مدیرعامل انجمن فرهنگی زنان ناشر مطرح کرد؛

کتاب باید به شکل گسترده در دسترس مردم قرار گیرد

۱۴۰۰/۰۸/۲۹ - ۲۳:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۳۷۵۰
مریم سادات ظهوریان، عنوان کرد: همانطور که امروز در هر خیابان و محله‌ای فروشگاه‌های مواد غذایی وجود دارد تا مردم به مواد غذایی ضروری دسترسی داشته باشند، کتاب هم باید به شکل گسترده در دسترس مردم قرار داشته باشد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ مریم سادات ظهوریان (مدیرعامل انجمن فرهنگی زنان ناشر) ضمن اشاره به ضرورت برگزاری هفته کتاب، تصریح کرد: این هفته فرصت خوبی است تا به اهالی نشر و مشکلات دست‌اندرکاران آن پرداخته شود؛ زیرا امروز ناشران  در زمینه تولید کتاب به‌خصوص در تامین مواد اولیه و چاپ کتاب دچار مشکلات زیادی هستند. انتظار داریم هفته کتاب و کتابخوانی فرصتی برای شناساندن ناشران به عنوان یکی از اعضای این جامعه باشد و همه دغدغه‌ها و نیازمندی‌های آن‌ها به چشم بیاید و به نوعی در کار آن‌ها گره‌گشایی ایجاد شود.

او با بیان اینکه بردن اسم کتاب به عنوان نماد فرهنگ یا استفاده از آن به عنوان دکور در خانه‌ها یا کافه‌ها باید کنار گذاشته شود، عنوان کرد: کتاب‌ باید از حالت نمادین و سمبلیک خارج شود و به شکل کاربردی و اثرگذار در زندگی مردم قرار گیرد و شرایط مهیا شود. اگر شرایط تولید و توزیع کتاب رونق پیدا کند و تسهیلات مناسب دراختیار اهالی نشر قرار گیرد تا کتاب با قیمت و شرایط درست به دست مخاطب برسد، تاثیرگذاری بیشتر و بهتری دارد.

وی ضمن با اشاره به لزوم توسعه ویترین کتاب در محله‌های مختلف، مطرح کرد: همانطور که امروز در هر خیابان و محله‌ای فروشگاه‌های مواد غذایی وجود دارند تا مردم به آن ضروری دسترسی داشته باشند، کتاب هم باید به شکل گسترده در دسترس مردم قرار داشته باشد. از سوی دیگر کتاب‌ها و کتابفروشی‌ها باید آنقدر پرمحتوا و زیبا باشند که افراد با مراجعه به کتابفروشی برای تهیه کتاب درسی و دانشگاهی یک یا چند جلد کتاب دیگر هم برای مطالعه آزاد خریداری کنند اما ما مجموعه‌های محدودی داریم که این پتانسیل را داشته باشند.

مریم سادات ظهوریان در پایان گفت: باید به کتاب به عنوان یک لازمه فرهنگی مورد نیاز جامعه که موجب زنده نگه داشتن شخصیت‌های مختلف است، نگاه شود. از سوی دیگر هفته کتاب فرصتی است تا جایگاه نویسندگان و شعرا در جامعه جدی گرفته شود و این افراد در ذهن مردم زنده باقی بمانند. همچنین انتظار داریم اهمیت بیشتری به تشکل‌های صنفی داده شود و دغدغه ناشران از طریق مجموعه‌ها و تشکل‌ها بررسی شود و از نظرات و دیدگاه‌های آن‌ها استفاده شود.

بیست‌و‌نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از بیست‌وچهارم آبان‌ماه آغاز شده و تا یکم آذرماه ١٤٠٠ با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پُر کنیم» در سراسر کشور ادامه دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز