میزبانی گالری «آرتیبیش» از آثار طراح و کاریکاتوریست فقید

۱۴۰۰/۰۹/۱۵ - ۰۹:۱۶:۲۸
کد خبر: ۱۲۷۰۲۶۳
میزبانی گالری «آرتیبیش» از آثار طراح و کاریکاتوریست فقید
گالری آرتیبیش از روز جمعه، 19 آذر 1400 میزبان مجموعه‌ای از آثار اردشیر محصص، طراح و کاریکاتوریست برجسته‌ خواهد بود که به سال 1387 در نیویورک درگذشت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ مجموعه‌ی آثار شامل تعدادی از آثار کم‌تر دیده شده‌ی اردشیر محصص خواهد بود و نیکزاد نجومی، هنرمند مشهور ایرانی ساکن آمریکا و از دوستان نزدیک محصص در نیویورک، اصالت این آثار را تأیید کرده است. از این نظر مجموعه‌ی کنونی اتفاقی در عرصه‌ی هنرهای تجسمی ایران به شمار می‌آید.

اردشیر محصص، متولد سال 1317 در لاهیجان است. او در رشته‌ی حقوق در دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و از همان زمان به عنوان طراح با نشریات مختلفی نظیر توفیق و ... هم‌کاری کرد. پیش از انقلاب چند کتاب از مجموعه طراحی‌های‌اش منتشر شده بود. محصص در سال 1356 ایران را برای همیشه به مقصد آمریکا ترک کرد و در شهر نیویورک ساکن شد. این هنرمند در سال‌های پایانی عمر با بیماری دست و پنجه نرم می‌کرد و در نهایت در سن هفتاد سالگی در 18 مهر سال 1387 در نیوریورک درگذشت.

در استیتمنت این نمایشگاه اینطور آمده است: « در دوره‌ای که هنرمندان ایرانی دربند زیبایی‌شناسی آثار مدرنیسم بودند او از زیبایی‌شناسی جدا شد و به طراحی برای بیان شخصی پرداخت، اتفاقی که هم‌اکنون نیز امری معاصر شناخته می‌شود.

به این اعتبار او را باید بی لکنت ترین راوی زمانه معاصر دانست.

احمد شاملو در تفسیر آنچه اردشیر محصص سعی در بیان آن داشت، روزگاری نوشت: «اگر بخواهیم بپذیریم که کاریکاتورها بیانی اغراق‌آمیز از واقعیت‌اند، آن‌گاه طرح‌های اردشیر کاریکاتور نیست. حداقل برای ما، اطرافیان و کسانی که با درد و رنج چهره‌های کارهایش آشناییم. اردشیر علاوه بر یک هنرمند با استعداد و توانا، واقع‌گرایی تیزبین باقی می‌ماند. او صورتگر و تصویرساز واقعیت پیرامونش است.» واقعیتی که هنوز هم پابرجاست، نفس می‌کشد و اعتبار دارد.»

نمایشگاه اردشیر محصص از روز جمعه، 19 آذر، در گالری آرتیبیشن برپا خواهد شد. این نمایشگاه به مدت ده روز و تا 29 آذر برپا خواهد بود. علاقه‌مندان می‌توانند هر روز از ساعت 11 تا 20 به نشانی خیابان شریعتی، پایین‌تر از حسینیه ارشاد، نرسیده به همت، گل‌نبی (غرب)، میدان احمدی‌روشن (کتابی)، خیابان ساسانی‌پور، خیابان دریا (قندی)، شماره‌ی 6، گالری آرتیبیشن مراجعه کنند.

همچنین نمایشگاه برای افرادی که در قرنطینه به سر می‌برند، به صورت آنلاین و همزمان با آغاز نمایشگاه در سایت آرتیبیشن (www. artibition. net) دایر خواهد شد.

تلفن تماس علاقمندان جهت هماهنگی و بازدید از آثار: ۰۲۱۲۲۹۲۲۵۳۸

تلفن پاسخگویی واتساپ و تلگرام: ۰۹۳۷۶۰۳۶۹۶۸

index

انتهای پیام//

نظر شما