"دیدم صنمی" به یاد عارف قزوینی با کاروان شعر و موسیقی

۱۴۰۰/۰۹/۲۳ - ۱۱:۲۵:۰۷
کد خبر: ۱۲۷۳۷۵۱
دیدم صنمی به  یاد عارف قزوینی با کاروان شعر و موسیقی
برنامه امروز "با کاروان شعر و موسیقی" به پخش و بررسی تصنیف "دیدم صنمی" اثری با آهنگسازی و شعر «عارف قزوینی» اختصاص دارد .

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در برنامه شماره ۴۰۷ «با کاروان شعر و‌ موسیقی»، امروز سه‌شنبه ( ۲۳ آذر) قطعه «دیدم صنمی» اثری از آثار آهنگسازی عارف قزوینی و شعری از خود وی پخش و بررسی می‌ شود.

عارف در سال ۱۲۵۹ هجری خورشیدی در قزوین به دنیا آمد. پدرش «ملاهادی وکیل» بود. عارف صرف و نحو عربی و فارسی‌را در قزوین فراگرفت. خط شکسته و نستعلیق را بسیار خوب می‌نوشت. موسیقی را نزد میرزا صادق خرازی فراگرفت. مدتی به اصرار پدر در پای منبر میرزا حسن واعظ، یکی از وعاظ قزوین، به نوحه‌خوانی پرداخت و عمامه می‌بست؛‌ ولی پس از مرگ پدر عمامه را برداشت و ترک‌ روضه‌خوانی کرد.

عارف در ۱۷ سالگی به دختری به نام «خانم‌بالا» علاقه پیدا کرد و پنهانی با او ازدواج کرد. (تصنیف دیدم صنمی را در وصف او سرود) پس از اینکه خانواده دختر مطلع شدند فشارها زیاد شد و عارف به ناچار به رشت رفت و پس از بازگشت با وجود عشق بسیار، آن دختر را طلاق داد و تا آخر عمر ازدواج نکرد.

تصنیف "دیدم صنمی"، نخستین تصنیف عارف قزوینی است که سال ۱۳۱۵ ه. ق در دستگاه شور ساخته شد.

در این برنامه داستان چگونگی سرودن این شعر توسط عارف بیان می شود .

همچنین؛ بازخوانی این تصنیف توسط ایرج بسطامی در آلبوم "کنسرت راست پنجگاه(مرکب خوانی)" ، علیرضا افتخاری در آلبوم "مقام صبر" و فتح الله صارمی اجرا شده است‌.

برنامه «با کاروان شعر و موسیقی» را یلدا احتشامی‌ با گویندگی مریم واعظ پور تهیه می‌کند که ساعت ۱۲:۲۰ از رادیو فرهنگ پخش می‌ شود.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز