دشت‌گلی: سرمایه‌گذاران تئاتر را بیزینس نبینند!/ با افزایش واکسیناسیون وضعیت تئاتر رونق گرفت!

۱۴۰۰/۰۹/۰۸ - ۰۵:۵۸:۰۲
کد خبر: ۱۲۶۴۲۴۰
دشت‌گلی: سرمایه‌گذاران تئاتر را بیزینس نبینند!/ با افزایش واکسیناسیون وضعیت تئاتر رونق گرفت!
بررسی وضعیت سالن های تئاتر و بازگشت مخاطبان نمایش ها به سالن ها به آیتم های مختلفی به دوران بعد از کرونا بر می گردد که بخش عمده ای از آن در شرایط اقتصادی پیش رو به هزینه های مرتبط با دیدن یک نمایش بر می گردد اما در گزارشی ابتدا وضعیت فعلی استقبال مخاطب را با مدیران سالن های نمایش تهران بررسی می کنیم و سپس موضوع اقتصاد در تئاتر به روشن ماندن چراغ نمایش ها در دوران پسا کرونا خواهیم پرداخت.

محمد دشتگلی، مدیر پردیس تئاتر شهرزاد، در گفت و گو با برنا و در پاسخ به این سوال که سالن های تئاتر چگونه می توانند به وضعیت عادی بازگردند گفت: فکر می‌کنم با توجه شرایط حال حاضر که واکسیناسیون به یک حد قابل قبولی رسیده است. اگر خاطرتان باشد در روزهای اولی که این بیماری آمده بود، کسانی که در حوزه هنرهای نمایشی و تئاتر نام و نشانی داشتن و پر مخاطب بودند به دلیل نگرانی‌هایی که بابت رعایت نشدن پروتکل‌ها داشتند و ممنوعیت‌هایی که در آن دوران بود حالا که شرایط بهتر شده باید پیش دستی کرده و تئاتر به روی صحنه برود. در حال حاضر اکثر کسانی که برای اجرای نمایش مراجعه می کنند یا آماتور هستند و یا به اصطلاح کار اولی ام با این وجود خود به خود کمی چراغ صحنه را روشن نگه داشته اند اما آن رونق لازم که باید باشد را نداریم. مثال زدید دینامیت و قهرمان این ها فیلم هایی بودند که هم کارگردانان‌شان و هم بازیگران‌شان کسانی بودند که مورد قبول و مورد توجه مخاطب بودند. درحال حاضر همانطور که گفتم اگر تئاتر هم کسانی که مورد قبول مخاطب هستند دست به کار شوند و کارهای جدید شروع کنند تحولی در تئاتر ایجاد می شود مخصوصا در فصل پاییز که به نوعی فصل تئاتر است و فستیوال‌های مختلفی که مانند جشنواره فجر و... برگزار می شود و از سمتی دیگر هم انتخاب متونی مختلف با مضامینی که دغدغه ی جامعه است و به مردم را سمت شادی و نشاط سوق می دهد هم می تواند موثر باشد.

محمد دشتگلی

دشت‌گلی در پاسخ به این سوال که آیا سرمایه‌گذاران در تئاتر می‌توانند موثر باشند گفت: کاملا می‌توانند موثر باشند، البته سرمایه‌گذار یک نمایش نگاه می‌کنند به این که تیم بازیگری آن چه کسانی هستند که مورد توجه مخاطبین قرار بگیرد قطعا اگر ببینند یک گروه نمایشی متن و مضمون نمایشش خوب است اما بازیگرانش شناخته شده نباشد خیلی رغبتی به حضور نخواهد داشت البته صنعت سینما با تئاتر تفاوت دارد عموما تئاترهایی که در تماشاخانه‌های خصوصی و یا سالن‌های دولتی اجرا می روند خیلی مورد نظر سرمایه گذار به لحاظ بیزینسی نیست چون معمولا بازگشت سرمایه ی قابل قبولی ندارد و معمولا سرمایه گذاران در تئاتر دلی کار می کنند. در تیم ما هم آقای رنجکشان با هزینه هنگفتی که این مجموعه دارد همچنان حمایت می کند اما متاسفانه بازگشت مالی زیادی ندارد و همه ی هزینه هایی که می کند برای علاقه اش به این حوزه است .

او در پایان گفت: سرمایه گذاران در وهله ی اول باید دلی وارد این کار بشوند و خیلی به آن، به شکل یک بیزینس نگاه نکنند به جز تئاتر آزاد و تئاتر شبانه که آن هم مخاطب خاص خودش را دارد و سرگرم کننده است ولی باید دقت بشود که در آن مضامین ساده و سطحی یا اجراهای سخیف نداشته باشیم که سطح انتظار و ذائقه مردم پائین بیاید اما این تماشاخانه‌ها هرشب مخاطبان خودشان را دارند و برگشت سرمایه هم تا حدودی دارند. البته شاید تماشاگر فهمیده ای که به تماشای تئاتر می‌آید تا از دیدن آن چیزی یاد بگیرد  این مدل تئاترها مد نظرش نباشد.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز