پلتفرم‌های آنلاین، آینده پخش سینمای جهان هستند

۱۴۰۰/۰۹/۲۳ - ۰۰:۳۰:۴۳
کد خبر: ۱۲۷۳۵۸۵
پلتفرم‌های آنلاین، آینده پخش سینمای جهان هستند
​پیتر همیلتون تهیه‌کننده و مدیر رسانه‌ای معتقد است پلتفرم‌های آنلاین، آینده پخش سینمای جهان را در دست خواهند داشت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، بعد از ظهر امروز، دوشنبه 22 آذر ماه در حاشیه برگزاری پنجمین روز جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» کارگاه انتقال تجربه پیتر همیلتون با عنوان «راهبردهای پخش اینترنتی و استریمرها» برگزار شد. پیتر همیلتون مدیرِت شرکت مشاوران پیتر همیلتون را بر عهده دارد که از سال 1987 در نیویورک مستقر است و خدمات توسعه کسب و کار را برای صنعت مستند ارائه می‌کند. سونیا سرلک اجرای این کارگاه را برعهده داشت. 

پیتر همیلتون گفت: شبکه‌های تلویزیونی ابتدا مشاغل زیادی در حوزه مستند ایجاد کردند، اما امروز در دوران آنلاین صرفا نیاز است که شبکه‌ها این آثار را خریداری کنند. حوزه «حیات وحش» در میان آثار مستند پرطرفدارترین گونه است و هزینه تولید آن از حداقل پانصد هزار دلار شروع شده و تا میلیون‌ها دلار می‌رسد.

او ادامه داد: بعضی مستندهای سریالی نیز وجود دارند که اغلب روایتگر زندگی یک شخصیت‌ می‌شوند. اما از زمانی که پخش آنلاین آثار مستند شروع شده با گونه‌هایی جدید از مستند طرف هستیم که درباره زندگی افراد مشهور است و بیان می‌کند که آن‌ها چگونه زندگی کرده‌اند و در شبکه‌های اجتماعی مختلف نیز مورد توجه قرار می‌گیرند و امروزه بیشترین توجه‌ها و درخواست‌ها برای این گونه مستند است. مستندهای «جنایی- حقیقی» نیز در رتبه‌های بعدی علاقه‌مندی قرار می‌گیرند.

همیلتون گفت: توجه به این نکته که شخصیت اصلی کار را در محوریت قصه قرار دهید بسیار مهم است، چون شبکه‌های آنلاین و سرگرمی خیلی به مستندهای پژوهش‌گونه علاقه‌ای ندارند. باید بدانید که داستان شما باید ریسک و خطر داشته باشد. مثل حس از دست دادن‌ها و یا مرگ و خطر و هر المانی که می‌تواند اثر را دراماتیک کند. دسترسی خاص داشتن به موضوع مستند موضوع مهمی است. مستند شما نباید به گونه‌ای باشد که سه یا چهار نفر دیگر نیز با همان زاویه نگاه به موضوع بپردازند.

این تهیه‌کننده بیان کرد: باید آگاه بود که هنگام ساخت مستند جنبه تجاری آن نیز بسیار اهمیت می‌یابد. تفاوت زیادی بین خرید آثار شما و یا تولید مشترک وجود دارد. گاهی سفارش‌دهنده تمام بودجه تولید فیلم را فراهم کرده و به شما بابت کار حقوق پرداخت می‌کند اما اگر پروژه تولید مشترک باشد روش کار به گونه‌ای دیگر خواهد بود و البته این قوانین بسته به شبکه‌های سفارش‌دهنده  صاحب اثر نیز متفاوت می‌شود.

او بیان کرد: مقیاس تجارت شبیه یک قله است و آثار مستند می‌تواند بازاری چند میلیون دلاری داشته باشد و توجه به این مسئله خیلی مهم است. درواقع مستند شما قرار است در این بازار تجارت جهانی رقابت کند. نکته‌ای که در این خصوص مهم می‌شود، توجه به تریلر اثر است چون نشانگر این موضوع است که این اثر مستند تا چه حد متقاعد کننده است. 

همیلتون بیان کرد: اگر شما بتوانید با آژانس‌های خوب برای همکاری قرارداد ببندید که بسیار عالی است اما توجه به توزیع‌کننده آثار نیز بسیار اهمیت می‌یابد و باید در سایت‌ها و منابع مربوطه توزیع‌کنندگان مناسب که با شبکه‌ها در ارتباط هستند را پیدا کنید تا این گونه مستند شما وارد بازار رقابت با دیگر آثار شود. برای مثال اگر بتوانید توزیع‌کننده‌ای پیدا کنید که با شبکه نتفیلیکس در ارتباط است بهتر می‌توانید اثر خود را ارائه کنید.

او بیان کرد: درواقع باید سعی داشت توزیع‌کننده‌ای را پیدا کرد که با شرکت‌های آنلاین در ارتباط است. من در شرکت خودم علاوه بر کار تهیه‌کنندگی به مستندسازان و تهیه‌کنندگان مشاوره می‌دهم و اگر از میان مخاطبان تهیه‌کننده‌ای هست که علاقه دارد که درباره ایده اثرش مشاوره دهم می‌تواند ایده را برای من ارسال کند. من با اندکی وقفه پاسخ او را ارسال خواهم کرد.

 

همیلتون بیان کرد: بهترین هدف برای برنده شدن در جامعه جهانی این است که مستندهای خود را به نتفیلیکس ارسال کنید اما بسیاری از مستندسازان ترجیح می‌دهند با شبکه‌های کوچک‌تری کار کنند. برای این منظور جریانی از شبکه‌های متعدد وجود دارد و بسیاری از شبکه‌ها در جست و جوی آثار خوب مستند هستند. اما پیدا کردن این شبکه‌ها می‌توانند کار بسیار سختی باشد اگر شما در بازاری دورافتاده ایزوله و منزوی شده باشید. برای همین با تحقیق و جست‌و‌جو باید به دنبال بسترهایی باشید که برای ارائه آثار شما وجود دارد.

این تهیه‌کننده گفت: خیلی سخت است که یک پلتفرم معتبر در عرصه جهانی با کارگردان و مستندسازی کار کند که رزومه‌ای قوی ندارد. برای همین این الزام به چشم می‌خورد که شما باید برای خودتان رزومه جمع کنید. البته پلتفرم‌های بسیار زیادی هستند که به دنبال مستندهایی از این جنس می‌گردند.

او ادامه داد: پلتفرم‌های آنلاین آینده پخش سینمای جهان هستند و شبکه‌ها بیشتر به خرید مستند و قضیه مالی آن فکر می‌کنند. درنتیجه شما باید برای خودتان پلتفرم‌ها را اولویت‌بندی کنید و با توجه به ترتیب‌بندی خودتان آثارتان را ارائه دهید. اگر فیلم شما از کیفیت خوبی برخوردار است هم فرستادن آن به جشنواره‌های معتبر سینمایی جهان را فراموش نکنید چون برنده شدن در چنین فستیوال‌هایی می‌تواند توجهات را به سمت اثر مستند شما جلب کند. فراموش هم نباید کرد که هر فیلم مستندی استراتژی پخش مخصوص به خود را دارد.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم از 18 آذرماه شروع شده و تا 25 آذرماه ادامه دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز