معرفی کتاب

«سیاست و زیبایی‌شناسی» کتابی درباره پیوند این دو مبحث

۱۴۰۰/۰۹/۱۳ - ۲۳:۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۸۴۴۳
«سیاست و زیبایی‌شناسی» کتابی درباره پیوند این دو مبحث
ژاک رانسیر، فیلسوف فرانسوی، در دو گفت‌وگو با پیتر انگلمان طرحی کلی درباره‌ی شکل‌گیری اندیشه‌ی خود ارائه می‌دهد، از مطالعات اولیه‌اش درباره‌ی رهایی کارگران گرفته تا کارهای اخیرش در باب ادبیات، فیلم و هنرهای بصری. او به جای بحث درباره‌ی زیبایی‌شناسی در چارچوب نحوه‌ی تعمق محدود ما در هنر یا زیبایی، می‌گوید زیبا‌یی‌شناسی تشکیل‌دهنده‌ی اساس کل «رژیم تجربه‌ی» ماست. رانسیر نشان می‌دهد که روابط سیاسی از تجربه‌ی حسی شکل می‌گیرند، چون احساس‌ها و ادراک‌های فردی بدل به دغدغه‌ی کل اجتماع می‌شوند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، کتاب «سیاست و زیبایی‌شناسی» مشتمل است بر دو گفت‌وگو و یک پس‌گفتار: دو گفت‌وگو بین ژاک رانسیر و پیتر انگلمان دربارۀ تفکر رانسیر، و پس‌گفتاری از انگلمان که به معرفی مختصر رانسیر و آشنایی‌ انگلمان با او و زمینۀ شکل‌گیری این گفت‌وگوها می‌پردازد. در معرفی دو پدیدآورندۀ کتاب به همین بسنده می‌کنم که پیتر انگلمان فیلسوفی است آلمانی و مدیر انتشارات پاساژن [= پاساژها]، و ژاک رانسیر فیلسوفی است فرانسوی که فارسی‌زبانان در سال‌های اخیر تا حدودی با کارهای او آشنایی پیدا کرده‌اند و افکارش دربارۀ سیاست و زیبایی‌شناسی و پیوند این دو بحث‌های مختلفی برانگیخته است.

سیاست در دستگاه فکری رانسیر ، تلاشی برای نشان دادن آن به مثابه سازوکاری زیبایی شناختی است. بدین شکل به جای آنکه سیاست به کارگیری یا تلاش برای کسب قدرت باشد، پیکربندی جهانی ویژه است. در این راستا، رانسیر بر آن است که ماهیت زیبایی شناختی سیاست را نه به عنوان یک جهان ویژه مجرد، بلکه به عنوان یک جهان ناسازگار بازتعریف کند. جهانی که به برسازی شکل جدیدی از حس مشترک و افق جدیدی از رؤیت پذیری ها می انجامد که با نفی سلسله مراتب بازنمودی میان موضوعات باارزش و پست به مرئی پذیری کنش ها و کاربست هایی منجر می شود که در ذیل نام سیاست قرار می گیرند.

در این راستا، مقاله حاضر، سعی دارد به این پرسش پاسخ دهد که «بُعد زیبایی شناختی سیاست در اندیشه رانسیر چگونه و بر مبنای چه مؤلفه ها و مقولاتی شکل نظری به خود گرفته است». بنابر فرضیه ما، رانسیر با مفروض گرفتن زیبایی شناسی به عنوان ایده کانتی «صور پیشینی حساسیت» - امری مربوط به زمان و مکان- به سیاست در چارچوب رهایی از توزیع امر محسوس می پردازد؛ امری که به طرح و بازخوانی مفاهیم سیاست و زیبایی شناسی و گذر از معانی متعارف آنها می پردازد. در مقاله پیش رو، پس از بررسی بعد زیبایی شناختی سیاست در اثر «شب های پرولتاریا» و بررسی تبارشناسانه ایده «صور پیشینی حساسیت» در زیبایی شناسی کانت به بحث مبسوط از سیاست و وجوه زیباشناسانه آن در آرای ژاک رانسیر خواهیم پرداخت.

بخش‌هایی از کتاب:

من سعی کردم نشان دهم که رژیم استتیکی از همان ابتدای رژیمی ناساز‌واره است،‌ زیرا، از سویی،‌ چیزی مثل سپهر مخصوص هنر را تعریف می‌کند و، از جهتی دیگر،‌ هر گونه مرزی را میان این سپهر استتیکی و سپهر زندگی به‌طور کامل از میان برمیدارد؛ در نتیجه‌ تنشی مضاعف است که در رژیم استتیکی وجود دارد.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز