برنامه "هفت اورنگ" با نگاهی به «ثبت دانش و مهارت آسیاب های آبی»

۱۴۰۰/۰۹/۱۰ - ۰۹:۰۷:۰۹
کد خبر: ۱۲۶۸۲۸۷
برنامه هفت اورنگ با نگاهی به «ثبت دانش و مهارت آسیاب های آبی»
برنامه "هفت اورنگ" چهارشنبه ۱۰ آذر ماه با موضوع “ثبت ملی دانش و مهارت آسیاب های آبی برزگ”از رادیو فرهنگ پخش می شود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در برنامه هفت اورنگ که به معرفی ثبت ملی و جهانی میراث ناملموس ایران زمین اختصاص دارد امشب ثبت ملی دانش و مهارت آسیاب های آبی برزگ بررسی می شود.

آب را باید سرمنشا تمدن بشری دانست. هر جا که آب بود مردم نیز گرد هم می آمدند و خانه هایشان را در اطراف آن بنا می کردند،اختراع های آبی بی مانند مثل قنات و بند، خیلی زود مرزهای ایران را در نوردید و به اقصای گیتی راه یافت. به طوری که  قنات، به عنوان نمودی از هوش بشری نیز در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است‌، حال ثبت ملی دانش و مهارت آسیاب های آبی بزرگ نیز. انجام شده است .

مجموعه آبشارها و آسیاب‌های آبی شوشتر، یکی از بخشهای سیزده‌گانه سیستم آبی تاریخی شوشتر (سازه‌های آبی شوشتر) است . این مجموعه به همراه دوازده اثر دیگر در نشست سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو در ۲۶ ژوئن ۲۰۰۹ (۵ تیرماه ۱۳۸۸) در شهر سویل اسپانیا، با احراز معیارهای ۱، ۲ و ۵، با عنوان سیستم آبی تاریخی شوشتر به صورت یکجا به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسیده‌اند.

همچنین حمام تاریخی و آسیاب آبی شهر نیاسر که از نظر کارشناسان و تحقیقات به عمل آمده و نوع معماری به کار رفته در این بنا حکایت از آن دارد که این حمام و آسیاب در دوران صفویه ساخته شده است نیز در این برنامه مورد توجه قرار می گیرد .آسیاب آبی به وسیله آبی که از آبشار به پائین ریخته می شده به گردش درآمده است. آب ابتدا در داخل تنوره هایی ذخیره و از آنجا بوسیله کول باریکی با فشار به چرخه آسیاب می ریزد و سنگ آسیاب را به گردش درمی آورد و به این ترتیب گندم و جو را آسیا می کند. نوع معماری آسیاب همانند حمام است و باید گفت که این آسیاب تنها آسیاب قدیمی شهر نیست و سایر آسیاب ها یا از کار افتاده یا تخریب شده اند و تنها آسیاب فعال شهر همین آسیاب است.

در این برنامه با عباس تراب زاده ( کارشناس و مسئول میراث فرهنگی استان اصفهان و شهرستان کاشان)نیز درباره آسیاب های آبی گفت و گو می شود.

برنامه هفت اورنگ را به همت گروه ادب و هنر به تهیه کنندگی حسین رحمانی، اجرای کارشناسی، نویسندگی و پژوهش ، ‌مشاور محتوایی سید حامد موسوی، ساعت ۲۱:۰۰ برروی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید .

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز