از سانسور تا سلیقه سالاری

۱۴۰۱/۰۵/۱۹ - ۰۵:۵۸:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۶۷۶۵
از سانسور تا سلیقه سالاری
سانسور و ممیزی و دخیل بودن سلیقه مدیران شبکه های مختلف موضوعی است که همیشه مورد بحث است. با چند تهیه کننده دراینباره گفت و گویی کرده ایم که یکی از آنها را از نظر می گذرانید.

بهروز مفید کارگردان تهیه کننده سینما و تلویزیون که در کارنامه هنری اش سریال هایی جون پای پیاده، هشت و نیم دقیقه و... را دارد در خصوص اینکه آیا سانسور و ممیزی ها در سال های متفاوت نوع جدیدی دارند گفت: خیر اللقاعده این مسئله یک قاعده مشخص دارد و اینگونه نیست که به شما بگویم در سال 99 یک نوع داشته ایم و در سال 1400 شکل دیگری داشته است. و من برخوردی با این مسئله نداشته ام.

او درباره سانسور و ممیزی در مناسبت های مختلف (ماه رمضان،عید و...) گفت: ممکن است در یک روز که عزاداری است درخصوص پخش موسیقی تفاوت هایی وجود داشته باشد چون به هر حال، حال و هوای یک کار شاد را نمی توان در فضای سوگواری پخش کرد اما در سیاست های کلی چنین چیزی وجود ندارد. 

این تهیه کننده درخصوص تفاوت سانسور در شبکه های مختلف و دخالت سلیقه مدیران اظهار داشت: به هرحال بازبینی کردن یک کار انسانی است و در کار انسانی نمی شود همه ی انسان ها یک مسئله را یک مدل نگاه کنند. ممکن است یک بازبینی در یک شبکه کمی متفاوت تر از شبکه ی دیگری باشد اما یک اصول کلی وجود دارد که در همه ی شبکه ها ثابت است اما یک مصادیقی وجود دارد که آن را متغیر می کند یا بعضی مواقع حساسیت هایی که یک سکانس دارد باعث تفاوت در ممیزی ها می شود. به طور مثال یک سکانس علارغم اینکه تمایل به پخش آن نیست اما چون سکانسی کلیدی است و نمی توان آن را حذف کرد شامل اغماض می شود. این مسئله و این اغماض های موردی در حقیقت تغییر  مصادیق طبیعی است اگرچه باید تا می تواند به اصل آن نزدیک شود اما مسئله ای هم نیست که دور از ذهن باشد و بگوییم حتما باید بازبینی بین شبکه دو و سه  تفاوتی نباشد.در اصول کلی تفاوتی نیست اما در مصداق ها ممکن است کمی متفاوت باشد.

او افزود: سانسور و ممیزی موضوعی نیست که بتوان همه ی اصول آن را مکتوب کرد. به طور مثال درمورد بحث حجاب و یا روابط ها و...  یک اصول کلی داریم حتی تهیه کنندگان و کارگردانان هم در حین ساخت آثارشان این را پذیرفتند و این موارد را رعایت می کنند اما ممکن است سهوا یک زیورآلات تزئینی که برای مرد نباید استفاده شود و در حین فیلمبرداری در صحنه متوجه آن نشده ایم به دلیل اینکه  آن یک سکانس کلیدی است پخش می شود اما این به آن معنی نیست که شبکه ای سلیقه ای و یا با ذهن بازتری به مسئله نگاه می کند و آن را پخش می کند اما واقعیت این است که وارد جزئیات که بشویم می بینیم که یک چیز اصولی و مکتوب که هر جا و در هر شبکه ای باید به یک شکل باشد نیست.

بهروز مفید

بهروز مفید در پایان گفت: یک بحثی است که در مصادیق نگاه های بازبین ها روی آن تاثیر می گذارد و دو وضعیت آنتن است که ممکن است سریالی زود به آنتن برسد و سکانس های کلیدی داشته باشد که نتوان آن ها را حذف کرد و این مسئله می تواند این نگاه را ایجاد کند که بحث سانسور و ممیزی سلیقه ای است اما اگر اصول کلی را بدانیم و سلیقه ای برخورد کنیم اشتباه است.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز