فصلی جدید تعاملات ایران و سوریه در رادیو

۱۴۰۰/۰۹/۱۶ - ۱۰:۲۴:۰۶
کد خبر: ۱۲۷۰۸۰۵
فصلی جدید تعاملات ایران و سوریه در رادیو
نائب رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و سوریه در خصوص فصل جدید تعاملات دو کشور به رادیو گفت‌وگو گفت: ملت ایران و منطقه باید در صلح، صفا و امنیت زندگی کنند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ عباس گلرو از 4 دهه روابط استراتژیک میان ایران و سوریه سخن گفت و این ارتباطات در بعد سیاسی، امنیتی و نظامی را درهم‌تنیده و مثبت ارزیابی کرد.

وی با اشاره به اینکه روابط ایران و سوریه قبل از بحران، خوب و رو به افزایش بود، به برنامه "رویداد" گفت: پس از خروج سوریه از وضعیت بحرانی فرصت‌هایی را در روابط دو کشور جستجو کردیم و چندی پیش نیز آقای قالیباف با سفر به این کشور گفتگوهای خوبی را شکل داده است.

گلرو همچنین ضرورت افزایش روابط اقتصادی به نفع دو ملت را متذکر شد و گفت: واقعیت این است که روابط اقتصادی متناسب با روابط سیاسی پیش نرفته است و باید این مهم را بالاتر از روابط سیاسی قرار دهیم.

وی همچنین دو کشور را دچار تحریم و دارای فرصت‌هایی مشترک دانست و افزود: مپنا نیروگاه‌هایی را در این کشور ساخته که موردتوجه طرف مقابل قرار گرفته است ولی یکسری مشکلات در حوزه حمل‌ونقل و انتقال پول و مسائل بانکی وجود دارد که در دست بررسی است تا از ظرفیت‌های سوریه بیش‌ازپیش استفاده کنیم.

گلرو در خصوص بهره‌برداری از ظرفیت‌های غیرسیاسی محور مقاومت به نفع کشورهای همسو، گفت: منظومه منطقه‌ای سوریه و عراق موردتوجه ویژه مجلس است و ذیل گروه دوستیِ پارلمانی به سوریه سفری داشتیم و فرصت‌ها، چالش‌ها و آسیب‌ها بررسی شد و کمیته‌ای ویژه در مجلس شکل دادیم.

وی ادامه داد: در این راستا موانع همکاری را بررسی می‌کنیم و از طرفی تلاش داریم تسهیلاتی را برای به صفر رساندن تعرفه گمرکی در نظر گیریم.

گلرو روابط استراتژیک دو کشور را دارای فرصت‌هایی ویژه دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمرکز روابط با همسایگان اساسی است و دولت نیز بر اولویت سیاست خارجی با همسایگان تاکید دارد.

وی با اشاره به سهم ناچیزِ کنونی ایران در روابط تجاری با همسایگان گفت: باید از این بازار بهره ببریم و بهره هم برسانیم؛ لذا باید روابط دوسویه تجاری با همسایگان برقرار کنیم که این درهم‌تنیدگی اقتصادی ثبات و آرامش و امنیت در پی داشته باشد.

انتهای پیام//

نظر شما