مصطفی صادقی ، کارشناس مسائل بین الملل:

رفع تحریم ها باید اعمالی باشد، نه اعلامی

۱۴۰۰/۰۹/۰۱ - ۱۱:۱۳:۵۸
کد خبر: ۱۲۶۴۴۹۲
رفع تحریم ها باید اعمالی باشد، نه اعلامی
کارشناس مسائل بین الملل، در برنامه «کنکاش» ۲۹ آبان ماه درباره موضوع مذاکرات ایران با آمریکا، گفتگو کرد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا ؛ عدم تفاوت نظر جمهوری خواه ها و دموکرات ها درباره برجام مصطفی صادقی ، کارشناس مسائل بین الملل، درباره روند انجام تعهدات تا کنون بیان کرد: ترامپ به عنوان یکی از مخالفان اصلی برجام، اعلام کرد که آمریکا تمایل ندارد بر سر توافقات بماند، و خروج امریکا را بصورت رسمی از برجام اعلام کرد. زمانی که بایدن، ریاست جمهوری را بر عهده گرفت، بسیاری فکر می کردند که آمریکا به برجام باز میگردد.

اما این اتفاق نیفتاد. لذا تفاوتی بین جمهوری خواه ها و دموکرات درباره برجام و درباره ایران، وجود ندارد. وی افزود: تا به امروز بایدن تمایلی به برجام ارائه نداده و حتی تحریم ها را افزایش داده است. همچنین آقای رئیسی تا به حال مخالفتی با برجام نشان نداده است. چرا که تمام کارهایی که ایران در مقابل بدعهدی اروپا انجام داد، تماما منطبق با اصول برجام است. پیشرفت هسته ای ایران، عامل نگرانی طرف برجام وی درباره اشتیاق طرف مقابل به انجام مذاکرات بیان کرد: آن چه که طرف مقابل را مشتاق و البته نگران کرده، پیشرفت هایی است که درچندوقت اخیر در برنامه هسته ای ایران صورت گرفته است.

در طی این پیشرفت، ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد، از ۲۱۰ کیلو فراتر رفته و تاکنون ۲۵ کیلو ، اورانیوم ۶۰ درصد تولید شده است. وی افزود: آن ها درخواستهایی را طبق بندهای برجامی که تعهد انهاست و به آن پایبند نبوده، دارند و اصرار به اجرای بندها توسط ایران دارند. به هرحال به برجام به عنوان یک سند امنیتی نگاه می کردند که البته این سند امنیتی باید برای ایران، آورده ای می داشت که هرگز نداشت. وی درباره خط قرمز ایران در این مذاکرات بیان کرد: ما سه نکته و خط قرمز داریم، که یکی رفع تحریم، دیگری تضمین و مورد بعد، عدم پیوند دادن مسائل برجام با رفع تحریم هاست. وی افزود: ایران فقط به دنبال رفع تحریم از فلان بانک نیست. بلکه ایران خواستار از بین بردن ساختار تحریم هاست. آن چه که آمریکا باید انجام دهد، عدم تحریم بانک مرکزی و ... هست.

نه اینکه تحت عنوان دیگری در لحظه بتوانند بانک مرکزی را تحریم کنند.. وی درباره تصمین عدم تحریم بیان کرد: مورد دوم این است که تضمین بدهند. اتفاقی که در برجام نیفتاد. خیلی از شرکت هایی که حاضر نشدند با ایران قرارداد ببندند، از ترس تحریم نبود (چرا که در ان زمان ، ایران تحریم نبود) بلکه ترس از ریسک سرمایه بود.

چرا که تضمینی وجود نداشت که در آن مورد ایران تحریم نشود. چرا که آمریکایی ها قادر بودند، در لحظه تحریم کنند. وی تاکید کرد: مهمترین نکته ، عدم پیوند دادن مسائل برجام با رفع تحریم هاست. لازم به ذکر است اوباما، مطرح می کرد که به صورت گام به گام با ایران مذاکره کنیم ؛ اما جمهوری خواه ها خواستار با هم پیش بردن این مسائل هستند. رفع تحریم ها، باید اعمالی باشد صادقی ادامه داد: ما باید اروپا و آمریکا را به صورت یک کل منسجم در نظر بگیریم.

یک بخشی از ان ها مانند روسیه و چین با ما موافقت کرده و برخی کشورها کاملا مخالفت کردند. نظر ایرانی ها این است که رفع تحریم ها باید اعمالی باشد، نه اعلامی. و همچنین به همراه راستی آزمایی باشد. اما آمریکایی ها می گویند به محض اعلام رفع تحریم، باید تعهدات اجرایی شود. مکانیسم ماشه، نقطه چالش برانگیز برجام صادقی گفت: مکانیسم ماشه از نقاط چالش برانگیز برجام است. کسانی که به آمریکا انتقاد می کنند که چرا از برجام خارج شدی، به خاطر ایران نمی گویند، بلکه به آمریکا انتقاد می کنند که چرا ظرفیت قانونی ایالات متحده برای تحریم و وضع جریمه های سنگین علیه ایران، برداشته شده است.

وی افزود: برجام یک سند مدت دار است و از مدت آن هم چیزی باقی نمانده است. ما توافقی انجام داده و ذیل آن تعهداتی را در نظر گرفته ایم. این مذاکرات صرفا برای رفع تحریم های ظالمانه بوده است. اما آمریکا هدفش رفع تحریم نیست. بلکه او می گوید یا مذاکره انجام شود و یا پلن b(جنگ) انجام خواهد شد. این کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: نکته این است که نه تنها طرف مقابل حاضر به تعهد جدید نیست، بلکه برای ایران تعهد جدید با سرفصل جدید ایجاد می کند. لذا این مذاکرات پیچیده و زمانبر خواهد بود. به نظر می رسد اگر طرف مقابل بخواهد از اهرم آژانس، به عنوان برگ برنده استفاده کند، حتما باید منتظر برگ برنده سنگین تری از ایران باشد برنامه زنده و تلویزیونی کنکاش شب گذشته ۲۹ آبان ماه با موضوع مذاکرات ایران با آمریکا روی آنتن شبکه جام جم رفت. برنامه تلویزیونی کنکاش با اجرای امیر علیعسگری شنبهها ساعت 20:30 به وقت تهران از شبکه جهانی جام جم پخش میشود.

نظر شما