جمال گلی: تلویزیون به اصلاح برآورد اعتقادی ندارد/ این روزها بازیگران جز با دستمزد بالا کار نمی‌کنند!

۱۴۰۰/۱۰/۰۴ - ۰۶:۰۳:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۶۷۷۴
جمال گلی: تلویزیون به اصلاح برآورد اعتقادی ندارد/ این روزها بازیگران جز با دستمزد بالا کار نمی‌کنند!
قطعا یکی از اتفاقاتی که در روند تولید هر مجموعه تلویزیونی و سینمایی تاثیرگذار است برآورد هزینه‌ها و میزان هزینه کرد تیم تهیه و تولید است که اصولا می‌تواند در تولید یک اثر نمایشی تاثیر کمی و کیفی بگذارد. بی‌تردید تورم و تغییر قیمت ها چه در حوزه تیم تولید و چه در حوزه بازیگری موردی است که اکثر تهیه‌کنندگان در سال‌های اخیر از آن می‌نالند و عملا تغییر هزینه‌ها و مبالغ رو به رشد دستمزدها باعث شده که پروژه‌ها با یک عددی کلید بخورد اما با آن عدد به پایان نرسد لذا در تولید برخی از آثار رسانه ملی داستان اصلاح برآورد را شاهد هستیم اما در خصوص بعضی از آثار اصلاح برآورد اتفاق نمی‌افتد در گزارشی موضوع اصلاح برآورد و ماجرای تغییر قیمت‌ها و تاثیر آن بر هزینه‌های تولید را بررسی می‌کنیم.

جمال گلی، تهیه‌کننده «سی و‌نه هفته»، «بزم آخر»، «سه جلد» و... در پاسخ به این سوال که تورم و تغییر قیمت ها در بحث تولید که اعم از اجاره لوکیشن، تغییر قیمت فضا، تغییر قیمت وسایل صحنه، تغییرات دستمزد عوامل تولید و.... در روند کار چقدر تاثیرگذار است و آیا چنین موضوعی باعث می‌شود از کیفیت اثر بزنید به خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: با توجه به تورم بالایی که به وجود آمده است و علاوه بر آن برآوردها و قیمت‌هایی که در تلویزیون مصوب می شود مانع از این است که برآوردها با در نظر گرفتن تمام جوانب تولید با کیفیت داشته باشند. یکی از دلایلی که باعث شده در تولیدات تلویزیونی از بازیگران ناشناخته‌تری استفاده شود و کمتر روی بازیگر حساسیت خرج کنند مسئله تورم است درواقع با این کار تولید کننده می‌تواند توازنی بین برآورد و تولید بر قرار کند و  به همین نسبت که لوکیشن، فضا و دیگر تجهیزات فیلمسازی گران شده است بازیگر نیز با دستمزد پائین کاری قبول نمی‌کند و به اصطلاح بازیگران گران نام می‌گیرند. یک مسئله قابل توجه دیگری که باید به آن پرداخت این است که نمی‌توان گفت تهیه کنندگان به دلیل تورم از کیفیت اثر می‌زنند چراکه تهیه‌کننده باهوش مهندسی می‌کند و با توجه به مهم بودن یک اثر برآورد لازم را انجام می‌دهد و هزینه می‌کند و به طبع آن برای قسمت‌هایی که از ارزش کمتری برخوردار است هزینه کمتری می‌کند.

او در این خصوص که آیا تلویزیون اصلاح برآورد داشته است یا خیر؟ تصریح کرد: خیر، طبیعتا اصلاح برآورد ندارد درواقع از ابتدا برای یک اثر برآورد می‌کند و از تهیه‌کننده می‌خواهد بر اساس همان برآورد اثر خود را بسازد به طور مثال سریالی در سال 1398 برآورد بودجه می‌شود و تا سال 1400 هزینه ساخت با توجه به صعود تورم بالا می‌رود در این مرحله تهیه کننده از تلویزیون می‌خواهد بودجه تعیین شده را افزایش دهد و تلویزیون نهایتا 15 الی 20 درصد در ارزیابی به آن تهیه کننده خواهد داد اما چنین امری در قالب اصلاح برآورد کار بسیار دشواری است و به این راحتی تلویزیون اصلاح برآورد ندارد و در چنین شرایطی که تورم به تغییر دستمزد ها می انجامد عدم اصلاح برآورد غلط است.

جمال گلی در پایان و در این باره که آیا گرانی در تولید فیلم و سریال می تواند عامل اصلی افت کیفیت در سال‌های اخیر باشد یا خیر؟ خاطرنشان کرد: خیر. در سال‌های اخیر با توجه به اینکه گرانی و تورم وجود داشته است اما نمی‌توان گفت گرانی مشکل اصلی افت کیفیت است در واقع سلیقه سازنده در این مسئله موثر است چراکه این امکان وجود دارد که با بودجه‌های کمتر آثار با کیفیت تولید و ارائه داد و تمام این‌ها به هوش سازنده بر می‌گردد.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز