هفته کتاب، فرصت خوبی برای یادآوری کتاب به مردم است

۱۴۰۰/۰۹/۰۱ - ۰۷:۰۷:۰۶
کد خبر: ۱۲۶۴۲۱۲
هفته کتاب، فرصت خوبی برای یادآوری کتاب به مردم است
عبدالرحیم سعیدی‌راد هفته کتاب را فرصت خوبی برای یادآوری کتاب به مردم دانست و اظهار کرد: برگزاری هفته کتاب تا این دوره مفید بوده است؛ اکنون باید رصدی صورت گیرد تا میزان سطح مطالعه پیش و پس از برگزاری این هفته سنجیده شود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ عبدالرحیم سعیدی‌راد شاعر  در گفت‌وگو با ستاد خبری بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، در خصوص هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: کتاب امر مهمی است که لازم است توجه بیشتری به آن صورت گیرد؛ این‌که گفته می‌شود ایرانیان سرانه مطالعه پایینی دارند برای ما بد است. البته این نکته تا حدی تبلیغ خارجی است و تا حدی نیز درست است. توجه به کتاب و گذاشتن هفته‌ای به این نام باعث می‌شود توجه جامعه به کتاب جلب شود. این جلب کردن توجه سبب می‌شود آن‌هایی که اهل کتاب هستند قدری کتاب‌های خود را سهل‌الوصول‌تر در اختیار مخاطبان قرار دهند.

وی هفته کتاب را هفته‌ای خوش یمن خواند و بیان کرد: همه کسانی که با کتاب سروکار دارند انسان‌هایی هستند که از نظر شخصیتی آرام و اهل منطق بوده و از خشم و خشونت نیز دور هستند. هرکسی که اهل شعر خواندن باشد یا در هر زمینه دیگری کتاب مطالعه کند قطعا در مسیری قدم می‌‌گذارد که هم خود آرامش دارد و هم می‌تواند آرامش را به جامعه تزریق کند.

او با اشاره به اهمیت هفته کتاب و لزوم توجه بیشتر به آن اظهار کرد: اهالی رسانه باید به اندازه هر هفته دیگری همچون هفته سلامت به این هفته نیز اهمیت دهند؛ کتاب باید جایگاه والایی در میان مردم جامعه ما داشته باشد. اکنون مردم بیشتر از گوشی استفاده کرده و گاهی در همان تلفن همراه مطالعه می‌کنند و آن را جزو آمار در نظر می‌گیرند تا سطح مطالعه را بالا ببرند ولی کتاب و ورق زدن آن انرژی مثبتی دارد که گوشی‌ها ندارد.

این شاعر ضمن بیان این‌که باید راه‌های مطالعه و راه‌های رسیدن به کتاب را آسان کرد، گفت: اکنون فروش مجازی بسیاری از ناشران بیشتر از فروش حضوری است و به همین دلیل می‌توان از فضای مجازی برای یافتن کتاب مورد نظر استفاده  کرد. به‌واقع ما در شهرستان‌ها افراد زیادی داریم که علاقه‌مند به کتاب هستند اما نمی‌توانند آن را تهیه کنند از این رو که دسترسی ندارد یا کتابفروشی شهر و استان‌شان آن کتاب‌ها را ندارد؛ ولی اگر زمینه خرید و دریافت کتاب از طریق رسانه‌های مجازی فراهم شود، می‌توانند به راحتی آن را تهیه کنند.

وی هفته کتاب را فرصت خوبی برای یادآوری کتاب به مردم دانست و تصریح کرد: برگزاری هفته کتاب تا این دوره مفید بوده است؛ اکنون باید رصدی صورت گیرد تا میزان سطح مطالعه پیش و پس از برگزاری این هفته سنجیده شود. همچنین باید اطلاعات آماری درباره علاقه‌مندی‌های مردم در خصوص کتاب‌های مختلف بررسی و تحلیل شود تا کم کم جامعه را به سوی مطالعه کتاب و کتاب خوب هدایت کنیم.

او با اشاره به این‎‌که پیدا کردن کتاب خوب سخت است، عنوان کرد: اکنون آثار زیادی منتشر می‌شود اما برخی از آن‌ها آثار خوب و قابل خواندنی نیستند. در حال حاضر تیراژ کتاب‌ها پایین آمده است ولی همچنان کتاب‌های خوب مخاطب خود را دارد و با توجه به شعار بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران باید به معرفی آثار خوب پرداخت و این امر مردم و مخاطبان حرفه‌ای را به سمت خواندن کتاب می‌کشاند.

عبدالرحیم سعیدی‌راد در پایان سخنان خود با طرح این نکته که قیمت کتاب در حال حاضر زیاد است، گفت: در این شرایط آوردن کتاب به سبد خرید خانوار یک هنر است. باید راه‌هایی برای این کار پیدا کرد. با برگزاری هفته کتاب و طرح توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب) مردم سریع‌تر و آسان‌تر به کتاب دسترسی پیدا می‌کنند.

بیست‌و‌نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از بیست‌وچهارم آبان‌ماه آغاز شده و تا یکم آذرماه ١٤٠٠ با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پُر کنیم» در سراسر کشور ادامه دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز