یادداشت؛

بلوای بدیعی در سریال "روز بلوا"

۱۴۰۰/۰۹/۰۴ - ۱۴:۳۲:۰۷
کد خبر: ۱۲۶۶۰۴۳
بلوای بدیعی در سریال روز بلوا
پریسا الیاسی، فیلم‌نامه‌نویس در یادداشتی برای سرویس فرهنگ وهنر خبرگزاری برنا از مینی سریال «روز بلوا» نوشت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ فیلم «روز بلوا» در بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد اما عوامل و سازندگان فیلم، تصمیم گرفتند که «روز بلوا» را در قالب یک مینی‌سریال سه قسمتی، از پلتفرم نماوا به نمایش دربیاورند.

«روز بلوا»، حول محور شخصیت حاج‌آقا بدیعی، روحانی جوان و محبوب می‌چرخد. فیلم‌ساختن راجع به جامعه‌ روحانیت، شبیه به راه‌رفتن روی لبه‌ تیغ است اما بهروز شعیبی پیش از ساخت این فیلم، در سریال پرده‌نشین، امتحان خودش را در مورد روحانیت و ساخت فیلم در موردشان، پس داده‌است.

سریال، با یک ضربه ناگهانی شروع می‌شود؛ دخترخانمی نسبتی به حاج‌آقا بدیعی می‌دهد که ما نمی‌دانیم نسبت نارواست یا درست است. سکانس بعدی، که سکانس معرفی حاج‌آقا بدیعی است؛ او را بهتر می‌شناسیم. یک روحانی جوان است و حرف‌های تند و تیزی می‌زند که به مذاق برخی، خوش نمی‌آید و نبودن وقت را بهانه می‌کنند و صحبت حاج‌آقا را قطع کرده و آنتن را از او می‌گیرند.

حاج‌آقا بدیعی شاگردهای زیادی دارد که اتفاقا بین آنها، خیلی هم محبوب است. حاج‌آقا بدیعی ماشین مدل‌بالا سوار می‌شود، گوشی آیفون ۲۰میلیون تومنی به دست می‌گیرد و ابایی هم از این کار ندارد و هیچ‌ کوششی برای لاپوشانی وضع مالی خوبش نمی‌کند.

مخاطب هنوز گیج از ضربه ابتدایی فیلم است که ضربه بعدی زده‌ می‌شود. حاج‌آقا بدیعی، ناگهان درگیر یک پرونده فساد مالی و اختلاس می‌شود. فیلم قرار است منتقد شرایط کنونی و فساد مالی افراد بالادست باشد. البته از آن‌جایی که فیلم به سازمان هنری اوج تعلق دارد، بیننده خیلی نگران حاج‌آقا بدیعی نمی‌شود و پایان فیلم تا حدودی از همان ابتدا معلوم است!

سریال، ریتم تندی دارد و مخاطب را ترغیب به دنبال کردن داستان می‌کند. ریتم تند هم به این موضوع برمی‌گردد که فیلم در قالب یک کار سینمایی و زمان محدودی ساخته‌شده‌است. شاید اگر از ابتدا قرار بود فیلم‌نامه در قالب یک سریال ساخته‌شود؛ زمان بیشتری برای معرفی و شناخت شخصیت‌ها گذاشته‌می‌شد.

حاج‌آقا بدیعی ناخواسته درگیر یک بلوا و غوغا شده‌است. او که در سکانس ابتدایی فیلم در یک برنامه زنده تلویزیونی درباره لزوم مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی مسئولین سخنرانی می‌کند، در میانه‌های فیلم وقتی تجمع مال‌باختگان را می‌بیند، گاز ماشین شاسی‌بلندش را می‌گیرد و می‌رود و حاضر نیست بایستد و برای‌شان توضیح دهد که چه اتفاقی افتاده‌.

باید در انتظار دو قسمت دیگر این سریال نشست و دید حاج‌آقا بدیعی آن‌قدری که سخن‌دان و مصالح‌گو هست؛ به همان نسبت عمل‌گرا هم هست یا خیر؟.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز