روایتی از زندگی غلامحسین یوسفی در « چراغداران»

۱۴۰۰/۰۹/۱۰ - ۰۸:۳۸:۰۲
کد خبر: ۱۲۶۸۲۶۸
روایتی از زندگی غلامحسین یوسفی در « چراغداران»
بهروز رضوی در مستند رادیویی «چراغداران» امروز (۱۰ آذر)به روایت زندگی غلامحسین یوسفی از مفاخر ادبی و فرهنگی کشورمان می پردازد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ برنامه «چراغداران» به شرح کوتاهی از زندگی مفاخر ادبی و فرهنگی کشورمان اختصاص دارد و روایتگر داستان تلاش افرادی است که در فرهنگ و هنر این مرزوبوم اثرگذار بوده اند.

این برنامه که به عنوان یک مرجع صوتی برای معرفی مفاخر و زندگی و آثار شخصیت های برجسته فرهنگی و هنری در ایران به شمار می آید، در این قسمت به روایت زندگی زندگی و آثار اندیشمند و محقق ارزنده زنده یاد دکتر غلامحسین یوسفی، استاد دانشگاه فردوسی مشهد، استاد دانشگاه تهران و استاد دانشگاه پرینسوت آمریکا، به صورت علمی و تخصصی می‌پردازد.

غلامحسین یوسفی یکی از استادان مسلم زبان و ادبیات فارسی به شمار می‌رفت که در زمینه علوم و نظریه‌ های ادبی، صاحب‌ نظر بود. به اعتقاد او آثار ادبی و به خصوص، اشعار ماندگار فارسی در عین حال که از ماهیت ادبی و شروط هنری برخور دارند، رسالت های اجتماعی نیز بر عهده دارند.

غلامحسین یوسفی در ۱۳۰۶ خورشیدی در مشهد چشم به جهان گشود. او از سال ۱۳۳۳ تـا ۱۳۵۸ بـه تـدریس در دانشکده ادبیـات مشهد مشغول بود. در همین سال بازنشسته شد و بــه تـهـران کــوچ کرد. او در آثار خود از بیش از دو هزار فیلسوف، حکیم، دانشمند، سیاستمدار، نویسـنده، شاعر، مـورخ‌ و هـنرمند ایرانـی، عرب، غربـی، روسـی و چینـی نـام بـرده اسـت، بـه گونه ای‌ که‌ یا اثری از آنان خوانده یا نـکتـه ای دربــاره آنـان شـنیده اسـت. در بـیش از ۶۰۰ اثر فارسی‌ و عربی در حوزه هـای تـاریخ و تـصـوف و فـرهنـگ، حـاشـیه نوشـته است. به سبب‌ دانستن‌ زبان‌های فرانسه و انگلیسی با شاهکارهای ذوقـی و فکـری آن دو زبـان و بـا نظریه‌های ادبی رایج‌ در غرب آشنا بود. از او بیش از ۳۰ کتاب تصنیفی،‌ تالیفی و تصحیح متون و ترجمه و متجاوز از ۱۳۰ مقاله علمی‌ به زبان فارسی و بیش از ۳۶ مقاله به زبان انگلیسی در نشریات علمی خارجی بر جای مانده است. غلامحسین یوسفی که سال های متمادی گام‌های بلندی در مسیر ارتقای ادبیات ایران برداشت، سرانجام در ۱۴ آذر ۱۳۶۹ خورشیدی چشم از جهان فرو بست.

برنامه «چراغداران» را به تهیه کنندگی حسینی باغسنگانی و روایت بهروز رضوی، ساعت ۱۲:۱۵ روی موج‌اف ردیف۱۹۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

انتهای پیام//

نظر شما