علیرضا رئیس دانا، مدیر موسسه انتشارات «نگاه»

پادکست‌ها جای کتاب کاغذی را نمی‌گیرند!

۱۴۰۰/۱۰/۲۱ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۷۲۵۶
پادکست‌ها جای کتاب کاغذی را نمی‌گیرند!
به‌طور طبیعی میزان مطالعه در بین مردم کشور ما از درصد بسیار پائینی برخوردار بوده و یکی از دغدغه‌های مسئولین فرهنگی کشور همیشه این است که سرانه مطالعه تا حد استاندارد فاصله زیادی دارد اما نکته دیگر این است که با روی کار آمدن پدیده‌هایی چون کتب صوتی و پادکست‌ها همان عدد و رقم پائین هم این روزها بر میزان مطالعه مردم ایران تاثیر منفی گذاشته است. در گفت و گو با ناشران و دست اندرکاران حوزه کتاب این آسیب جدی را بررسی می‌کنیم.

علیرضا رئیس دانا، از مدیران باسابقه نشر و مدیر موسسه انتشارات «نگاه» در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا به بررسی عوامل کاهش و پائین بودن سرانه مطالعه کشور و اضافه شدن پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی پرداخت و در پاسخ به این سوال که چرا امروزه مردم علاقه زیادی به کتاب خواندن ندارند آیا این مسئله به مواردی چون نوع نگارش، طراحی، گویش یا نبود جذابیت‌های بصری در کتاب مربوط می‌شود یا دلایل دیگری دارد؟ بیان کرد: باید گفت دوران قبل توسط مسئولان برای ممیزی کتاب بسیار سخت‌گیری شد و تا جایی‌که توانستند مانع پخش آن‌ها با مواردی چون ممیزی و حذف شدند و بسیاری از کتاب‌ها را اصطلاحا به پستو بردند که این مسئله بار منفی زیادی به ارمغان آورد به گونه‌ای که باعث شد کتاب‌های قاچاق و زیر زمینی زیادی روی کار بیایند و به طور غیر قانونی فروخته شوند که البته همچنان با رشد بالایی روبه‌رو هستند و این اتفاق باعث شد اعتماد مردم نسبت به کتاب‌هایی که ناشران رسمی منتشر می‌کنند کم شود.

او افزود: در 8 سال اخیر این مسئله کم‌کم رو به بهبودی رفت در واقع کتاب فروشی‌ها رونق گرفتند اما اعتماد از دست رفته مردم مانند قبل برنگشت. نکته بعد افت تیراژ کتاب‌هاست که به مشکلات اقتصادی بر می‌گردد. در واقع وضعیت اقتصادی خوب نیست و مردم در شرایط بدی به سر می‌برند به طوری که هر روز یک نوع مواد اولیه و خواربار از سبد زندگی‌شان کم می‌شود و علاوه بر این مسئله کرونا نیز تاثیرگذار بوده است. در حقیقت این مسائل عواملی هستند که باعث شدند سرانه مطالعه در کشور کم شود. اما در نتیجه مردم هنوز در این شرایط سخت و ناهنجار دست از کتاب خواندن بر نداشته‌اند و مطالعه دارند.

رئیس دانا در این خصوص که آیا با روی کار آمدن پادکست و کتاب‌های صوتی مردم به کتاب‌های مکتوب کمتر روی می‌آورند یا خیر ؟ تصریح کرد: در حقیقت هیچ کتابی، کتاب مکتوب و کاغذی نمی‌شود و پادکست و کتاب‌های صوتی نمی‌تواند جای کتاب کاغذی را بگیرد. من شخصا کتاب‌های مکتوب را بیشتر می‌پسندم و زمانی که حال روحی خوبی ندارم یا زمان‌هایی که خسته هستم سعی می‌کنم با خواندن کتاب‌هایی که از بار تفکر زیادی برخوردار نیست روحیه‌ام را تغییر دهم.

مدیر موسسه «نگاه» در پاسخ به این سوال که آیا کتاب‌های صوتی برای اینکه مردم کتاب مکتوب نخوانند و بیشتر به سراغ پادکست روند، مضر است یا خیر؟ گفت: مردم با هر شکلی از مطالعه چه از طریق پادکست و کتاب‌های صوتی و چه از طریق کتاب‌های مکتوب و کاغذی اگر بتوانند پیام اجتماعی و عاطفی را از آن به خود انتقال دهند خوب است چراکه به دانش آن‌ها افزوده می‌شود.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز