ظهوریان: والدین باید به فرزندان‌شان در خصوص مسائل جنسی اطلاعات درست و دقیق بدهند تا کنجکاوی آن‌ها رفع شود!

۱۴۰۰/۱۱/۰۴ - ۰۷:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۹۷۰۰
ظهوریان: والدین باید به فرزندان‌شان در خصوص مسائل جنسی اطلاعات درست و دقیق بدهند تا کنجکاوی آن‌ها رفع شود!
روانشناس و درمانگر خانواده تاکید کرد: والدین باید به فرزندان‌شان در خصوص مسائل جنسی اطلاعات درست و دقیق بدهند تا کنجکاوی آن‌ها رفع شود!

در روزگار کرونا و تعطیلی مدارس که کار تحصیل را از پشت نیمکت‌های مدارس به اپلیکیشن‌ها و آموزش‌های از را دور تبدیل کرد عملا دسترسی کودک و نوجوانان به انواع اپلیکیشن و شبکه‌های اجتماعی بیش از پیش شد و همین مسئله کافی بود تا مدیریت خانواده‌ها ناخواسته در این حوزه و نحوه ورود کودکان و نوجوانان به دنیای بی حد و مرز و غیر قابل کنترل نت کمتر شود اما نکته‌ای که در این گزارش در خبرگزاری برنا آسیب‌شناسی می‌شود چرایی میل و رغبت گروه سنی نوجوان به موضوعاتی که خطوط قرمز برای سن و سال آن‌هاست که این کنجکاوی از ابعاد مختلفی برخوردار است

در این رابطه دکتر مریم سادات ظهوریان، روانشناس و درمانگر خانواده، با ما هم کلام می‌شود.

مریم سادات ظهوریان، روانشناس و درمانگر خانواده،​ در خصوص ریشه‌یابی علاقه گروه سنی نوجوان به دیدن آثار خط قرمز دار و گاهی جنسی گفت: هر چیزی که کمی ممنوعیت داشته باشد ایجاد اشتیاق می‌کند و هر جایی که خط قرمز ایجاد کنیم دیگران را جذب می‌کند چون کنجکاو می‌شوند و اشتیاق پیدا می‌کنند تا پاسخ برای ذهن جستجوگرشان پیدا کنند. این عمومیت مسئله است اما جذابیت‌های جنسی جزو غرایزی است که در فطرت انسان وجود دارد و همین مساله را تشدید می‌کند. باید مدیریتی درست در رابطه با آموزش و آشنا کردن و راه‌های مقابله با آن وجود داشته باشد نباید مساله را کتمان کرد و آن را نادیده گرفت چون این مساله وجود دارد و باید مهارت‌های خاصی در رابطه با آموزش بچه‌ها فرا گرفته شود.

درباره نقش خانواده در این مسیر گفت: متاسفانه شاید حتی ده درصد از خانواده‌ها نحوه ارتباط‌گیری را بلد نباشند و حتی بین پدر و مادر نیز خلاءهای آموزشی وجود دارد چه برسد که بخواهند چیزی را به نسل بعدی انتقال بدهند. صددرصد باید این مهارت به خانواده‌ها آموزش داده شود چون نقش بسیار مهمی دارد. اگر در خانواده این موضوع کتمان شود و نادیده گرفته شود و فقط بچه‌ها از طریق اجتماع و دوستان با این مسائل آشنا شوند خطر صد برابر می‌شود. خانواده‌ها با علم جلو می‌روند ولی بچه‌ها در جامعه و بین دوستان در شرایطی قرار می‌گیرند که بر اساس جستجو و حدس و گمان پیش می‌روند و این امکان وجود دارد از طریقی تغذیه شوند که هم اطلاعات صحیح نباشد و هم به خطر بیفتند. یک مادر و پدر بهتر می‌دانند فرزندشان باید در چه سنی این اطلاعات را بگیرد. برخی بلوغ زودرس دارند و یا کنجکاوی آنها متفاوت از هم است و اگر خانواده وارد این ماجرا شوند می‌توانند بچه‌ها را با اطلاعات دقیق‌تری اشباع و کنجکاوی آنها را رفع کنند.

ظهوریان درخصوص نقش رسانه ملی در این مسئله اظهار داشت: رسانه باید یک خوراک عمومی ارائه بدهد. خانواده‌ها می‌توانند با توجه به روحیات فرزند او را تغذیه کنند ولی رسانه به طور عمومی کار می‌کند و باید وجه مشترکی ایجاد کند که برای همه سازنده باشد و اطلاعاتی کافی و درست برای همه داشته باشد. لذا در برنامه رسانه مهم است که مدیران به این نکته دقت کنند. شاید نکته‌ای برای ما اهمیت نداشته باشد ولی بچه‌ها به دلیل ذهن جستجوگر خود آن نکته را می‌گیرند. بنابراین رسانه باید بر پایه اطلاعات و شناژبندی خانواده که این ساخت را بالا آورده‌اند به طور ظریف و دقیق و هدفمند کار و در این حوزه عمل کند.

انتهای پیام//

نظر شما