کامران قدکچیان:

لودگی و مبتذل بودن مختص آثار طنز نیست!/کیفیت فیلم ها و سریال های کمدی دچار نزول شده است/ابتذال هرگز آیینه ای از جامعه نیست!

۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۱۵:۴۴:۵۳
کد خبر: ۱۲۶۸۹۴۳
لودگی و مبتذل بودن مختص آثار طنز نیست!/کیفیت فیلم ها و سریال های کمدی دچار نزول شده است/ابتذال هرگز آیینه ای از جامعه نیست!
طبیعی است که سینما نقش مهم و موثری در ارتقا فرهنگ در جا انداختن نکات اخلاقی در هر جامعه دارد و بدیهی است که الگو سازی از طریق آثار نمایشی به شدت می تواند در جامعه تاثیرگذار باشد و افراد مختلف نسبت به شخصیت های جذاب و البته رخداد های داستان به تفکر واداشته شده و گاهی حتی دچار تغییرات در نگاه و تفکر می شوند این معجزه سینما است که می تواند مخاطبش را تا این حد محسور سازد.

به گزارش برنا؛ سینما به همان اندازه که می تواند در حوزه های اخلاقی و رفتاری جامعه را به سمت نگاهی اخلاق مدارانه و استاندارد ببرد به همان اندازه نیز می تواند روی رفتار و کردار مخاطبش تاثیری برعکس داشته باشد متاسفانه سینمای بدنه گاهی به دلیل جذب مخاطب با شیوه های غیر هنری به این سمت و سو کشیده می شود که از ممیزی های اخلاق و رفتار فاصله می گیرد و با استفاده از ادبیات کلامی نا مرغوب و یا اکت ها و سکنات خارج از عرف به سمت ابتذالی دور از شأن می رود. در گفت و گو با خانواده سینما این موضوع را بررسی می کنیم.

کامران قدکچیان کارگردان سینما و تلویزیون که در کارنامه هنری اش آثاری چون «جانان»، «جنون»، «پس‌کوچه‌های شمرون»، «دختر شاه پریون» و.... دیده می شود با یک نگاه کلی در پاسخ به این سوال که آثار کمدی تا چه حد به ورطه لودگی می افتند و فیلم مبتذل چه فیلمی محسوب می شود به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: چنین مسئله ای سلیقه ای است درواقع می توان ابتذال را در سلایق مختلف با حد و حدود گره زد. به نظر من کیفیت فیلم های کمدی ما بسیار پایین آمده است و توقع می رود که در این مسئله توجه لازم صورت بگیرد و فیلم ها باید به گونه ای باشد که مردم در عین واحد با لودگی آن فیلم بخندند اما ممکن است این لودگی فقط در فیلم های طنز رخ نشان ندهد چراکه موضوعات مختلفی که ممکن است برخی از آن ها از جامعه بر گرفته باشد روی کار بیایند و موقعیتی را ایجاد کنند که باعث خنده شود اما درحال حاضر باید گفت کمدی های امروزی نوعی ادا درآوردن است و بیشتر به سمت رقص گام بر می دارد.

او در این خصوص که آیا فیلمسازان برای خنداندن مخاطب باید حتما به سمت خط قرمز بروند یا برعکس خط قرمز ها را رد کنند بیان کرد: خارج از ادبیات، ما یک سری مثال ها و گفت و گو های عامیانه داریم که در آن ها کلمات ناپسند و خارج از عرف وجود دارد و زمانی که این مسائل در فیلم ها و سریال ها بازگو و برای مخاطب یادآور می شود سبب خنده می شود به همین دلیل چه در هنگام وجود خط قرمز و چه در نبود خط قرمز شوخی و مثال های مبتذل تا حدودی در فیلم ها وجود دارد اما به لحاظ ادبیات و فرهنگ کشور نباید این مسائل مطرح شود و به نظر من پا بیشتر از حد از گلیم دراز تر شده است.

این کارگردان در پاسخ به این سوال که لودگی به وجود آمده در برخی از فیلم ها و سریال ها بیشتر در فیلمنامه، کارگردانی یا بازیگری اتفاق می افتد یا عوامل دیگری در این کار دست دارد تصریح کرد: امروزه هر بازیگر سبک مخصوص خودش را دارد و اگر در اثری که به خصوصیات او نزدیک نباشد بازی کند مسلما آن فیلم فروش خوبی نخواهد داشت در نتیجه باید به سراغ آثار مبتذل رو بیاورد اما این لودگی تنها ربطی به فیلمنامه نویس، کارگردان یا بازیگر ندارد و همه در این امر دخیل هستند.

کامران قدکچیان کارگردان «بهشت گمشده» در پایان و در این خصوص که آیا لودگی یا مبتذل بودن برخی از فیلم ها و سریال ها آیینه ای از جامعه است یا خواسته کارگردان برای اقبال بیشتر از سوی مخاطب است خاطرنشان کرد: خیر، لودگی و مبتذل بودن آیینه ای از جامعه نیست. مردم جامعه ما به دلیل مشکلات عدیده حتی وقت سر خاراندن هم ندارند چراکه مسائل و مشکلات آنقدر زیاد است که گاهی اوقات با همین فیلم ها و سریال های طنز مبتذل خنده روی لبانشان شکل می گیرد.  اما نکته ای که باید به آن اشاره کنم این است که این فیلم ها و سریال ها باعث می شود ذهن مخاطب به مرور آسیب ببنید و به نظر من باید هر چه زودتر در پی حل این مشکل بر بیاییم.

انتهای پیام//

نظر شما