کارشناس مسائل بین الملل: ضعف بارز سازمان اکو عدم ارتباطات قوی بین کشورهای عضو سازمان است‌

۱۴۰۰/۰۹/۰۸ - ۰۸:۵۳:۴۶
کد خبر: ۱۲۶۷۳۶۴
کارشناس مسائل بین الملل: ضعف بارز سازمان اکو  عدم ارتباطات قوی بین کشورهای عضو سازمان است‌
ایرج فرخنده پور، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین الملل: یکی از ضعف های بارز سازمان اکو، عدم ارتباطات قوی بین کشورهای عضو سازمان است‌.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ کارشناس مسائل بین الملل، در برنامه «کنکاش» ۶ آذر ماه درباره پانزدهمین اجلاس سازمان همکاری اقتصادی اکو که ۷ آذرماه در شهر عشق آباد ترکمنستان برگزار شد نیز و اهمیت و ظرفیت های اقتصادی آن، گفتگو کرد.

ایرج فرخنده پور، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین الملل درباره جایگاه سازمان همکاری اقتصادی اکو گفت: در سال ۱۹۶۲ میلادی ، سه کشور ایران ترکیه و پاکستان، برای ارتباطات قوی تر با تفکر عمده بر مسائل اقتصادی و نگاهی بر مسائل نظامی تشکیل شد.این کشورها جزو ثروتمندترین کشورهای دنیا هستند. که دارای معادن بسیار غنی در دنیا هستند. البته ما با این کشورها مراوداتی اما در سطح پایین داریم. ایران امسال هدفگذاری کرده تا سطح تجارت خود را با اکو به بالای ۹ میلیارد برساند.

وی افزود: بررسی کارشناسان ما نشان می دهد که تا به امروز نتوانستیم به گونه عالی از این ارتباط تجاری استفاده کنیم. که البته علت عمده این مشکل را، پاندمی کرونا اعلام کرده اند. مورد دوم این است که تبادلات ارزی به راحتی در این کشورها انجام نمی گیرد. و مورد سوم و مهمترین مورد، اعتقاد درونی خود اعضا است. که متاسفانه این باور در این اعضا وجود ندارد. طبق گفته کارشناسان، ظرفیت های اقتصادی این سازمان تا دو برابر قابل افزایش است. به عنوان نمونه افغانستان بزرگترین منابع مس و لیتیوم دنیا را دارد.

این کارشناس بین الملل درباره ارتباطات ایران و ترکمنستان اظهار کرد: یکی از ضعف های بارز سازمان اکو، عدم ارتباطات قوی بین کشورهای عضو سازمان است‌.تاکنون بازار اقتصادی ترکمنستان در دست کشورهای غربی بوده است‌.

وی درباره تبادلات اقتصادی اینطور گفت: یکی از موارد امنیت آفرین، تبادلات اقتصادی است.با توجه به اینکه کشور ترکمنستان زیرساخت های خوبی دارد، اگر تجار بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند، می توانیم براحتی نقاط ضعف خود را بهبود ببخشیم. دولت های قبل با توجه به نگرش خود، تمایل زیادی به این ارتباط نداشتند. ما به رایزن های فرهنگی در وزارت خارجه اهمیت می دهیم. اما رایزن های اقتصادی مغفول مانده است. به عنوان نمونه کشور ترکیه ده ها برابر ما رایزن های اقتصادی در کشورهای اطراف دارد.

وی افزود: ایران در شاهراه منطقه و چه بسا دنیا است و به آب های گرم آزاد(خلیج فارس و دریای عمان) دسترسی داریم. با توجه به شرایط تحریم باید علاوه بر رایزن های فرهنگی، بر رایزن های اقتصادی نیز تمرکز کنیم. فرصت خوبی است که با توجه به ساز و کار مالی مشترک، بتوانیم تبادلات اقتصادی را فعال کنیم.

این کارشناس بین الملل افزود: با توجه به اینکه ما جزو بنیان گذاران اکو هستیم و این سازمان هم تا حدودی به پیمان شانگهای طعنه می زند،اگر اعضای آن متحد و منسجم شوند، کارآیی آن فوق العاده بالاست‌.

فرخنده پور اظهار کرد: کمربند ریلی بین ایران ترکیه و پاکستان در حال عملیاتی شدن است، خواه ناخواه به جاده اقتصادی کمربند چین خواهد رسید.برای داشتن اقتصاد پویا، باید خود را به این کریدورها وصل کنیم. شیوه مدیریت در کشورما به سمتی رفته است که از  ظرفیت های اقتصادی کشورهای همسایه برای پویایی خود استفاده کنیم.

وی افزود: یکی از اقدامات این است که ما در  کشورهای عضو، از شبکه مالی خودمان بهره مند شویم و ساز و کار مالی مشترکی داشته باشیم که دیگران نتوانند به آن نفوذ کنند.

وی در پایان درباره توانمندی دیپلماسی ایران بیان کرد: آقای امیر عبداللهیان باهدف توسعه و ارتقای نقش اقتصادی کشور فعالیت می کند. حتی زمانی که دستیار ویژه رئیس مجلس بودند، روابط حسنه ای را با روسای مجلس سایر کشورها داشتند. همین موضوع منجر به ایجاد زمینه ای شد که در حال حاضر از این روابط حسنه و پتانسیل آن به نحو احسن استفاده شود. حسن عملکرد ایشان در بحث مسائل منطقه ای و موضوعات سیاسی، به تقویت روابط اقتصادی با سایر کشورها نیز کمک خواهد کرد.در نظر است که در اجلاس پیش رو ظرفیت های اقتصادی ایران نسبت به سال گذشته، ۴۸ درصد افزایش یابد.

برنامه تلویزیونی «کنکاش» با اجرای امیر علی‌عسگری شنبه‌ها ساعت 21:45 به وقت تهران از شبکه جهانی جام جم پخش می‌شود.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز