با جذابیت‌های موضوعی، محتوایی و ساختاری نظر مخاطبان را به خود جلب کند و جایگاهی ویژه در بین آثار سینمای دفاع مقدس داشته باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز